دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

مربی خارجی بد نیست اما فعلا شرایطش را نداریم

هاشمی طبا: مربیان داخلی را ارتقا بدهید؛ مربی خارجی بد نیست اما فعلا شرایطش را نداریم؛ رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک، می گوید فعلا به دلیل ضعف مدیریت و مشکل در مبادلات ارزی امکان جذب مربی خارجی وجود ندارد.

مربی خارجی بد نیست اما فعلا شرایطش را نداریم

به گزارش ورزش، مصطفی هاشمی طبا طی سال های گذشته مسئولیت های بسیار مهمی در ورزش  ایران داشته؛ از ریاست کمیته ملی المپیک در دو دوره تا مدیریت سازمان تربیت بدنی. او که روز گذشته میهمان برنامه ورزش و مردم بود، اعتقاد داشت که باید از مربیان ایرانی برای حضور روی نیمکت تیم ملی حمایت شود و اگر این حمایت از سوی مسئولان فوتبال انجام شود، عملکرد آنها حتی بهتر از مربیان خارجی خواهد بود.


روی دیگر  حرف های هاشمی طبا و ایده ای که از سوی برخی مربیان ایرانی نظیر مجید جلالی نیز به طور کامل مورد حمایت قرار می گیرد، کارنامه مربیان خارجی روی نیمکت تیم های ایرانی است؛ نمایش برانکو طی 4 سال حضور در فوتبال ایران و همینطور استراماچونی در دوران کوتاه حضورش، بسیاری از هواداران فوتبال را متقاعد کرده که مربیان خارجی پتانسیل بهتری برای هدایت تیم های بزرگ فوتبال ایران و همینطور تیم ملی دارند. 


بهانه صحبت ما با هاشمی طبا هم همین موضوع بود. 

شروع حرف های معاون سابق ریاست جمهوری درباره این موضوع و اعتقاد او برای انتخاب مربی ایرانی اینطور آغاز شد:«  ببینید این مسئله سیاه و سفید نیست؛ اینکه حتما بگوئیم مربی ایرانی یا خارجی، ولی شرایط ما طوری است که اصلا نمی توانیم دنبال مربی خارجی برویم؛ چه از نظر مسائل ارزی و چه از نظر مدیریتی.»


او سپس با تاکید بر این نکته که مخالفت صد در صد مربی خارجی نیست، اظهار داشت:« من صد در صد مخالف خارجی نیستم. من نگفتم اصلا نباید مربی خارجی انتخاب کرد و همیشه باید مربی ایرانی داشت.»


هاشمی طبا در ادامه با اشاره به  ضعف مدیریتی ادامه داد:« الان شرایط خوبی نداریم؛ اگر هم مربی ایرانی آوردیم، باید بتوانیم او را مدیریت کنیم و به کارش نظم بدهیم. در شرایط فعلی ولی انتخاب مربیان ایرانی بهتر است.» 


از هاشمی طبا در این مورد پرسیدیم که لیگ برتر انگلیس با اینکه یکی از معتبرترین لیگ های فوتبال در دنیا به شمار می رود، به این موضوع که مربیان خوبی ندارد، رسیده و با استخدام مربیان بزرگ خارجی سطح فوتبالش را بهبود بخشیده است. هاشمی طبا به این موضوع اینطور واکنش نشان داد:« ببینید ما الان اصلا مشکلات مبادلات پولی داریم. آقای تاج 2 میلیون یورو از شستا پول گرفته؛ این موضوع از اساس خلاف است و شستا حق نداشته این پول را قرض بدهد. ما باید شرایط مملکت را هم بسنجیم. مگر این شرایط ساده به دست آمده که آتشش بزنیم!.» 

مربی خارجی بد نیست اما فعلا شرایطش را نداریم


از او در رابطه با عملکرد مربیان ایرانی پرسیدیم؛ اینکه خاطرات خوبی از نتایج آنها در ذهن نیست. هاشمی طبا با دفاع از کارنامه مربیان ایرانی گفت:« نفع مربی ایرانی بهتر از همه است. ما با مربیان ایرانی نتایح خوبی گرفتیم. آخرین قهرمانی ما با پروین در بازی های آسیایی است (البته تیم ملی فوتبال ایران با برانکو هم موفق به کسب قهرمانی در بازی های آسیایی شده است)؛ این همه مربی خارجی آوردیم ولی در آسیا قهرمان نشدیم. ما با مربیان خارجی هم خاطرات خوبی نداریم. مگر مربی خارجی تضمین می دهد که برنده باشد.»

سوال بعدی ما این بود که در شرایط فعلی به جز چند نام ایرانی که حتی به نصف تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، گزینه دیگری برای هدایت تیم ملی از میان مربیان ایرانی وجود ندارد. هاشمی طبا با نام بردن از علی دایی بیان کرد:« مگر علی دایی ایرادش چه بود؟ علی دایی را فوری برکنار کردند! مگر آقای کی روش توانست قهرمان شود؟ مگر به ژاپن 3 بر صفر نباختیم. اینطوری نیست که یک مربی حتما بیاید و برنده بشود. مربیان باشگاه اروپایی را ببینید که فقط دنبال بازیکن های گران قیمت هستند. مربی هم ابزار می خواهد. ما به جای ارتقای مربیان ایرانی دنبال استخدام مربیان خارجی هستیم.» 


او سپس در ادامه دفاعیاتش از شخصیت مربیگری مربیا ایرانی اضافه کرد:« مگر فکر می کنید شخصیت مربیان چگونه است؟ مگر مربیان خارجی چه شخصیتی دارند؟ مگر مولر نبود که آلمان را دوم کرد؟ مگر آنها همه چیز تمام هستند؟! نه بابا اینطوری نیست. آنها کار و زحمت می کشند و باید ارتقا پیدا کنند. خیلی از مربیان ایرانی هستند که می توانند کار کنند. نباید خودمان را تحقیر کنیم. مربی ابزارمی خواهند بعد هم شاگردها باید اعتماد به مربی داشته باشند. اگر مربی پشتش خالی شود، بازیکن پشتش را خالی می کند.» 


از هاشمی طبا پرسیدیم که یکی از دلایل خالی شدن پشت مربیان مدیریت نامناسب آنها است و این هم خودش به نوعی ضعف مربیگری به شمار می رود. او به این سوال اینطور واکنش نشان داد:« این هم به مربیان بستگی دارد و هم به مدیرانشان. اینکه مدیران اجازه می دهند فلان بازیکن قدرت بگیرد یا جریان های بیرون تیم. کانون های هواداری و ... آیا شما می دانید برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران چه بلایی سر جلال طالبی آوردند؟ او شخصیت مربیگری داشت ولی دست روی هر بازیکنی می گذاشت، علیه او هجمه درست می شد.» 


حرف های پایانی هاشمی طبا تکیه بر حرف های ابتدایی‌اش در صحبت ها بود. او اینطور ادامه داد و تاکید کرد:« باز هم تاکید می کنم، من نمی گویم که نباید مربی خارجی بیاوریم ولی نباید اصالت را به مربی خارجی بدهیم.»


او سپس به شرایط استخدام مربی خارجی پرداخت و گفت:« ضمنا اگر مربی خارجی هم آوردیم، باید بیاید و در ایران بماند. مربی خارجی باید لیگ ایران را ببیند. بازی ها را ببیند. مربی پروازی وقتش را جای دیگر می کند.»
سوال پایانی از هاشمی طبا در رابطه با دیدگاهش نسبت به اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم ملی بود. او با حمایت از این سرمربی کروات بیان کرد:«   من نظرم مثبت است. شاید زمان انتخاب نظرم چیز دیگری بود. الان ولی شرایط مثبت است و به نظر جواب می دهد و تیم را به جام جهانی می برد.»

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋