رولزرویس گامی تاریخی بهسمت استفاده از موتورهای بهینه برداشت.
شرکت رولزرویس اعلام کرد که اولین آزمایش موتور جت UltraFan خود را که از آن با عنوان موتور «سبز» یاد میشود، پشت سر گذاشته است. این شرکت مدعی است که این موتور کمصداترین و بهینهترین موتور از نظر مصرف سوخت در تاریخ است و حدود 10 درصد بهتر از بهینهترین موتور هواگرد حالحاضر دنیا، یعنی Trent XWB عمل میکند.
در بیانیه رولزرویس آمده است که موتور جدید UltraFan با یک پره عظیم 3.5 متری از یک هسته نسبتاً کوچک بهره میبرد و مصرف سوخت بسیار بهینهای دارد. این موتور در این آزمایش موفق شده است تا 64 مگاوات توان ارائه کند و نسبت به موتورهای رقیب ازجمله Trent حدود 25 درصد مصرف سوخت بهتری داشته باشد.
رولزرویس میگوید: «UltraFan یک نمونه از موتورهای هواگرد و بزرگترین آنها در دنیاست که مجموعهای از فناوریهای جدید با مصرف سوخت بهینهتر را در بر میگیرد. این بدان معناست که انتشار آلودگی در این موتور پایینتر و پایداری بالاتر است.»
این شرکت ادعا میکند که فناوریهای جدید آنها مقیاسپذیرند و میتوان با آنها موتوری ساخت که دامنه توانش بین 111,200 تا 444,800 نیوتن باشد. این موتورها احتمالاً در دهه 2030 تولید میشوند. رولزرویس میگوید: «این نمونه از UltraFan برای آینده طراحی شده است. این موتور میتواند از روز اول سرویسدهی با سوخت هوانوردی 100 درصد پایدار کار کند. بهعلاوه، ما فعالانه بهدنبال راهکارهای بالقوه درزمینه توان الکتریکی-هیبریدی و هیدروژنی هستیم.»
ازاینرو مدیران رولزرویس از این موتور بهعنوان محصولی انقلابی در صنعت هوافضا یاد میکنند. آزمایش UltraFan نشان میدهد که صنعت هوافضا میتواند تا سال 2050 به هدف حذف آلودگیهای کربنی دست یابد. این پروژه تحت حمایت دولت بریتانیا قرار دارد و کار روی آن از سال 2014 آغاز شده است.
مدیرعامل رولزرویس میگوید: «نمونه UltraFan یک محصول انقلابی است. فناوریهایی که در این پروژه مشغول آزمایش آنها هستیم، میتوانند موتورهای امروزی و آینده را بهبود ببخشند؛ به همین دلیل این خبر اینقدر اهمیت دارد. ما درحال تماشای رقمخوردن تاریخ هستیم.»
پاسخ ها