علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

اپل هنوز اجازه نمی دهد شبیه سازهای رایانه شخصی در اپ استور منتشر شود

اپل همچنان اجازه انتشار امولاتورهای PC روی اپ استور را نمی‌دهد

اپلیکیشن‌های امولاتور PC امکان اجرای بازی‌های رترو سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مثل ویندوز و داس را برای کاربران فراهم می‌سازند.

اپل چندی پیش در تغییر رویه‌ای بی‌سابقه، به توسعه‌دهندگان امولاتورهای بازی‌های رترو (Retro) اجازه انتشار اپلیکیشن‌های خود را روی اپ استور داد. البته به‌نظر می‌رسد این قانون تنها شامل امولاتورهای کنسول‌های بازی می‌شود و اپل همچنان علاقه‌ای به انتشار امولاتور PC روی پلتفرم خود ندارد.

مشکل اپل با امولاتور PC چیست؟

iDOS 3 و UTM SE دو امولاتور PC هستند که اخیراً اپل اجازه انتشار آن‌ها برای آیفون را رد کرده است. اپلیکیشن iDOS 3 برای اجرای سیستم‌عامل محبوب داس روی گوشی کاربرد دارد و برنامه UTM SE هم می‌تواند سیستم‌عامل‌های محبوب دسکتاپ مثل ویندوز را روی گوشی اجرا کند. اپل برای رد مجوز انتشار این اپ‌ها، اعلام کرده است که نسخه‌های جدید هر دو مورد موجب نقض بند ۴.۷ قوانین بررسی برنامه‌ها در اپ استور می‌شوند. این بند برای امولاتورهای بازی‌های رترو درنظر گرفته شده است و اگر امولاتوری طبق آن نباشد، اجازه انتشار را پیدا نخواهد کرد.

توسعه‌دهنده اپلیکیشن iDOS 3 در مصاحبه‌ای با نشریه The Verge گفته است که از نظر اپل، امولاتور سیستم‌عامل داس برای اجرای بازی‌های رترو کاربرد ندارد و به‌همین دلیل انتشار آن با مشکل مواجه شده است. ظاهراً طبق بند ۴.۷ قوانین اپ استور، تنها امولاتورهای کنسول‌های بازی می‌توانند در این پلتفرم اجازه نشر پیدا کنند. او اشاره دارد که تیم پشتیبانی اپل نتوانسته به او بگوید که چه تغییراتی باید در اپلیکیشن اعمال شود تا مطابق با قوانین این شرکت باشد. همچنین کارمندان اپل از ارائه تعریف دقیق برای کنسول بازی رترو خودداری کرده‌اند.

iDOS 2

سازنده برنامه UTM SE هم در پست خود روی ایکس، عنوان کرده است که از نظر هیئت بررسی اپلیکیشن اپل، کامپیوترهای دسکتاپ به‌عنوان یک کنسول بازی شناخته نمی‌شوند. وی در ادامه اشاره دارد که بازی‌های رترو متعددی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و داس وجود دارند که امولاتورهای PC می‌توانند امکان اجرای آن‌ها روی گوشی و تبلت را برای کاربران مقدور سازند. همچنین در بند ۲.۵.۲ قوانین اپل ذکر شده است که اپلیکیشن‌ها اجازه اجرای کدهای خارج از برنامه که امکان تغییر قابلیت‌ها و عملکردها را داشته باشند، ندارند. همین موضوع باعث شده تا امولاتور مذکور از سوی اپل رد شود.

اپل به‌تنهایی قوانین اپ استور را تدوین و اجرا می‌کند و در این زمینه، کنترل کامل را در اختیار دارد؛ مسئله‌ای که انتقادات بسیاری را در پی داشته و بسیاری از توسعه‌دهندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است. البته این شرکت با فشار نهادهای دولتی مواجه بوده است؛ به‌طوری که اتحادیه اروپا اپل را مجبور کرد تا امکان سایدلود اپلیکیشن‌ها را در آیفون باز کند. همچنین از ماه آوریل امکان انتشار امولاتورهای بازی‌های رترو روی اپ استور ممکن شد؛ اما مشخصاً امولاتور PC هنوز با ممنوعیت مواجه است.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋