براساس توضیحات اسنپ، امکان ثبت معلولیت در اپلیکیشن اسنپ برای کاربران راننده و مسافر دسترسپذیری به شهر را افزایش میدهد.
اسنپ با اضافهکردن ویژگی «دسترسپذیری»، امکان درج معلولیت را در اپلیکیشن خود برای کاربر مسافر و راننده فراهم کرده است. این ویژگی موقعیتی را فراهم کرده تا افراد توانیاب بیشتر از قبل به فضای شهری و بهرهمندی از امکان حضور در آن نزدیک شوند.
به گزارش دیجیاتو، اسنپ با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، اپلیکیشن خود را در سال 1401 برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر کرد. بهاینترتیب، امکاناتی به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد که دسترسی کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت را آسان کرده و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند.
روابط عمومی اسنپ در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه ویژگی دسترسیپذیری چه کمکی به توانیابان میکند، گفت: «امکاناتی به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد که دسترسی کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت را تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند. این ویژگیها به اپلیکیشن کاربر مسافر و همچنین کاربر راننده اضافه شده است.»
اسنپ با اشاره به اینکه تعیین نوع معلولیت کاربر مسافر در صفحه مشخصات کاربری فراهم شده است، درباره خدماتی که کاربر مسافر با این ویژگی دریافت میکند، گفت: «با این قابلیت جدید کاربر مسافر میتواند وارد قسمت تنظیمات شده و در قسمت دسترسپذیری نوع معلولیت خود را ثبت کند. با استفاده از این قابلیت کاربر راننده از وضعیت مسافر خود مطلع میشود و آموزشهای لازم برای نحوه برخورد و برقراری ارتباط را دریافت میکند.»
همچنین نکته قابلتوجه غیرفعالشدن تماس تلفنی برای مسافران ناشنوا است. برایناساس روابط عمومی اسنپ توضیح داد: «کاربران مسافر که دارای ناشنوایی هستند نیز میتوانند در صفحه مشخصات کاربری خود این مورد را ثبت کنند. امکان تماس با این کاربران غیرفعال شده است و از طریق پیامک به راننده اطلاع داده میشود که مسافر امکان پاسخ به تماس را ندارد و باید از طریق پیام ارتباط برقرار کرد.»
دسترسپذیری اپلیکیشن کاربر راننده نیز امکان تعیین نوع معلولیت کاربر راننده در مشخصات کاربری را فراهم میکند. در این روند کاربر راننده میتواند نوع معلولیت خود را در مشخصات کاربریاش ثبت کند تا مسافر از شرایط او مطلع شود.
غیرفعالشدن تماس تلفنی برای کاربران راننده ناشنوا این امکان را به آنها میدهد که کاربران راننده ناشنوا نیز بتوانند این مورد را در مشخصات کاربری خود ثبت کنند. بهاینترتیب، امکان تماس با این کاربران غیرفعال و از طریق پیامک به مسافر اطلاع داده میشود که کاربر راننده امکان پاسخ به تماس را ندارد و باید از طریق پیام با ایشان ارتباط برقرار کرد.
براساس توضیحات اسنپ، آموزش تعامل با افراد دارای معلولیت به کاربر راننده نیز داده شده است و اگر مسافر دارای معلولیت باشد، این موضوع به کاربر راننده اطلاع داده میشود و راننده پیامهای آموزشی موردنیاز را در مورد نحوه برخورد و تعامل دریافت میکند.
اسنپ همچنین در ادامه توضیحات خود درباره درخواست سفر یک مسافر دارای معلولیت حرکتی (به شرط آنکه نوع معلولیت خود را در اطلاعات حساب کاربری وارد کرده باشد) گفت: «این مسافران با نشان ویلچر به راننده نمایش داده میشوند. همچنین راننده پس از قبول درخواست سفر، نشان مربوط به نوع معلولیت مسافر را در اپلیکیشن خود میبیند.»
اما پرسش قابلتوجه دیگر این است که آیا کاربران راننده درباره این ویژگی توجیه شدهاند و مزیتی برای کاربران راننده وجود دارد که این سفرها را قبول کنند؟
روابط عمومی اسنپ با تأکید بر اینکه کاربران راننده برای تعامل با افراد دارای معلولیت آموزش میبینند، گفت: «درحالحاضر تحقیقات اسنپ نشان میدهند که بیشتر کاربران راننده بهدلیل کمبود جا در صندوق عقب برای حملونقل ویلچر، عدم توانایی خودشان بهدلیل مشکلات فیزیکی برای کمک به فرد دارای معلولیت و چنین مواردی از انجام سفرهای مسافران دارای معلولیت خودداری میکنند.»
براساس توضیحات اسنپ، به همین دلیل در این طرح با اطلاع قبلی به کاربر راننده و همچنین آموزشهای لازم سعی شده است از لغو سفر این عزیزان جلوگیری شود.
اسنپ همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از مسافر برای فعالکردن این گزینه اعتبارسنجی انجام میشود؟ چون ممکن است رانندهها از مسافران درخواست کنند این گزینه را فعال کنند که کمیسیون پرداخت نکنند، گفت: «با توجه به اینکه درحالحاضر این سفرها شامل لغو کمیسیون نیستند، اعتبارسنجی انجام نمیشود.»
برنامه ارائهشده بیشتر متمرکز بر معلولیتهای حرکتی است. اما همچنان این پرسش مطرح است که آیا اسنپ خودرو برای دسترسپذیر بودن اپلیکیشن اسنپ برای دیگر معلولیتهای جسمی (ناشنوایان، نابینایان و…) در آینده برنامهای دارد؟
روابط عمومی اسنپ در پاسخ به این پرسش گفت درحالحاضر افراد نابینا -کمبینا، ناشنوا - کمشنوا و همچنین دارای معلولیت حرکتی میتوانند نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن ثبت کنند تا خدمات دسترسپذیری در اختیارشان قرار گیرد.
همچنین تیم فنی اسنپ ایجاد قابلیتهایی برای دسترسپذیری اپ برای افراد دارای نابینایی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. کارشناسان فنی اسنپ در تلاش هستند که قابلیت بهکارگیری اپهای صفحهخوان را برای اپ اسنپ فعال کنند تا این عزیزان نیز بتوانند بهراحتی از سوپراپ اسنپ استفاده کنند.
روابط عمومی اسنپ همچنین در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که نسخه iOS چه زمانی عرضه خواهد شد، گفت: «اسنپ در تلاش است تا قابلیت دسترسپذیری اپ برای همه کاربران را بهبود دهد. پس از بهبود این قابلیت و دریافت بازخوردهای موردنیاز، توسعه نسخه وب اپلیکیشن و iOS نیز انجام میشود.»
پاسخ ها