حسین عصاران(پژوهشگر حوزه موسیقی و منتقد و روزنامهنگار) طی مطلبی در یک رشته استوری جزئیاتی درباره ترانه مشهور «گل گلدون» نوشته که در ادامه میخوانید.
برترینها: حسین عصاران(پژوهشگر حوزه موسیقی و منتقد و روزنامهنگار) طی مطلبی در یک رشته استوری جزئیاتی درباره ترانه مشهور «گل گلدون» نوشته که در ادامه میخوانید.
رسم الخط این یادداشت را حفظ کردهایم:
نام اصلی این ترانه «از تو تنها شدم» است. افسوس که این اسم شاعرانه در جهان ضد شعر ما به عنوان چلچراغی «گل گلدون من» تغییر کرده، افسوس بیشتر اینکه خواننده و آهنگساز هم با این فروکاهی همراه شدهاند و این ترانه را گل گلدون من معرفی میکنند. «همیشه شاعر تنهاست.»
این ترانه سال ۵۳ در استودیو بل ضبط شده، عکاس این عکس هم _که یکی از عکسهای ثبت شده از روی ضبط این ترانه است_ آقای ابراهیم حقیقی بودهاند. شنیدهام ایشان آن روز عکسهای بسیاری گرفتهاند و گویا نگاتیوهای آن در آرشیو شخصیشان موجود است.
اما بنا به گفته فرهاد شیبانی، فریدون شهبازیان ابتدا ملودی خود را به احمدرضا احمدی سپرده بوده تا آن شاعر عزیز روی این ملودی کلام ترانه را پردازش کند. اما نتیجه خوش آیند احمدرضا و شهبازیان نبوده و به پیشنهاد احمدرضا کار به فرهاد شیبانی (همکارش در کانون) سپرده شده... «نتیجه هم که معلوم است چگونه شده»
این مسئله را وقتی با خود احمدرضا احمدی مطرح کردم، به زیبایی گفت: من که کارم ترانه نبود اما چقدر خوشحالم که نتیجه کار من خوب نشد و فرهاد شیبانی این شعر زیبا را گفت. یاد احمدرضا و این خلوصش به یادها
نوازنده گیتار این ترانه آرمیک است که در همان دوره در مجموعه ترانههای محلی (تنظیم: شهبازیان / خواننده: پری زنگنه و گروه کر) هم با شهبازیان همکاری کرده بود. به رسم تازه باب شده آن سالها که برای روی دوم صفحه گرام ترانههای ارزشمند، دکلمه ترانه و یا تکنوازی یک ساز روی موسیقی بیکلام ترانه را هم ضبط میکردند، نسخه فلوت و ارکستر و دکلمه ترانه را هم ضبط کرده بودند. اما زمان انتشار این ترانه به دوره گذار از قالب «صفحه 45 دور» به سمت «کاست» در اواخر سال 53 میرسد. ترانهای که شایسته بود به شکل مستقل با طرح جلدی جلوهدار چشمها را هم خیره کند، لای ترانههای دیگر روی کاستها منتشر شد و... افسوس
اسفندیار منفردزاده هنگامی که این ترانه را شنیده به گفته خودش چنان تحت تاثیر قرار گرفته که تصمیم گرفته با هزینه شخصی این کار را با تنظیم تازه ضبط و به شاعر و آهنگساز هدیه کند. چنین شد که با اجازه از آنها این ترانه را برای دو کلارینت، بازتنظیم و با صدای سیمین غانم ضبط کرد و نوار مادر آن را هم به فرهاد شیبانی هدیه داد و تمام. این اجرا هیچگاه پخش نشد و کسی هم جز تا همین چهار پنج سال اخیر که من نسخه مادر آن را از فرهاد شیبانی گرفتم ندارد.
این ترانه را بشنویم و از اینکه تو این دنیا هنوزم چیزای قشنگ پیدا میشه خرسند باشیم.
پاسخ ها