احسان حسینی

احسان حسینی

مقاله نویس

غایب مفقودالاثر کیست؟

 

غایب مفقودالاثر (یک اصطلاح حقوقی است که مقنن در قانون مدنی و قانون امور حسبی بارها از آن استفاده نموده است) شخصی است که مدت بالنسبه مدیدی از اقامتگاه و محل سکونت خویش دور شده است و هیچ گونه خبری از او در دست نیست. در فقه چنین غیبتی را غیبت منقطعه می گویند و کسی که به این نحو غیبت نموده غایب مفقودالخبر نیز نامیده شده است.

با توجه به تعریفی که قانون مدنی از چنین شخصی به دست داده است انتخاب اصطلاح مفقودالاثر برای معرفی این شخص خالی از اشکال نیست، زیرا به هر حال اثر و نشانه ای از او باقی مانده است. اموال و فرزندان و زوجه وی از جمله آثار و موضوعاتی هستند که در زمان غیبت مورد بحث قرار می گیرند و اگر غایب هیچ گونه اثری از خود به جای نگذارده باشد، بحث حقوقی مفید و موثری درباره او مطرح نمی گردد.

بنابراین اطلاق غایب مفقودالخبر به این چنین اشخاص مناسب تر است، ولی ما به تبعیت از قانون مدنی اصطلاح مفقود الاثر را به کار خواهیم برد و گاهی برای رعایت اختصار به جای آن از واژه غایب استفاده خواهیم کرد. البته غایب در لغت معنی عامی دارد و به کلیه کسانی که در محل معینی حضور ندارند صدق می کند و استعمال غایب در معنای مورد نظر از باب استعمال عام و اراده خاص می باشد.

مثلا کسانی که به هر علتی از جلسه دادرسی غایب اند، اما در مکان معینی به سر می برند و غایبین دیگر که مجهول المکان هستند، اما خبر آن ها به نحوی از انحا واصل می شود خارج از شمول عنوان مورد نظر هستند.

مهم ترین عنصری که در تعریف غایب در نظر گرفته شده است بی اطلاعی از وضعیت غایب و فقدان اطلاعات مربوط به زنده یا مرده بودن غایب است که تقریبا در تمامی تعاریف فقهی و حقوقی با مختصر اختلاف در تعبیر نیز گنجانده شده است. بدیعی است که در صورت معلوم بودن وضع غایب و وصول اخباری مبنی بر حیات یا ممات وی، عنوان غایب مفقودالاثر صادق نیست و مطابق مقررات مربوط عمل خواهد شد.

منبع: وکیل vip

احسان حسینی
احسان حسینی مقاله نویس

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋