علی روحانی؛ برنامه نویس وب

علی روحانی؛ برنامه نویس وب

هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

بازار خودرو سال جدید را با روند صعودی + جدول قیمت آغاز کرد

بازار خودرو سال جدید را صعودی آغاز کرد + جدول قیمت‌ها

پس از بازگشایی نمایشگاه‌های خودرو در روز سه‌شنبه، چهاردهم فروردین‌ماه، روند صعودی قابل‌توجهی را در بازار خودرو شاهد بودیم.

پس از بازگشایی نمایشگاه‌های خودرو در روز سه‌شنبه، 14 فروردین‌ماه، روند صعودی قابل‌توجهی را در بازار خودرو شاهد بودیم. طی روز سه‌شنبه، تمامی خودروهای داخلی و چینی افزایش قیمت قابل‌توجهی را نسبت به آخرین روز کاری اسفندماه 1402 تجربه کردند. از آنجایی که قیمت ارز و طلا در تعطیلات نوروز روندی افزایشی داشته‌اند، انتظار داریم که این افزایش نرخ‌ها در بازار خودرو نیز ادامه داشته باشند.

بازار خودرو در سال 1403 صعودی خواهد بود

«بابک صدرایی»، تحلیلگر بازار خودرو، اعتقاد دارد روند بازار در سال 1403 همانند چندسال گذشته خواهد بود؛ بنابراین افرادی که امروز نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند، روز بعد در گروه برندگان و سودآوران قرار می‌گیرند. دلیل این مسئله نیز تورم قابل‌توجه بازار است که باعث می‌شود خودروها به‌صورت روزانه گران‌ شوند. بخشی از این تورم به‌دلیل افزایش قیمت در بازارهای موازی همچون طلا و ارزهای خارجی رخ می‌دهد. بخش دیگری از تورم بازار خودرو نیز مربوط به سیاست‌های خودروسازان است که تعداد کافی خودرو روانه بازار نمی‌کنند.

بازار خودرو

از سال 1398 و زمان اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی، روند نزولی تولید خودرو در کشور آغاز شد. این روند تا به امروز نیز ادامه یافته که حاصل آن، تورم روزافزون بازار خودرو است. درواقع خودروسازان قدرت پاسخگویی به تقاضای بازار را ندارند و نمی‌توانند به‌اندازه نیاز مشتریان خودرو تولید کنند. به همین دلیل قیمت خودرو همواره رو به افزایش بوده است و این مصرف‌کنندگان هستند که با کاهش قدرت خرید، از چرخه مشتریان حذف می‌شوند.

جدول قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار، فروردین 1403:

خودروقیمت (تومان)
سورن پلاس موتور XU7P۶۴۹,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو 6 سرعته ارتقایافته۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5۸۳۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو 207 دنده‌ای پانوراما ارتقایافته۸۵۸,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس ارتقایافته۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V1 پلاس۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V4۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما 8 اس۲,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S استاندارد 85گانه۴۵۲,۵۰۰,۰۰۰
کوییک R تیپ S۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین G۷۵۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک G۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
سایپا 151۳۲۷,۰۰۰,۰۰۰

مطابق آنچه طی دو سال 1401 و 1402 شاهد بودیم، واردات خودرو نیز نقش مؤثری بر کنترل قیمت‌ها در بازار ندارد. تعداد خودروهای وارداتی بسیار محدود است. حتی درصورت واردات تعداد بیشتری خودرو به کشور، این خودروهای گران‌قیمت نمی‌توانند تأثیری بر روند قیمت محصولات داخلی داشته باشند؛ بنابراین سال 1403، یک سال دیگر همراه با رکود تورمی در بازار خودرو خواهد بود.

علی روحانی؛ برنامه نویس وب
علی روحانی؛ برنامه نویس وب هر چه درباره برنامه نویسی و ماشین و گیمینگ بخونم و برام جالب باشه، اینجام می نویسمش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋