هیوندای با معرفی نسل جدید سانتافه جنجال زیادی برپا کرد. علت این امر به سبک طراحی، بهخصوص نمای عقب خودرو بر میگردد.
چند هفته قبل بود که هیوندای با معرفی نسل جدید سانتافه جنجال زیادی برپا کرد. علت این امر به سبک طراحی، بهخصوص نمای عقب خودرو مربوط میشود. در آن مقطع این شرکت کرهای به انتشار چند تصویر از نمای بیرونی و داخلی بسنده نمود و مشخصات فنی را به اطلاعیههای بعدی موکول کرد. حالا به فاصله کوتاهی، هیوندای با انتشار اطلاعات بیشتر و البته رونمایی از یک مدل مفهومی بر مبنای سانتافه جدید، دوباره توجه رسانههای خودرویی را به خود جلب کرده است.
نسل پنجم هیوندای سانتافه طولی برابر با 4830 میلیمتر دارد که در مقایسه با نسل چهارم، 46 میلیمتر بلندتر است. عرض این شاسیبلند کرهای همچون قبل 1900 میلیمتر است، اما درعوض فاصله محوری با 48 میلیمتر رشد، اکنون به 2815 میلیمتر میرسد. از نظر ارتفاع باید گفت سقف سانتافه جدید 1720 میلیمتر تا زمین فاصله دارد که 10 میلیمتر بیشتر از قبل است.
بدیهی است که بدنه بزرگتر میتواند بهمعنای فضای داخلی گستردهتر باشد. با توجه به رشد ابعاد، سانتافه مخصوص بازار آمریکا نیز با سه ردیف صندلی به فروش خواهد رسید. صندوق بار این نسل از سانتافه گنجایشی برابر با 725 لیتر دارد. این رقم در مقایسه با حجم صندوق بار نسل چهارم 91 لیتر رشد کرده است.
هیوندای سانتافه 2024 با آپشن Relaxation Seats برای ردیف دوم قابل سفارش خواهد بود. این آپشن که با آیونیک 5 معرفی شد، تجربهای مشابه با بیوزنی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. این صندلیها برقی هستند و راحتی آن در سطحی بالا قرار دارد.
نسل جدید سانتافه به چندین و چند قابلیت کاربردی مجهز است که ازجمله آنها میتوان به دو پد مخصوص برای شارژ بیسیم، محفظه بزرگ در کنسول میانی با امکان دسترسی توسط سرنشینان جلو و عقب و همچنین استرلیزه کردن اشیای داخل جعبه داشبورد با استفاده از نور فرابنفش اشاره کرد.
نسل پنجم هیوندای سانتافه چه در نمای بیرونی چه در داخل کابین، محصولات لندرور را در ذهن تداعی میکند؛ امری که مسلماً برای مشتریان این برند انگلستانی خوشایند نخواهد بود! نمایشگر لمسی موجود در محل تلاقی کنسول میانی و داشبورد یکی از وجوه تشابه سانتافه با تولیدات لندرور است. این نمایشگر اندازهای برابر با 6.6 اینچ دارد و راننده میتواند از طریق آن و سایر دکمههای فیزیکی، سیستم تهویه و سیستم صوتی را کنترل کند. فرمان سانتافه 2024 نیز بهوضوح یادآور لندرور دیفندر است! در پشت این فرمان خوشفرم دو نمایشگر 12.3 اینچی درون پنلی واحد قرار دارد.
شرکت هیوندای در اطلاعیه جدید خود فضای پای سرنشینان ردیف دوم و سوم را بهترتیب 107 و 76 سانتیمتر اعلام کرده است. بد نیست بدانید فضای پای سرنشینان ردیف سوم 6.8 سانتیمتر افزایش یافته است.
هیوندای سانتافه 2024 در بازارهای مختلف با پیشرانههای متفاوتی به فروش خواهد رسید. در سرزمین مادری و آمریکای شمالی این شاسیبلند پرسروصدا با موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو و پیشرانه هیبریدی با موتور 1.6 لیتری توربو قابل انتخاب خواهد بود. موتور 2.5 لیتری 277 اسببخار قدرت و 422 نیوتنمتر گشتاور دارد و مدل مجهز به آن صفر تا صد را در 8 ثانیه طی میکند. در این نسخه گیربکس 8 سرعته دوکلاچه خودکار وظیفه انتقال قدرت به چرخهای محور جلو یا هر چهار چرخ را بر عهده دارد. پیشرانه هیبریدی 178 اسببخار قدرت و 264 نیوتنمتر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس 6 سرعته به چرخها منتقل میشود. شتاب سانتافه مجهز به این پیشرانه برابر با 9.5 ثانیه است.
در اروپا، هیوندای سانتافه 2024 با با پیشرانه هیبریدی شارژی نیز قابل انتخاب خواهد بود. این پیشرانه که قلب اصلی آن را همان موتور 1.6 لیتری تشکیل میدهد، 158 اسببخار قدرت و 264 نیوتنمتر گشتاور دارد. جالب اینکه با وجود قدرت کمتر نسبت به مدل هیبریدی معمولی، شتاب این نسخه 9.1 ثانیه اعلام شده است.
در برخی از بازارها، هیوندای سانتافه جدید با موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی نیز عرضه خواهد شد. این موتور 191 اسببخار قدرت دارد و در عرض 11.5 ثانیه سرعت خودرو را به صد کیلومتر در ساعت میرساند.
همزمان با انتشار مشخصات فنی، هیوندای برای جلبتوجه حداکثری، تریم XRT را در قالب یک مدل مفهومی رونمایی کرده است. شاید بدانید این تریم خصوصیات آفرودی دارد. در کانسپت XRT، هیوندای سانتافه چهره خشنتری به نمایش میگذارد. تایرهای این کانسپت محصول شرکت معروف BF Goodrich و همهجارو هستند. برای بهبود زوایای ورود و خروج و افزایش توانمندی در عبور از انواع پستی و بلندیها، سپرهای استاندارد جای خود را به سپرهای مخصوص دادهاند. این نسخه مفهومی به ریلهای سقفی، نردبان عقب و محفظههای حمل لوازم مجهز است. نکته عجیب اینکه بهنظر میرسد در طراحی این مدل مفهومی طراحان هیوندای نیمنگاهی به آپشنهای لندرور دیفندر داشتهاند!
هرچند هیوندای اعلام کرده است که فعلاً برنامهای برای تولید نسخه خیابانی کانسپت سانتافه XRT ندارد، اما با رونمایی از لندکروزر جدید و بالاگرفتن تب آفرودسواری، بهاحتمالقوی در آینده نزدیک شاهد عرضه این نسخه خواهیم بود.
هیوندای سانتافه 2024 از روزهای آتی راهی نمایندگیهای کمپانی در کره جنوبی خواهد شد. این شاسیبلند جدید از نیمه اول سال آینده در آمریکا و اروپا به فروش خواهد رسید. هیوندای در این اطلاعیه نیز از انتشار قیمت خودداری کرده است، بااینحال پیشبینی میشود مدل پایه از نسل پنجم سانتافه قیمتی نزدیک به 40 هزار دلار داشته باشد. مدل پرچمدار نیز احتمالاً حامل برچسبی 50 هزار دلاری خواهد بود.
پاسخ ها