به گفته او طبق مقررات بینالمللی هر مجموعه در خارج از کشور باید با حوزه مدیریت داخلی هماهنگی داشته باشد و تلاش کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اعلام کرد فیلترینگی در شبکههای اجتماعی وجود ندارد و اگر شبکههای خارجی در ایران نمایندگی رسمی داشته باشند، فضای کار برای آنها باز است. او همچنین باور دارد کارگروه فیلترینگ در دولت سیزدهم چند هزار پایگاه اینترنتی فیلترشده از قبل را بازگشایی کرده است.
«محمدمهدی اسماعیلی»، در پاسخ به شرق در مورد دیدگاه خود بهعنوان یکی از اعضای کمیته فیلترینگ در خصوص فیلتر شبکههای اجتماعی گفت: «ما فیلترینگی در شبکههای اجتماعی نداریم. طبق مقررات بینالمللی هر مجموعه در خارج از کشور باید با حوزه مدیریت داخلی هماهنگی داشته باشد و تلاش کند. پس قاعدتا این سکوهای خارجی باید در ایران نمایندگی داشته باشند.»
او باور دارد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در دولت سیزدهم بیشتر از آنکه فیلتر کند، بازگشایی انجام داده است: «این کارگروه در حال حاضر نسبت به دورههای گذشته بسیاری از سرویسها را رفع فیلتر کرده و در واقع این کارگروه کمیته بازگشایی است.»
رفع فیلتر پلتفرمهای فیلترشده مسئلهای است که وزارت ارتباطات نیز همواره آن را خارج از عهده این وزارتخانه میداند. او هموراه در این باره اعلام کرده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با رفع فیلتر این پلتفرمها تابع مراجع بالادستی است. البته زارعپور نیز بارها در سخنان خود به این موضوع که پلتفرمهای خارجی باید از در ایران نمایندگی داشته باشند، اشاره کرده است.
به نظر میرسد تنها اقدام وزارت ارتباطات بعد از ماجرای فیلترینگ تشویق مردم و کسبوکارها به استفاده از پیامرسانهای بومی است. پیامرسانهایی که با توجه به آمار بالای استفاده از فیلترشکنها به محبوبیت مدلهای جهانی نرسیدند. در همین راستا یکی از اقدامات دولت که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز آمده است، معافیت مالیاتی کسبوکارهایی است که در پلتفرمهای بومی فعالیت میکنند. با این حال واقعیت اینست که رشد فیلترشکنها نشان از این دارد که مردم به این پلتفرمهای فیلتر شده نیاز دارند.
پاسخ ها