آیونیک 5 نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.
شرکت هیوندای سرانجام از نسخه N آیونیک 5 در فستیوال سرعت گودوود رونمایی کرد. این خودرو اولین مدل برقی مزین به نشان N بهشمار میرود و از مشخصاتی استثنایی برخوردار است. پیشرانه موجود در زیر پوسته این هاچبک کرهای 641 اسب بخار قدرت دارد. با چنین پیشرانهای باید گفت آیونیک 5 نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.
رابطه بخش N با هیوندای را میتوان مشابه رابطه بخش M با کمپانی ب ام و دانست. بهبیان دیگر، هر مدلی از هیوندای که دارای نشان N باشد، در مقایسه با نسخه استاندارد خصوصیات و عملکرد اسپرتتری دارد.
ابتدا به سراغ پیشرانه میرویم، جایی که نقطه قوت هیوندای آیونیک 5 نسخه N محسوب میشود. پیشرانه این خودرو مشتمل بر دو موتور برقی است و هر چهار چرخ محرک هستند. این دو موتور با همکاری هم 600 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. البته وقتی قابلیت N Grin Boost وارد مدار شود، برای 10 ثانیه قدرت به 641 اسب بخار و گشتاور به 770 نیوتن متر افزایش مییابد.
با اتکا به این پیشرانه بسیار قدرتمند، هیوندای آیونیک 5 N صفر تا صد را در عرض تنها 3.5 ثانیه طی میکند. در صورت فعالشدن قابلیت N Grin Boost این رکورد برابر با 3.4 ثانیه میشود. این هاچبک اسپرت الکتریکی توانایی دستیابی به نهایت سرعت 260 کیلومتر در ساعت را دارد.
وظیفه تأمین انرژی هیوندای آیونیک 5 N را پک باتری 84 کیلووات ساعتی بر عهده دارد. این پک از تکنولوژی 800 ولتی پشتیبانی میکند و در عرض 18 دقیقه شارژ آن از 10 به 80 درصد میرسد. در زمان کنونی درباره برد حرکتی اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به بهرهمندی از موتورهای قویتر و ذات اسپرت، برد نسخه N کمتر از 480 کیلومتر مربوط به نسخه استاندارد خواهد بود.
برای بهبود عملکرد باتری، این خودرو قابلیتی اختصاصی با نام N Battery Pre-conditioning دارد. این قابلیت به راننده اجازه میدهد از بین دو حالت درگ و پیست، گزینه مناسب را انتخاب کند. در حالت درگ، باتری برای مدتی کوتاه بیشترین انرژی خود را در اختیار پیشرانه میگذارد. اما در حالت پیست، تعدیل دمای باتری در اولویت قرار میگیرد تا پس از دورهای متعدد عملکرد آن افت نکند.
هیوندای آیونیک 5 N برای مدیریت انرژی دو حالت دیگر دارد که عبارتند از Endurance و Sprint. طبق انتظار حالت Endurance عملکردی مشابه با قابلیت ذخیره نیرو در گوشیهای هوشمند دارد و خودرو را برای پیمایش بیشترین دور در پیست یا طولانیترین مسافت آماده میکند. اما در حالت Sprint دستیابی به بیشترین قدرت و کمترین شتاب در اولویت است.
نسخه N از هیوندای آیونیک 5 رینگهای بزرگتری دارد، سیستم تعلیق، ترمز و سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز در آن ارتقا پیدا کرده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم دیسکهای جلو 400 میلیمتر قطر دارند و توسط کالیپرهای 4 پیستونه متوقف میشوند. قطر دیسکهای عقب نیز 360 میلیمتر و کالیپرهای مربوط تکپیستونه هستند. هیوندای تأکید میکند دیسکها از مواد بسیار سبکوزن تولید شدهاند و ساختاری هیبریدی دارند. نتیجه اینکه سیستم ترمز موجود در آیونیک 5 N در بین تمامی محصولات کمپانی قویترین است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که سیستم بازیابی انرژی ترمز در این نسخه بین 0.6 و 0.2 G شتاب منفی ایجاد میکند.
هیوندای آیونیک 5 N یک قابلیت جالب دیگر با نام N Drift Optimizer دارد. این قابلیت هم مطابق با اسم خود، انجام حرکت دریفت را برای راننده تسهیل میکند. چنانچه رانندهای در انجام این حرکت تازهکار باشد، قابلیت Torque Kick Drift به کمک او میآید. این خودروی جذاب کرهای برای توزیع بهتر گشتاور به قابلیت N Torque Distribution نیز مجهز است. این قابلیت در 11 سطح مختلف تنظیم میشود و با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی همکاری میکند.
برای بهبود تجربه رانندگی، هیوندای آیونیک 5 N با قابلیت N e-shift و سیستم N Active Sound + بهفروش میرسد. قابلیت N e-shift با کنترل گشتاور خروجی، حسی نزدیک به رانندگی با گیربکس هشت سرعته دو کلاچه خودکار را به ارمغان میآورد. سیستم N Active Sound + هم با پخش صداهایی جذاب، هیجان بیشتری به راننده تزریق میکند.
هیوندای آیونیک 5 N از نظر ابعاد و طراحی بدنه متفاوت از مدل استاندارد است. این نسخه اسپرت 80 میلیمتر طول و 40 میلیمتر عرض بیشتری دارد، اما در عوض ارتفاع آن 20 میلیمتر کمتر است. با توجه به ذات اسپرت، سپر نسخه N به اسپویلر، فلاپهای فعال و دریچههای هدایت جریان هوا تجهیز شده؛ همچنین سپر و قسمتهای دیگری مثل رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب دارای ترکیب رنگ مشکی و نارنجی هستند. این نسخه روی رینگهای آلومینیومی 21 اینچی و تایرهای پیرلی P-Zero حرکت میکند.
در داخل کابین، هیوندای آیونیک 5 N از غربیلک اختصاصی بهره میبرد. برای نخستینبار در بین محصولات کمپانی، در مرکز این غربیلک لوگوی بخش N قرار دارد. برخی از دکمههای موجود روی این غربیلک قابل شخصیسازی هستند و راننده میتواند از آنها بهعنوان میانبر برای قابلیتهای پرکاربرد استفاده کند. با آنکه هیوندای آیونیک 5 N یک خودروی برقی است، اما در پشت فرمان پدالهای شیفتر بهچشم میخورد. این پدالها به قابلیت N e-shift که در بالا اشاره کردیم، مربوط میشوند.
برای راحتی بیشتر راننده، هیوندای پد زانو و حفاظهای ساق را در محل تلاقی داشبورد و کنسول نصب کرده است. این شرکت تاکید دارد کنسول میانی تقویت شده و در مقایسه با کنسول مدل استاندارد مقاومتر است. در کنار این باید گفت نسخه N یک زیرآرنجی کشویی نیز دارد. کاهش ارتفاع صندلی به اندازه 20 میلیمتر دیگر تفاوت این نسخه با مدل استاندارد است. خریداران میتوانند صندلیها را با پوشش چرمی-پارچهای یا چرمی-آلکانتارا سفارش دهند.
آیونیک 5 N در 10 رنگ متنوع بهفروش خواهد رسید که از بین آنها دو رنگ آبی مات و آبی موسوم به N پرفورمنس مخصوص این نسخه هستند. سایر رنگها عبارتند از مشکی، خاکستری متالیک، خاکستری مات، خاکستری اکوترونیک، سفید، سفید کات، طلایی مات و نارنجی.
هیوندای درباره قیمت آیونیک 5 N حرفی بهمیان نیاورده است. اما مسلماً رقم پرداختی برای آن بالاتر از تریم پرچمدار آیونیک 5 استاندارد خواهد بود. این تریم لیمیتد نام دارد و حامل برچسب 54 هزار دلاری است. بنابراین، نسخه N باید با اختلاف نسبتاً قابلتوجهی نسبت به برچسب مذکور راهی بازار شود. در رابطه با زمان عرضه هیوندای آیونیک 5 N نیز اطلاعات رسمی موجود نیست، ولی بهاحتمال قوی سال آینده شاهد حضور این خودروی هیجانانگیز در خیابانها خواهیم بود.
پاسخ ها