دنیای ورزش⚽️ فوتبال

دنیای ورزش⚽️ فوتبال

آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال
توسط ۲۲ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

آیا نتیجه پرسپولیس الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟

آیا نتیجه پرسپولیس الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟

واکاوی یک شکست تلخ؛ آیا نتیجه پرسپولیس- الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟؛ شکست آنهم در این شرایط آزارهنده است، اما تفاوت دو تیم الهلال و پرسپولیس حتما اینقدر نیست.

به گزارش ورزش، پرسپولیس با سه گل مقابل الهلال مغلوب شد و خب، شاید بازی اگر در شرایط دیگری برگزار می شد نتیجه متفاوتی رقم می خورد. در فوبال فاکتورهایی برای کسب موفقیت وجود دارد و هر کدام هر ضرایبی دارد. به عنوان مثال اگر بازی دیشب در استادیوم آزادی یا حتی در استادیوم خالی مثلا در دوحه برگزار می شد، پرسپولیس در کوران برگزاری لیگ بود و الهلال نه و یا هر دو نبودند (مثل دو ماه پیش برابر استقلال) یا پرسپولیس ستاره های خود را از دست نمی داد و چند فاکتور مهم دیگر، نتیجه متفاوتی رقم می خورد.

 

در ادامه چند تفاوت بزرگ الهلال و پرسپولیس در این مقطع را بررسی می کنیم تا متوجه شویم چرا روی اسکوربرد عدد سه برابر نام الهلال و صفر مقابل اسم پرسپولیس ثبت شد.

 

آیا نتیجه پرسپولیس الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟

 

1-شاید جالب باشد بدانید شرکت "امار"، بزرگ ترین شرکت ساخت و ساز خاورمیانه با رقمی بیشتر از کل بودجه فوتبال ایران در یک سال، اسپانسری الهلال را بر عهده گرفته است. اما دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران برای پیدا کردن یک حامی مالی مناسب به هر دری می زنند.

 

حداقل در فوتبال اروپا ژست آن را می گیرند که خواهان مبارزه با تزریق بی حساب و کتاب پول به فوتبال و مقابله به غول هایی چون پاری سن ژرمن و منچسترسیتی هستند، اما خدا را شکر در آسیا حتی چنین بحثی هم مطرح نمی شود و این یعنی نبرد نابرابر و البته غیرقانونی.

 

2- پرسپولیس نسبت به چند ماه قبل سه ستاره اصلی و ستون فقرات خود از فرق سر تا نوک پا شامل احمد نوراللهی، محمد حسین کنعانی و شهریار مغانلو را از دست داده و نسبت به یک سال قبل با رفتن بیرانوند، علیپور، شجاع، بشار و .... تقریبا دچار زلزله ای ده ریشتری شده است. به ترکیب الهلال حتی نسبت به تقابل دو سال قبل با استقلال اما نگاه کنید؛ ستاره ها ماندند و چند بازیکن تاثیرگذار و به اصلاح "بازی دربیار" نیز به ترکیب اضافه شدند.

 

3- پرسپولیس بدون هیئت مدیره، اسپانسر، مدیر عامل دائم و داشته هایی ابتدایی به مصاف رقیب قدرتمند خود رفت. ما که عادت کرده ایم، اما شاید اگر از بیرون و مثلا به عنوان یک عربستانی و هوادار الهلال به ماجرا نگاه کنید مبهوت و شگفت زده شوید. رقیب دیشب تیم مورد علاقه شما حتی ساده ترین اصول یک باشگاه را نداشته و به دنبال حذف شماست.

 

4- الهلال به وضوح نسبت به بازی دو ماه قبل برابر استقلال تیم بهتر شده بود و دلیلش هم احتمالا قرار گرفتن در شرایط مسابقه بود. در تمام دنیا لیگ های فوتبال آغاز شده و حتی کم کم به مقاطع حساس رسیده، اما ما تازه قرار است کلنگ این لیگ دست و پا شکسته را همین هفته با سلام و صلوات زمین بزنیم.

 

آیا نتیجه پرسپولیس الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟

 

5- حتی در مسیر سفر به عربستان هم مشکل داریم. تصویر خجالت آور و رقت انگیز کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس، خوابیده روی چمن فرودگاه امام به خودی خود گویای همه چیز است. 72 ساعت به بازی با الهلال مانده و به جای تطبیق یافتن با آب و هوا و محل برگزاری مسابقه، مجبور به استوری گذاشتن و شرح ماجرایی هستیم که تمام اعضای مدیریتی، سرپرست و مدیر امور بین الملل اگر به خیل هواداران متعصب شان بر نمی خورد، می توانند بابت آن حتی استعفا هم بدهند.

 

6- خیلی راحت شانس پذیرایی از کره جنوبی با حضور هواداران را از دست می دهیم و در جنهم ریاض با تماشای خیل طرفداران پرشور الهلال به مصاف این تیم می رویم. نمی گوییم استادیوم مملو از تماشاگر آزادی، اما قطعا اگر دیدار دیشب مثلا در استادیومی خالی در دوحه برگزار می شد نتیجه متفاوتی رقم می خورد. عرضه میزبانی گرفتن نداریم و در شرایط نابرابر مگر چند بار می شود معجزه کرد.

 

7- این لئوناردو ژاردیم همین سه چهار سال پیش خِر پپ گواردیولا و مکس آلگری را می گرفت و ما می خواهیم این سرمربی با خیل ستاره هایش را حذف کنیم. بله، اتفاق همیشه در فوتبال رخ می دهد، اما حقیقتا انصاف نیست الهلال که فصل قبل هم قربانی شیوع ویرس کرونا شد، با این تیم آماده از هر لحاظ اینقدر زود با لیگ قهرمانان وداع کند.

 

8- ترکیب الهلال مملو از بازیکنان تاثیرگذاری بود که حتی در روز بد هم می توانند سرنوشت یک مسابقه را رقم بزنند. اما حتی در لیگ ایران مهاجمی وجود ندارد که به اردوی تیم ملی خودمان هم دعوت شود. لیگ قهرمانان کارزار تک موقعیت هاست و مثلا یک مهاجم کلاس یک فوتبال شاید این یکی دو فرصت نصفه و نیمه دیشب پرسپولیس را از دست نمی داد.

 

آیا نتیجه پرسپولیس الهلال بیرون از میدان تعیین شده بود؟

 

9- اما نکته مهم؛ پرسپولیس بر خلاف سال های قبل از نظر جسمانی در شرایط خوبی قرار نداشت. هافبک دفاعی های ایستا و عدم داشتن راه حل مناسب برای فرار از پرس شدید روی وینگرهای تیم به خصوص مهدی ترابی، معدود راه حل های پرسپولیس برای گلزنی را هم از این تیم گرفت.

 

10- البته تعویض های پرسپولیس به عنوان مهم ترین ابراز تغییر نتیجه هم کمکی به این تیم نکرد. موارد بالا همگی درست، اما در نهایت نتیجه این دیدار در زمین چمن ورزشگاه امیر فیصل بن فهد شهر ریاض رقم خورد و در واقع یحیی گل محمدی در جنگ تاکتیکی برابر سرمربی باتجربه حریف مغلوب شد. نمونه اش تعویض اشتباه احسان پهلوان که احتمالا حتی یک حرکت مثبت هم در 45 دقیقه نداشت.

****

اما همه چیز هم اینقدر تیره و تار نیست. گفتیم بحث اقتصادی در فوتبال خیلی مهم است و حالا هم نقض نمی کنیم، اما این نافی اهمیت بحث "نیروی انسانی" در فوتبال نیست. خب از این حیث قطعا از عربستان بالاتریم و می توان با تکیه بر همین خصوصیت مثبت باز هم در آسیا حرفی برای گفتن داشت.

 

در سال های اخیر با استخدام سرمربیانی چون کارلوس کی روش و برانکو، با همین فوتبال در هم شکسته چند بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و مثلا راحت تر از عربستان و قطر راهی جام جهانی شده ایم. پس احتمال بهترین راه حل مهم برداشتن موانع غیرمنطقی در ورود سرمربیان باکفیت به فوتبال ایران و تلاش برای استفاده مستمر از آنهاست.

 

همچنین رعایت اصول اولیه مدیریتی مانند همین پرواز مناسب به ریاض و بسته نشدن پنجره های نقل و انتقالاتی می تواند به تکرار نتایج سال های اخیر کمک بکند. فراموش نکنیم با همین شرایط نیز در دو دهه اخیر بهتر از خیلی از قدرت های آسیا بوده ایم و دیشب نیز مغلوب شرایط ویژه این دیدار شدیم.

 

در همین چند سال اخیر پرسپولیس بارها السد و الدحیل، دو نماینده متمول قطر را با ژاوی و گابی و بغداد بونجاح شکست داده و بردن الهلال هم برای استقلال چندان دشوار نبوده است. علیرغم تفاوت های فاحش، کره جنوبی در 10 سال اخیر حرفی برابر تیم ملی ایران نداشته است.

 

بله، دو قطب فوتبال ایران در حدود دو ماه مغلوب الهلال شدند و این آزاردهنده است، اما در همین دیدار دیشب نیز شاید با تدارکات بهتر، داشتن مهره های تاثیرگذار و البته استفاده از تک موقعیت ها امکان کسب پیروزی وجود داشت. همه چیز بیرون از زمین تعیین نمی شود. با همین شرایط و تدارکات ضعیف هم در سال های اخیر به پیروزی های بزرگی دست یافته ایم و پرسپولیس اگر نمی خواهد در مسیر بهانه جویی قرار بگیرد، باید قبول کند بخشی قابل توجهی از این شکست هم در زمین رقم خورد.

 

آریا فاطمی مقدم

دنیای ورزش⚽️ فوتبال
دنیای ورزش⚽️ فوتبال آخرین اخبار دنیای فوتبال، ورزشکارهای محبوب، تیم‌های مشهور، لیگ‌ اروپا، جدول لیگ برتر، نتایج مسابفات فوتبال

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋