سریال «هشت پا» که توسط شبکه یک سیما پخش میشود، به عنوان یک اثر در ژانر جنایی-پلیسی به تصویر در آمده و توجه برخی مخاطبان را به خود جلب کرده است. با این حال، این سریال انتقادات فراوانی را نیز به همراه داشته است.
برترینها: سریال «هشت پا» که توسط شبکه یک سیما پخش میشود، به عنوان یک اثر در ژانر جنایی-پلیسی به تصویر در آمده و توجه برخی مخاطبان را به خود جلب کرده است. با این حال، این سریال انتقادات فراوانی را نیز به همراه داشته است.
داستان هشتپا درباره یک پلیس جوان است که درگیر یک پرونده قتل مشکوک میشود. اما پرونده قتل مشکوک آغاز ماجراهای عجیب و غریبی است که در خلال پیگیری این پرونده برای پلیس جوان رقم میخورد. نکته جالب این سریال حضور سعید چنگیزیان در نقش یک پلیس است که در طول این سالها بازی نکرده و محمد صادقی که بعد از مدتها به تلویزیون برگشته است.
سعید چنگیزیان در این سریال در نقش یک کارگاه حرفهای ظاهر میشود. کارآگاه کیانفر در حین بررسی قتل مردی ثروتمند به متهم اصلی پرونده یعنی سعید با بازی رضا اکبرپور میرسد و تلاش میکند این معمای پیچیده و رازآلود این جنایت را کشف کند. هنرمندانی همچون محمد صادقی، نادر سلیمانی، افسانه چهره آزاد، علی اسیوند، احمد نجفی، رویا جاویدنیا، ایرج نوذری، محمد فیلی، سودابه بیضایی، مینا وحید، کمند امیر سلیمانی، علیرضا جلالی تبار، سپند امیر سلیمانی و ... در این سریال به ایفای نقش پردختهاند.
یکی از مشکلات اصلی سریال «هشت پا» ریتم ناهماهنگ داستان است. در بسیاری از قسمتها، روند روایت کند و درگیر تعلیقهای غیرضروری است که ممکن است مخاطبان را خسته کند. این کندی و طولانیشدن غیرضروری برخی صحنهها، ارتباط تنگاتنگی با ضعف در نگارش فیلمنامه دارد. منتقدان معتقدند که بسیاری از صحنهها به سادگی میتوانند کوتاهتر شده و انرژی بیشتری به بخشهای دیگر داستان منتقل کنند.
در سریالهای جنایی، پیچیدگی و عمق شخصیتها نقشی اساسی ایفا میکند، اما در «هشت پا» برخی از شخصیتها به خصوص نقشهای مکمل، سطحی و یکبعدی به نظر میرسند. شخصیتهایی مانند کاراگاه کیانفر با وجود عملکرد خوب سعید چنگیزیان، بیشتر به کلیشههای رایج سریالهای پلیسی نزدیک است و فاقد پیچیدگیهای روانشناختی مورد نیاز است. چنین ضعفهایی موجب شده تا تعامل مخاطب با شخصیتها محدود شود و به طور کلی، اثرگذاری سریال کاهش یابد.
فضاسازی و جلوههای بصری در این سریال، برخلاف توقعات از یک اثر جنایی، در حد مطلوب نیست. کارگردان به جای خلق فضای پر رمز و راز و تاریک، به جلوههایی ساده و تکراری اکتفا کرده است. این مسئله به خصوص در صحنههای مربوط به تعقیب و گریزها یا بازجوییها بیشتر نمایان میشود که در اثر نبود طراحی هنری قوی و کمبود استفاده از تکنیکهای بصری پیشرفته، تجربه بیننده از این صحنهها کاهش مییابد.
نقش خانم «شیمیست» در سریال «هشتپا» تازهترین تجربه بازیگری مینا وحید است. کسی که مشغول پخت ماده مخدر شیشه بود؛ مرموزانه رفتار میکرد و برای لو نرفتن، ماسک به چهره داشت. مینا وحید میدانسته نقش کوتاه است و از پنهان بودن چهره برای مدتی زیاد هم اطلاع داشته. پس چرا پیشنهاد حضور در «هشتپا» را پذیرفته؟
حالا که سریال رو به پایان است میتوان پی برد، وحید نیازمند این چالش برای تنوع بیشتر کارنامه سریالیاش بوده. او در همین معدود سکانسها تلاش کرده راوی استیصال خانم شیمیست باشد. مینا وحید کمتجربه نیست و سرآغاز شهرت او به فیلم «دوران عاشقی» در سال ۱۳۹۳ برمیگردد. فصل اول سریال خانگی «شهرزاد» و بعد از آن سریال تلویزیونی «بانوی عمارت» وحید را بیشتر به مخاطب شناساند.
مرور عملکرد سریالی مینا وحید نشان از انتخابهایی میدهد که برآیند نسبتا موفقی ندارند. مثلا با «بانوی عمارت» و«افرا» دنبال چه بوده وقتی توانسته در شهرزاد موفق کار کند؟ انگار به عقب برگردی و حالا هم حضور در هشت پا نشان از این دارد که مینا وحید قصد دارد در مدیوم شکستخوردهای نظیر تلویزیون کار کند!
سریال «هشت پا» به رغم تلاش برای ارائه یک داستان جنایی جذاب، همچنان با مشکلات ساختاری و بصری زیادی روبهرو است که میتواند سطح کلی کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه حضور بازیگران باتجربه مانند سعید چنگیزیان، ایرج نوذری و نادر سلیمانی به سریال تا حدودی عمق بخشیده، اما ضعف در شخصیتپردازی و فیلمنامهی نامنسجم، مانع از ایجاد اثری تاثیرگذار شده است.
پاسخ ها