جاباما با انتشار گزارشی از بازار سفر در سال 1402 از کاهش ۳۰ درصدی تقاضای مردم برای سفر در عید امسال داده است.
جاباما با اعلام اینکه بازار اقامت در نوروز 1402، 30 درصد افت داشته است، از افزایش 72 درصدی فروش خود در این بازار خبر داد. در این گزارش اعلام شده که شهرهای اصفهان و یزد و مشهد و کیش جزو نقاطی بودند که بیشترین مسافر را داشتند.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابطعمومی جاباما، این پلتفرم در سال 1402 با وجود کوچکشدن بازار و کاهش نزدیک به 30 درصدی تقاضا برای رزرو انواع اقامتگاه در تمام شهرهای ایران در نوروز 1402 (مطابق با میزان جستجوی مهمترین کلمات کلیدی در گوگل برای رزرو انواع اقامتگاه در تمام شهرهای ایران)، جاباما رشد 72 درصدی را تجربه کرده است.
با عبور از دوران کرونا و گذر از رکود بازار گردشگری، حالا میتوان با نگاه دقیقتری وضعیت این بازار بهویژه در پرسفرترین زمان سال، یعنی تعطیلات نوروز را بررسی کرد. براساس گزارش جاباما از بازار اقامت در نوروز ۱۴۰۲ شامل دادههای دستاولی از رفتار سفر مردم در رزرو انواع اقامتگاههای غیرهتلی و وضعیت این پلتفرم است. جاباما در این گزارش تلاش کرده دادههای قابلتوجهی از این بازار در نوروز سال جاری را ارائه کند.
تعداد فروش (رزرو نهایی) انواع اقامتگاه این پلتفرم در نوروز 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 72 درصد و میزان مبلغ فروش در همین بازه زمانی، بیش از ۷۱ درصد رشد داشته است.
به گزارش جاباما، میزان جستجوی این برند در گوگل در نوروز ۱۴۰۲، از سوی کاربران افزایش چشمگیری داشته و بیش از سهبرابر بوده و تعداد نصب اپلیکیشن این پلتفرم نیز دوبرابر بیشتر از نوروز سال قبل بوده است.
همچنین تعداد کل اقامتگاههای فعال در این پلتفرم در نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته، بیش از دوبرابر رشد داشته است.
جاباما با تأکید بر اینکه امروز ۶۰ درصد و بیشترین سهم بازار آنلاین فروش اقامتگاه را دارد، اعلام کرد: «دادهها نشان میدهند اگرچه مردم در نوروز امسال در حدود ۳۰ درصد کمتر از نوروز سال قبل اقامتگاه رزرو کردهاند و میزان تقاضا کمتر شده است، اما مانند نوروز ۱۴۰۱، بهطور متوسط ۱۰ روز زودتر از زمان سفر خود اقدام به رزرو اقامتگاه کردهاند.»
همچنین این دادهها حاکی از آن است که مردم در گروههای ۳ تا ۴ نفره به سفر رفته و بهطور میانگین برای ۲ شب اقامتگاه خود را رزرو کردهاند، با این تفاوت که تعداد رزرو انواع اقامتگاه در جاباما به بیش از ۱.۵ برابر خود در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ رسیده است.
کاهش تقاضا برای رزرو اقامتگاه در بازار اقامت ایران منجر به این شده است که میزان جستجوی کلمات کلیدی مربوط به اقامتگاه (در گوگل) در محبوبترین و پرجستجوترین شهرها در سراسر ایران در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با نوروز سال قبل رشدی نداشته باشد.
بااینحال، میزان جستجو برای رزرو اقامتگاه در شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان و یزد تا سهبرابر رشد را تجربه کرده است و این افزایش تقاضا برای اقامتگاههای شهرهای مرکزی ایران میتواند حاکی از تأثیر فرهنگسازی و فعالیتهای برندینگ پلتفرمهای گردشگری همچون جاباما برای اقامتگاههای بهویژه بومگردی این شهرها و معرفی هرچه بیشتر جاذبههای گردشگری آنها به مردم باشد.
میزان تقاضا در میان کاربران جاباما برای سفر به جنوب مشابه نوروز سال قبل بود، اما در مناطق شمال و شرق کشور افزایش ۱.۵ برابری و در مناطق مرکز و غرب کشور و استان تهران رشدی تا ۲.۵ برابر را شاهد بودیم.
همچنین بیشترین شهرهایی که مردم در آن اقامتگاه رزرو کردهاند، اصفهان، یزد و شیراز در مرکز، کیش در جنوب، مشهد در شرق، رشت، رامسر، بندرانزلی، نور، ماسال و سوادکوه در شمال و نیز تهران بودند.
درحالیکه آمار فروش جاباما در نوروز امسال حاکی از رشد ۷۲ درصدی است و عموماً همزمان با رشد کسبوکارها میزان نارضایتی و تماس با پشتیبانی افزایش مییابد، تعداد تماسهای ورودی جاباما در نوروز ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تنها ۱.۱ برابر افزایش داشته است.
علاوهبراین، در طول سال گذشته تعداد اقامتگاههای فعال در پلتفرم جاباما افزایش قابلتوجهی داشته که منجر به افزایش قدرت انتخاب و رضایت کاربران در یافتن و رزرو اقامتگاه دلخواهشان شده است. ازهمینرو تعداد تماسهای کاربران با این پلتفرم برای دریافت پیشنهاد اقامتگاه بهطرز قابلتوجهی کاهش پیدا کرده است.
پاسخ ها