وزیر صمت در آخرین روزهای فروردین 1403، از امیدواری به واردات خودروهای دست دوم در سال 1403 خبر داد.
وزیر صمت در آخرین روزهای فروردین 1403، از امیدواری به واردات خودروهای دست دوم در سال 1403 خبر داد. به گفته «عباس علی آبادی»، برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تعریف شده است.
طرح واردات اتومبیلهای کارکرده یکی از طرحهای پرسروصدای سال گذشته بود که با وجود تبلیغات فراوان، هنوز نتیجه آن در بازار ملموس نیست. درنهایت نیز واردات اتومبیل کارکرده از منابع خارجی منتفی شد و این کار از طریق واردات خودروهای خارجی مناطق آزاد کشور صورت میگیرد. بهعبارتی خودروهای خارجی موجود در مناطق آزاد کشور به بازار داخلی سرریز میشوند و بهجای آن خودروهای جدیدی وارد مناطق آزاد خواهد شد.
علی آبادی در ادامه گفتگویش با خبرنگاران افزود: «آییننامه مربوطه تنظیم شده است و کار از طریق مسیر مناطق ویژه درحال انجام است. بازبینی در آییننامه مربوطه درحال انجام است. انشاالله با کمترین عارضه و مشکل این کار انجام خواهد شد.»
بازار خودرو کشور پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1398، وارد شرایطی بحرانی شد. قیمت خودروهای خارجی طی چندسال گذشته بهشدت افزایش یافت، چرا که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده بود. اثرات ناشی از این وضع به بخشهای دیگر بازار نیز سرایت کرد؛ درنتیجه قیمت خودروهای داخلی و چینی نیز به پرواز درآمد.
بالاخره پس از چند سال ممنوعیت واردات، در سال 1402 خودروهای خارجی بهصورت بسیار محدود وارد بازار ایران شدند. بااینحال واردات اندک ده هزار خودرو در سال، نمیتوانست تأثیرات جدی بر بازار و نرخها داشته باشد. تا پیش از ممنوعیت واردات اتومبیل به کشور، سالانه حدود 40 الی 50 هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور وارد میشدند. دولت اکنون تصمیم گرفته است تا از طریق عرضه خودروهای مناطق آزاد به درون کشور، کمبود ناشی از واردات خودروهای صفرکیلومتر را جبران کند؛ موضوعی که هنوز به حقیقت نپیوسته است.
پاسخ ها