سررسید به دفتر یا کتابی گفته میشود که در آن رویدادهای مهم یک سال درج شده است. موسسات چاپ سالنامه مانند رث گرافیک برای اهداف تبلیغاتی شرکت ها، طراح های خاصی را چاپ می کنند. این دفترها دارای 365 برگه به جز برگههای اولیه و محل یاداشت شماره تلفن هستند. هر برگه برای یک روز در نظر گرفته شده که اتفاقات و مناسبتهای آن روز در آن درج شده است. هر سررسید دارای یک اندازه و سایز مختلفی است که وابسته به نیاز خود میتوانید اندازه مورد نظر را تهیه کنید. سررسیدها دارای انواع مختلفی از قبیل تاریخی، سیاسی، مهندسی، اجتماعی و غیره است. به طور کلی در انتهای هر سالنامه یک قسمت برای درج شماره تلفن، اطلاعات جغرافیایی مناطق و مواردی از این دست نیز وجود دارد. در ابتدای هرکدام وابسته به آن که این محصول به سفارش چه شرکتی طراحی و ساخته شده است، تبلیغ و یا معرفی آن شرکت قرار داده شده است.
یکی از راههای تبلیغاتی ارزان و سریع، طراحی و چاپ سررسید است. در قسمت اولیه هر سالنامه این امکان وجود دارد که اطلاعات شرکت و همین طور تبلیغی از شرکت قرار داده شود. اعطای سالنامه در ابتدای هر سال به کارکنان و خانوادههای کارکنان شرکتها امری رایج و یکی از بهترین راهها برای برند سازی به صورت آفلاین است. خرید سررسید آماده بدون قرار دادن تبلیغات سازمان و شرکت در آن یک کار اشتباه و بدون برنامه ریزی است. از طرفی سفارش چاپ سالنامه اختصاصی به نسبت خرید سالنامه آماده ارزانتر است. به دنبال محلی برای خرید سررسید 1400 هستید؟ گروه رث گرافیک همراه شما است.
سررسید وزیری: رایجترین اندازه برای سالنامه حساب میشود و مورد پسند طیف زیادی از مخاطبان است. اندازه قطع وزیری حدوداً ۲۴*۱۷ سانتیمتر است. اندازه نسبتاً مناسبی برای کاربر دارد و با توجه به این که بیشتر کتب نیز در این اندازه منتشر میشود، کاربران ارتباط بهتری با آن برقرار میکنند. برخی معتقد هستند برای کسانی که نیاز دارند که سررسیدشان همیشه همراهشان باشند، این قطع اندکی بزرگ است.
سررسید رقعی: اندازه این سررسید حدوداً ۲۱*۱۴٫۵ سانتی متر است. برخی معتقد هستند که این قطع خوش دستتر و برای جابه جائی مطلوبتر است. قیمت آن نسبت به قطع وزیری در شرایط یکسان ارزانتر خواهد بود. برخی معتقدند این قطع بیشتر مناسب کارمندان و مشتریان است. بعضی از سازمانها ترجیح میدهند که اگر بناست سررسید هدیهای برای مدیران باشد، از این قطع استفاده نکنند؛ شاید به این دلیل که به نظر این دسته، سالنامه رقعی چندان به عنوان هدیه چشمگیر نیست. هر چند که بسیاری از مدیران استفاده از این قطع را به همان دلیل سبکی ترجیح میدهند.
سررسید مدیران: همانطور که از اسم آن برمی آید این اندازه سالنامه مختص مدیران است. قیمت آن بسیار گران و یک کالای لوکس محسوب میشود. شاید همین لوکس بودن عیب عمده این مدل سالنامه باشد؛ چرا که بیشتر از آن که کاربردی باشد، یک هدیه مجلل است. امروزه بسیاری از مدیران ترجیح میدهند که سررسیدی در قطعهای دیگر در یک بسته شیک که شامل هدایای مختلف دیگر است به عنوان هدیه دریافت کنند؛ با این ایده، هم از سررسید استفاده خواهند نمود و هم از تنوع هدایای دیگر لذت خواهند برد.
سررسید خشتی: به طور کلی به کتابهای به شکل مربعی هستند خشتی گفته میشود. چندین اندازه خشتی وجود دارد. بسیاری از کتب کودکان و قدیمی در این اندازه است. به سبب شکل مربع، بسیاری این قطع را بیشتر میپسندند. اما به چندین دلیل کمتر مورد استفاده واقع میشود؛ اول آن که به نسبت گرانتر است و دوم آن که جابه جائی آن دشوار بوده و سوم این که در طراحی صفحات داخلی مشکلاتی وجود دارد؛ یعنی اختصاص فضا به روزهای مختلف اندکی دشوار است.
حک آرم و اطلاعات روی جلد سررسید: سادهترین نوع سفارشی سازی حک آرم و اطلاعات روی جلد سررسید است که بسته به نوع جلد با یکی از تکنیکهای طلاکوبی، داغکوب، لیزر و یا چاپ سیلک یا چاپ تامپو صورت میگیرد که مفصلاً در مقالههای بعدی توضیح خواهیم داد.
پلاک اختصاصی: شرکتهای تولیدکننده در سالهای اخیر انواع سررسیدی به بازار ارائه کردهاند که بر روی جلد آنها پلاک نصب شده است. در این نوع سررسیدها به جایحک آرم روی جلد معمولاً” این حک روی پلاک انجام میپذیرد. انواع پلاکهای نصب شده و نحوه حک روی انها خود بحث دیگری است. این پلاکها از جنس فلز، مولتی استایل و در مواردی خاص استفاده از کلیشه و اجراء عملیات داغی روی پلاک هم انجام پذیر است. یکی از مزایای این شیوه سفارشی سازی این است که اجراء آن بر روی سررسیدی که کلیه مراحل تولید را قبلاً طی کرده امکان پذیر است.
اضافه کردن لت اختصاصی به سررسید: برای سازمانهایی که به حک آرم روی جلد یا پلاک اکتفا نمیکنند میخواهند شرح و عکسهای مربوط به سازمان خودشان و یا محصولاتشان را در سررسید اضافه کنند این امکان وجود دارد که یک یا چند برگ حاوی اطلاعات مورد نظرشان را به سررسید اضافه کنند. در حالتی که صحافی سررسید انتخاب شده فنری و یا کلاسوری باشد محدودیتی در مورد تعداد صفحات اضافه شده وجود ندارد. در مورد سررسید کلاسوری لت میتواند حتی پس از اینکه صحافی کامل شد اضافه کردن متنها صورت گیرد اما در مورد صحافی فنری متن و لتها بایستی همزمان صحافی شوند.
چاپ لگو در متن صفحات: میتوان گفت در میان انواع سفارشی سازی سررسید سختترین آنها چاپ لگو در متن صفحات میباشد. برای یک سفارش ۲۰۰۰ عددی آرم در صفحات تولید کننده میبایست در هنگام چاپ از تک تک فرمهای سررسید به تعداد ۲۲۰۰ عدد از بقیه جدا کند. سپس با تهیه یک یا چند زینک، فرمهای چاپ شده را مجدداً” وارد ماشین چاپ کند تا آرم در محل در کلیه صفحات سررسید چاپ گردد. کنترل این پروسه برای انجام صحیح سفارش کار مشکلی است به اضافه اینکه تعداد زیادی از سررسیدها در فرایند انجام کار ضایع میشود به طور مثال کافی است فقط یک فرم از ۲۵ فرمی که در آنها آرم در صفحات چاپ شده به دلیلی ایراد پیدا کند، در این حالت جبران این مشکل کاری بسیار دشوار است. علاوه بر این انجام آرم در صفحات بایستی از ابتدای پروسه تولید سررسید شروع شود و قدم به قدم در کلیه مراحل تولید پایش صورت گیرد تا از ایجاد خطاجلوگیری شود.
چاپ لگو در متن صفحات: میتوان گفت در میان انواع سفارشی سازی سررسید سختترین آنها چاپ لگو در متن صفحات میباشد. برای یک سفارش ۲۰۰۰ عددی آرم در صفحات تولید کننده میبایست در هنگام چاپ از تک تک فرمهای سررسید به تعداد ۲۲۰۰ عدد از بقیه جدا کند. سپس با تهیه یک یا چند زینک، فرمهای چاپ شده را مجدداً” وارد ماشین چاپ کند تا آرم در محل در کلیه صفحات سررسید چاپ گردد. کنترل این پروسه برای انجام صحیح سفارش کار مشکلی است به اضافه اینکه تعداد زیادی از سررسیدها در فرایند انجام کار ضایع میشود به طور مثال کافی است فقط یک فرم از ۲۵ فرمی که در آنها آرم در صفحات چاپ شده به دلیلی ایراد پیدا کند، در این حالت جبران این مشکل کاری بسیار دشوار است. علاوه بر این انجام آرم در صفحات بایستی از ابتدای پروسه تولید سررسید شروع شود و قدم به قدم در کلیه مراحل تولید پایش صورت گیرد تا از ایجاد خطاجلوگیری شود.
آستر و بدرقه اختصاصی: همانطور که در مقاله مربوط قبلاً توضیح داده شد. آستر و بدرقه ورقهایی هستند که اتصال متن سررسید را به جلد برقرار میکنند جنس آستروبدرقه میتوانند از جنس کاغذهای گرماژ بالا و یا مقوا و یا گلاسه و یا در مواردی از کاغذهای خاص باشند. سفارش مشتری میتواند چاپ لگو، شعار تبلیغاتی یا متن خاصی روی آستروبدرقه باشد و یا تعویض رنگ یا جنس آستروبدرقه با توجه به رنگ سازمانی مشتری میتواند انجام شود. اجزاء آسترو بدرقه اختصاصی در مرحله صحافی صورت میپذیرد، لذا روی سررسید تکمیل شده نمیتواند انجام گیرد.
روبان اختصاصی: سررسیدهایی که صحافی دوختی دارند معمولاً شامل روبان جهت جداکردن و نشانه گذاری داخل صفحات سررسید میباشند. روبان روی سررسیدهای عمومی ساده و بدون هیچگونه چاپی میباشد. روبان سررسید را به دو شیوه میتوان اختصاصی کرد. روبان بافت و چاپ روبان.
سررسید اختصاصی به صورت کامل مطابق درخواست مشتری تولید میشود و مشتری در انتخاب اندازه، نوع جلد، نوع صحافی، نوع کاغذ و نوع طراحی و… آزاد است. سررسید اختصاصی معمولاً به خواست مشتریانی انجام میشود که تیراژ کار آنها بالاتر از ۵۰۰۰ نسخه باشد. در سررسید اختصاصی به دلیل انجام تولید اختصاصی هزینههای ثابت تولید تماماً روی تعداد محدود تولیدی تقسیم میشود و لذا نوعاً این نوع سررسیدها گرانتر از انواع عمومی تمام میشود و برای تیراژهای محدود (کمتر از ۵۰۰۰ جلد) به جای تولید سررسید اختصاصی سفارشی سازی سررسیدهای عمومی مقرون به صرفه میباشد.
تولید سررسید اختصاصی بسیار گرانتر و زمان برتر از سفارشی سازی سررسیدهای عمومی است. شما میتوانید بسته به تیراژ و نوع کار انتخابیتان با حک لگو روی جلد، حک لگو روی پلاک، اضافه کردن لت، چاپ روی آستربدرقه، اضافه کردن روبان سفارشی و … روی یک سررسید عمومی به بسیاری از خواستههایتان برسید.
سررسید و تقویم ابزاری مؤثر برای ارائه اطلاعات شرکتها به مشتریان است. شرکتهای بسیاری هستند که خدماتی در زمینه چاپ سررسید تبلیغاتی ارائه میکنند، اما باید عرضهکنندهای انتخاب شود که در عین ارائه محصول با کیفیت، نیازهای مشتری را نیز بهخوبی بشناسد. یکی از مهمترین مسائل در زمان انتخاب تولید کننده سررسید، حرفهای بودن اعضای تیم شرکت است. اعضای تیم باید باتجربه بوده و از تمامی راهکارها و گزینههای موجود درزمینه چاپ حرفهای سررسید و تقویم تبلیغاتی آگاه باشند.
نکته مهم بعدی کیفیت سررسید است، سررسید نماینده شرکت در بین مخاطبان است و باید در طراحی و چاپ آن، نهایت دقت اعمال شود. انتشار سررسیدی با کیفیت پایین، تصویر خوبی از شرکت در بین مخاطبان ارائه نمیکند. به یاد داشته باشید سررسیدها باید بادوام و متناسب با مشخصات شرکت، طراحی شده باشند. مساله بعدی قیمت ارائه شده توسط تولیدکننده سررسید است، همچنین میتوانید با تعدادی از مشتریان سابق شرکت تولیدکننده سررسید تماس گرفته و از آنها درباره کیفیت طراحی و چاپ، تحقیق کنید.
از آنجا که سررسید یک محصول شدیداً مناسبتی است بدیهی است که همه مشتریان انتظار تحویل به موقع آن و توضیع آن در زمان مناسب را دارند. ولی اغلب مشتریان در سفارش دادن سررسید به علل مختلف تعلل میکنند و به اصطلاح در دقیقه ۹۰ سفارش خود را میگذارند و یا بعد از سفارش گذاشتن در تکمیل اطلاعات و تأییدیه های لازم برای تولید سررسید به نحوی تعلل میکنند که نتیجه تأخیر در تولید و در نهایت تأخیر در تحویل سررسید را باعث میشود. باید توجه داشت که علت تحویل دیرهنگام سررسید علاوه بر بی تعهدی و سهل انگاری احتمالی تولیدکننده میتواند به علت تأخیر در سفارش و یا تأخیر در ارائه و تأیید اطلاعات از سوی مشتری نیز باشد.
علاوه بر اینها سفارش دهندگانی که زودتر برای سفارش سررسید اقدام میکنند و کار را به دو سه ماه شلوغ تولیدکنندگان سررسید موکول نمیکنند انتخابهای بیشتری در پیش رو دارند، قراردادهایی با قیمتهای مناسبتر میبندند، در آرامش بیشتری هر آنچه را که نیاز دارند در سررسیدشان بهدست میآورند و از همه مهمتر زودتر از بقیه سفارششان را تحویل میگیرند و لذا میتوانند زودتر از بقیه به توزیع سررسیدها بپردازند و این تقدم اثربخشی تبلیغاتی محصول را دوچندان مینماید.
برای هر سازمانی بسته به تیراژ سفارش سررسیدش بهترین زمان برای سفارش متفاوت است برای سفارشهای خیلی بزرگ که نیاز به تهیه مواد اولیه خاص، طراحیهای خاص و طی پروسههای طولانی برای اخذ تأییدیه میباشد زمان مناسب برای سفارش سررسید مهر ماه هر سال میباشد. این تقدم شش ماهه امکان طی فرایندهای لازم برای چنین تأمین کنندگانی را فراهم میسازد.
برای سفارشات متوسط زمان مناسب برای سفارش گذاشتن اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه است در این زمان اکثر تولیدکنندگان تولیداتشان را در معرض دید گذاشتهاند و مدیران چنین مجموعههایی فرصت دیدن نمونههای مختلف و انتخاب کارهای مورد نظر خودشان را خواهند داشت و از طرفی تولید کننده هم فرصت کافی برای تولید و تحویل کالای مورد نظر را در دست دارد. برای سفارشات کوچک زمان مناسب اوایل بهمن ماه است و چون در این زمان حداکثر انتخابهای ممکن را خواهند داشت.
سررسید چرم مصنوعی: این جنس در جلدسازی سررسید بسیار استفاده میشود اما دارای معایبی است. بزرگترین اشکال این جنس آن است که قابلیت داغپذیری خوبی ندارد؛ یعنی نمیتوان لوگو و نوشتار را به وسیله داغی با کیفیت مناسبی روی چرم مصنوعی حک نمود. در این جنس سررسید، تبلیغات روی جلد طلاکوب یا نقره کوب میشوند. طبعاً به وزینی داغ کوب نیستند. نوشتهها و علائم عموماً به روی سررسید چرم مصنوعی طلا یا نقره کوب میشوند.
سررسید ترمو: همانطور که گفته شد، ترمو نیز یک نوع چرم مصنوعی است، اما به مراتب با کیفیت بیشتر. متخصصان، آن را شفافتر، سبکتر و بادوامتر از چرم مصنوعی میدانند و آن چنان که از نامش برمیآید از مقاوت حرارتی بیشتری برخوردار است؛ به همین سبب قابلیت داغ طرح به روی جلد بسیار زیاد است و قسمت داغ خورده تغییر رنگ میدهد که زیبایی کار را افزون مینماید. بنابر این امکان، امروزه علاوه بر لوگو سازمانها، میتوان از طرحهای انتزاعی و زیبا نیز به روی جلد استفاده کرد. لازم به ذکر است چنین کیفیتی سبب شده که نسبت به چرم مصنوعی بسیار گرانتر و به طبع سررسید ترمو گرانتر از چرم مصنوعی باشد. البته اکنون در ایران انواع اروپائی، ترک، ایرانی، چینی وجود دارد. نوع ترک و اروپائی آن از چینی و ایرانی گرانتر و با کیفیتتر است. اصولاً سازمانهای که تمایل دارند که سالنامهای وزین به دیگران هدیه بدهند، از این مدل استفاده میکنند.
سررسید گالینگور: این جنس در حقیقت ترکیبی است از کاغذ، مواد پیویسی و رزین. اصولاً از تنوع بالائی برخوردارند و عموماً قیمت نسبتاً مناسبتری حتی از چرم مصنوعی دارند. بر روی این جنس تنها میتوان طلاکوب یا نقره کوب انجام داد. با توجه به قیمت مناسب، این جنس بیشتر برای سازمانهای کوچک یا مجموعه هائی مناسب است که تمایل ندارند برای هدایا هزینهی چندانی نمایند.
سررسید سلفونی: این جنس یک قابلیت بسیار بزرگ دارد؛ میتوان طرح دلخواه یک سازمان را با کیفیت بسیار مناسبی (چاپ افست) روی کاغذ گلاسه چاپ نمود و سپس آن را به صورت جلد سخت صحافی کرد. حتی میتوان کارهای ویژهای مانند یوی موضعی و چاپ برجسته نیز بر روی آن انجام داد. تولید چنین سررسیدی به شرط آن که میزان تولید از یک تعداد مناسبی برخوردار باشد، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.
صحافی ته دوخت: به طور کلی با استحکامترین و رایجترین روش در بین تمامی روشهای صحافی ته دوخت است. در این روش کاغذهای تا شده به هم دوخته و چسبانده میشوند. گفتنی است این روش صحافی، برای کتابهای نفیس و سررسید استفاده میشود.
صحافی فنری: در این روش ابتدا صفحات سوراخ و سپس حلقههای پلاستیکی یا فلزی را از آن عبور میدهند. مانند عکسهای زیر. نکته قابل ذکر آن است که بسیاری از مدیران، این گونه صحافی را نمیپسندند؛ علت این امر آن است که به زعم آنها این مدل سالنامهها به اندازه کافی وزین و صاحب اعتبار نیستند؛ شاید به این دلیل که ایستایی و موزونی این مدل صحافی به اندازه سررسیدهائی با صحافی ته دوخت نیست.
داغ کوب: با استفاده از دستگاه داغکوب طرح مورد نظر بر روی سررسید جلد از طریق فشار و حرارت زیاد حک میشود که ابتدا باید طرح مشتری بر روی فلزی که کلیشه نام دارد اجرا شود و سپس با ستگاه بر روی محل مورد نظر جلد تنظیم شود و با حرارت و فشار که دستگاه بر روی جلد وارد میکنه کلیشه روی جلد حک میشود. بهترین جنس برای داغ کوب ترمو میباشد.
طلاکوب و نقره کوب: چاپ طلاکوب روی سطوحی مانند پلاستیک. فوم. چرم. کاغذ. مقوا به صورت طلاکوب یا نقره کوب یا مشکی کوب یا رنگی کوب انجام میپذیرد که رنگها با استفاده از حرارت و لایه رنگی روی جنس مورد نظر مینشیند و متناسب با نوع سطح از کلیشههای ۱٫۵ تا ۳ میلی متری استفاده میشود.
لیزر مستقیم: برای حک لوگو بر روی جلد سررسید باید به این نکته توجه کنید که حک لیزر بر روی هر نوع جلدی مناسب نیست. در این روش با استفاده از دستگاه لیزر بر روی جلد سررسید حرارت ایجاد میشود و سطح جلد را میسوزاند و لوگو مشتری روی بافت جلد اجرا میشود. بهترین نوع جلد برای لیزر مستقیم جنس جیر است زیرا طرح لیزر شده به خوبی تغییر رنگ میدهد و زیبایی خاصی را به جلد خواهد داد. دستگاهی که عمل لیزر را انجام میدهد باید از نظر فنی تنظیم باشد علاوه بر آن زمان و دقت انجام کار هم باید مورد توجه قرار داد.
پلاک: یکی دیگر از مواردی که در ارائه و عرضه سررسید مورد توجه قرار میگیرد استفاده از پلاک با طرح و لوگو اختصاصی شرکت است که توسط چسبهای مخصوصی بر روی سررسید چسبانده میشود. پلاک میتواند مولتی استایل یا فلزی باشد. زیبایی پلاک فلزی از مولتی استایل بیشتر است اما پلاک مولتی استایل مقرون به صرفهتر است. برخی از شرکتها لوگو و طرح خود را به طور کامل بر روی مولتی استایل پیاده میکنند با توجه به اینکه مولتی استایل توسط لیزر برش میخورد هیچ گونه محدودیت از این جهت برای سفارش دهنده ندارد
سیلک: یکی از روشهای قدیمی در چاپ است که در این روش لوگو مورد نظر با استفاده از شابلون و مرکب مخصوصی بر روی جلد منتقل میشود. در صورتی که سطح پوشش جلد زیاد صاف نیست و بر آمدگی بافتهای درشتی دارد بهتر است از سیلک جهت چاپ استفاده نکنید.
تقویمهای رومیزی معمولاً مشتمل بر دو قسمت متن و پایه میباشند. متن تقویمهای رومیزی معمولاً از جنس مقوای گلاسه (و در مواردی مقوای فانتزی) میباشد که در ابعاد و اشکال مختلفی و با طراحیهای متفاوت چاپ میشوند این تقویم بیشتر به صورت ماه شمار تولید میشوند، صحافی تقویمهای رومیزی بیشتر با استفاده از فنردوبل انجام میپذیرد. تقویمهای رومیزی از آنجا که بیشتر از سررسید در معرض دی قرار دارند هدایای تبلبغاتی مناسبی به شمار می رونداز سویی استفاده از آنها در محیطهای اداری و تجاری بسیار معمول است. در این تقوی ها معمولاً” در یک صفحه یک هفته یا یک ماه کامل را میتوان دید لذا در مواردی که به برنامه ریزی برای چند روز آینده یا بازبینی در مورد چند روز گذشته میپردازیم ابزار بسیار مفیدی هستند. این تقویمها نیز مشابه با سررسیدها انواع عمومی و اختصاصی دارند.
انواع پایه تقویم رومیزی: ۱- پایه مقوایی. ۲- پایه جلد سازی شده سخت. ۳- پایههای خاص.
سررسیدها عموما به صورت سالیانه خریداری میشوند و استفاده کننده از آن هم معمولا در مدت زمان یک سال نیاز خواهد داشت که این محصول را مورد استفاده قرار دهد، به همین دلیل یکی از مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید، جلد سررسید است. جلدها دارای انواع مختلفی است که وابسته به نوع نیاز و همچنین میزان هزینه میتوانید سررسید مورد نیاز خود را خریداری نمایید.
وابسته به آن که قصد چه مقدار هزینه کردن دارید، جلد چرم سالنامه میتواند دارای نوعهای مختلفی باشد. در حال حاضر سررسیدهایی با جنس چرم مصنوعی و همچنین چرم طبیعی ساخته میشود که همان طور که گفته شد دارای هزینه متفاوتی خواهند بود.
سررسیدهای سلفونی در حال حاضر در دو نوع سلفون مات و براق در بازار موجود است. سالنامههای سلفونی عموما به وسیله برگههای گلاسه طراحی و ساخته میشوند. روش ساخت این جلدها به این صورت است که روی یک برگه گلاسه سلفون کشیده میشود و روی این سلفون بسته به خواست مشتری برای امور تبلیغاتی روی جلد طلاکوبی و یا یووی کار میشود.
این نوع از جلدها را میتوان زیر مجموعه سررسیدهای چرمی در نظر گرفت. چرا که ترمو چرمی مصنوعی ست که زیبایی خاصی به سررسید خواهد داد. قیمت این نوع از جلدها بسته به کیفیت و همچنین کشور سازنده میتواند متفاوت باشد.
پاسخ ها