به گفته روابطعمومی شورای رقابت، تپسی اسناد خود مبنی بر عدم امکان فعالیت در کیش را به این شورا ارائه کرده است.
شورای رقابت در پی شکایت تپسی، ایجاد انحصار برای فعالیت اسنپ در جزیره کیش توسط منطقه آزاد کیش را محرز دانست. اما منطقه آزاد کیش در واکنش به این حکم، مدعی شده که تپسی اصلاً درخواستی برای فعالیت در این جزیره ثبت نکرده است؛ درحالیکه به گفته مدیر روابطعمومی شورای رقابت، تپسی اسنادی را دراینباره ارائه کرده است.
جلسه 599 شورای رقابت به بررسی شکایت تپسی از اسنپ و سازمان منطقه آزاد کیش اختصاص داشت. در این شکایت آمده است که طی توافقات بهعملآمده بین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت اسنپ، مجوز فعالیت انحصاری در جزیره کیش به اسنپ اعطا شده و از ورود سایر رقبا جلوگیری به عمل آمده است. همچنین به گفته تپسی، هیچ توجهی به درخواستهای آنها مبنی بر فعالیت در جزیره کیش صورت نگرفته است.
شورای رقابت مستندات موجود را بررسی و اعطای امتیاز حضور و فعالیت انحصاری در جزیره کیش برای شرکت اسنپ از سوی سازمان منطقه آزاد کیش را محرز دانست. بنابر اعلام این شورا، سازمان منطقه آزاد کیش دفاعی درخصوص دلایل عدم انعقاد قرارداد مذکور با شرکت تپسی ارائه نداده است. درنتیجه شورای رقابت به اتفاق آرا، ارتکاب ممنوعیت اعطای امتیاز دولتی به نحو تبعیضآمیز از سوی سازمان منطقه آزاد کیش را محرز دانست.
این امر موضوع ماده ۵۲ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است و در پی آن، شورا دستور داد که ممنوعیت مذکور متوقف شود و وفق ضوابط و مقررات، با شرکت شاکی (تپسی) و سایر شرکتهای متقاضی، قرارداد حملونقل مسافر در جزیره کیش منعقد شود.
در پی رأی صادرشده، روابطعمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد این سازمان در راستای بهبود محیط کسبوکار، نسبت به حذف موانع و محدودیتهای صدور مجوز فعالیت در این جزیره اقدام کرده است. کلیه مراحل دریافت تقاضا تا مرحله پایانی صدور مجوزها نیز بهصورت سیستمی و از طریق سامانه BIZ.KISH.IR صورت میپذیرد.
روابطعمومی منطقه آزاد کیش مدعی است شرکت تپسی تاکنون هیچ درخواستی در سامانه مربوطه ثبت نکرده است:
«بدیهی است تا زمانی که درخواستی برای صدور مجوز فعالیت تپسی در جزیره صورت نگرفته، مجوزی هم صادر نشده است. درواقع آن چیزی که تاکنون این شرکت را از خدمترسانی به کیشوندان محروم کرده، سهلانگاری کارمندان مجموعه تپسی در پیگیری صدور مجوز بوده است؛ نه عدم همراهی سازمان منطقه آزاد کیش.»
این سازمان ضمن دعوت از تاکسیهای اینترنتی برای فعالیت در کیش، متذکر شده است که هیاهوی مجازی نمیتواند جایگزین فرایندهای قانونی شود.
روابطعمومی سازمان منطقه آزاد کیش درحالی از هیاهوی مجازی سخن میگوید که این موضوع نه در رسانهها، بلکه توسط شورای رقابت مطرح شده است؛ شورایی که با هدف تشخیص مصادیق رویههای ضدرقابتی راهاندازی شده و در وبسایت آن صراحتاً به این موضوع اشاره شده است که اسناد و مدارک ارائهشده از سوی شاکی مورد بررسی قرار میگیرد.
طبق روال ثبت شکایت که در وبسایت مرکز ملی رقابت آمده است، شاکی بایستی مدارک خود را ارسال کند و سپس پرونده شکایت توسط کارشناسان بررسی میشود. کارشناسان پرونده در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر یا تکمیل مدارک، با شاکی تماس میگیرند و مدارک و اطلاعات موردنیاز را دریافت میکنند.
«سپهر دادجو توکلی»، مدیر حوزه ریاست و روابطعمومی امور بینالملل شورای رقابت، در پاسخ به پیگیریهای دیجیاتو دراینباره تأکید کرد که تپسی اسناد خود مبنی بر عدم امکان فعالیت در کیش را به این شورا ارائه کرده و جلسه با ارائه مستندات برگزار شده است. او همچنین رأی منتشرشده روی سایت مرکز ملی رقابت را شفاف دانست.
گفتنی است شورای رقابت در ابتدای سال، اسنپ را به ارتکاب رویه ضدرقابتی در استفاده از 1000 سیمکارت و شناسایی رانندههای تپسی متهم کرد.
پاسخ ها