دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

قوانین جدید بوندسلیگا که الگوی فوتبال ایران شد

قوانین جدید بوندسلیگا که الگوی فوتبال ایران شد

پروتکل بهداشتی مورد علاقه سازمان لیگ چیست؟؛ قوانین جدید بوندسلیگا که الگوی فوتبال ایران شد؛ مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران قصد دارند در صورتی که مجوز شروع تمرینات و مسابقات را از ستاد مبارزه با کرونا بگیرند، از پروتکل بهداشتی آلمانی‌ها الگوبرداری و آیین‌نامه داخلی را براساس آن تدوین کنند

به گزارش ورزش و به نقل از روزنامه شهروند، بعد از وقفه‎‌ای نسبتا طولانی در برگزاری مسابقات فوتبال، حالا آلمان به‌عنوان صاحب یکی از لیگ‌های معتبر فوتبال در جهان، اولین کشوری است که مسابقات حرفه‌ای خود را از سر خواهد گرفت. سازمان لیگ کشور آلمان طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده از روز شنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت تب فوتبال را بار دیگر در این کشور داغ می‌کند و هفته بیست‌وششم بوندس‌لیگا با برگزاری مسابقات مختلف پشت سر گذاشته می‌شود. اما مسأله مهم، رعایت تمهیدات بهداشتی سخت هنگام برگزاری رقابت‌هاست؛ تمهیداتی که آلمان‌ها، در قالب پروتکلی بهداشتی درباره تمام اتفاقاتی که ممکن است در بازی رخ دهد، در نظر گرفته‌ و آن را به باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند. به عبارت بهتر، قرار است بوندس‌لیگا به‌عنوان لیگ معتبر تحت این پروتکل بهداشتی برگزار شود که اجرای آن به کاهش شیوع کرونا در طول رقابت‌های فوتبال کمک شایانی خواهد کرد. اما این پروتکل بهداشتی شامل چه مواردی است؟


شرط اصلی؛ بدون تماشاگر


اولین اقدامی‌که آلمانی‌ها برای شروع دوباره مسابقات لیگ فوتبال خود در نظر گرفته‌اند، بازی بی حضور تماشاگر است. بر این اساس، تا اطلاع ثانوی که احتمالا تا پایان رقابت‌های این فصل به طول خواهد انجامید، هیچ تماشاگری حق دیدن بازی‌ در فضای ورزشگاه ندارد.


چمن هم ضدعفونی می‌شود


یکی از مواردی که مسئولان برگزاری مسابقات در آلمان باید آن را در نظر بگیرند، ضدعفونی کامل فضای ورزشگاه‌هاست. همه قسمت‌های ورزشگاه‌های میزبان شامل راهرو، رختکن‌، اتاق نشست خبری، اتاق داوران، اتاق پزشکی، اتاق مسئولان برگزاری و... باید به‌طور مداوم ضدعفونی شود تا منشأ ویروس نباشد. مهم‌تر از این، مسئولان برگزاری رقابت‌ها در آلمان قصد دارند قبل از شروع بازی‌ها و البته بین دو نیمه چمن را نیز ضدعفونی کنند. آلمانی‌ها ابزارهای سمپاشی مکانیزه‌ای در اختیار گرفته‌اند تا در هر مسابقه دو بار چمن ورزشگاه را ضدعفونی کنند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.


بازیکنان و مربیان هر هفته تست می‌دهند


یکی دیگر از مواردی که آلمانی‌ها برای شروع بازی‌ها الزامی کرده‌اند، انجام مداوم تست کرونا برای بازیکنان، مربیان و سایر اعضای کادر تیم‌هاست؛ به‌صورتی که اعضای تیم‌های مختلف بوندس‌لیگا هر هفته باید تست کرونا بدهند و نتایج این تست‌ها به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال آلمان اعلام شود. از طرفی هر مربی یا بازیکنی که نتیجه تست او به دست فدراسیون نرسد، بازی آن هفته تیمش را از دست می‌دهد.


عکس تیمی ‌ممنوع؛ شادی گل قانون دارد‌


سازمان لیگ فوتبال آلمان به اعضای همه تیم‌ها ابلاغ کرده است تا زمان پایان کرونا قبل از هر مسابقه، خبری از عکس تیمی‌ بازیکنان نخواهد بود، یعنی هرگز ١١ بازیکن یک تیم کنار هم نمی‌ایستند تا عکس قبل از بازی بگیرند. از سوی دیگر، مراسم شروع بازی با داور هم با فاصله اجتماعی مناسب صورت می‌گیرد. این قوانین البته تا جایی رفته که برای شادی گل‌ها نیز محدودیت‌هایی گذاشته است. بر این اساس، زننده گل نباید بعد از باز کردن دروازه حریف شادی غیر متعارف داشته باشد. به عبارت بهتر، دست دادن و در آغوش گرفتن بازیکنان بعد از گل زدن ممنوع شده و آنها فقط می‌توانند آرنج‌ها یا پاهای خود را به نشانه خوشحالی به هم بزنند.


تعویض‌ها زیاد شد، دشواری‌اش زیادتر‌


یکی از مواردی که در پروتکل بهداشتی آلمانی‌ها گنجانده شده درباره قوانین تعویض است. براساس پیشنهاد فیفا و با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت، از این پس هر تیم می‌تواند در طول ٩٠ دقیقه پنج تعویض انجام دهد تا از مصدومیت‌های احتمالی با توجه به نبود زمان بدنسازی مناسب جلوگیری شود. البته قوانین تعویض‌ هم تغییراتی داشته است. از این پس در آلمان بازیکنی که از زمین بیرون می‌آید و بازیکنی که داخل می‌شود حق دست دادن با هم ندارند و باید از فاصله یک‌متری یکدیگر عبور کنند. همچنین بازیکن تعویضی حق دست دادن با اعضای نیمکت ندارد.


آب دهان انداختن کارت زرد دارد


یکی از اتفاقات متداول در بین فوتبالیست‌ها پرتاب آب دهان به داخل زمین چمن است. بارها این مسأله که بازیکنان آب دهان خود را به داخل چمن پرتاب کنند، دیده شده است اما حالا در بوندس‌لیگا هر بازیکنی این کار را انجام دهد و مشاهده شود، از داور کارت زرد می‌گیرد؛ تمهیدی که برای جلوگیری از شیوع ویروس در نظر گرفته شده است.


قوانین سفت و سخت برای نیمکت


نیمکت‌نشینان تیم‌ها نیز از قوانین بهداشتی در آلمان مستثنی نیستند. براساس قوانین، همه اعضای تیم‌ها که روی نیمکت می‌نشینند ملزم به استفاده از ماسک خواهند بود. همچنین باید حداقل فاصله یک صندلی بین افراد رعایت شود. به غیر از این مسائل، موضوعات دیگری درباره مصرف آب فوتبالیست‌ها و نیمکت هنگام بازی و سایر موارد بهداشتی نیز از سوی سازمان بوندس‌لیگا مطرح شده که در نوع خود قابل توجه است.


الگوبرداری ایران از بوندس‌لیگا


پروتکل بهداشتی آلمانی‌ها برای شروع مسابقات مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است و به نظر می‌رسد هر کشوری بخواهد لیگ خود را شروع کند، نکته‌برداری‌هایی از این پروتکل خواهد داشت. حالا مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران نیز قصد دارند در صورتی که مجوز شروع تمرینات و مسابقات را از ستاد مبارزه با کرونا بگیرند، از پروتکل بهداشتی آلمانی‌ها الگوبرداری و آیین‌نامه داخلی را براساس آن تدوین کنند؛ مسأله‌ای که با رعایت دقیق آن می‌توان امیدوار بود مشکل خاصی برای اهالی فوتبال پیش نیاید و بازی‌ها نیز روند طبیعی‌اش را پی بگیرد.

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋