حتما تا حالا دیدید که کار با بعضی سایتها یا اپلیکیشنها چقدر آسون و سر راسته …. در این مقاله از سری مقالات تخصصی یوایکس نت با ما همراه باشید تا چند تا از مهمترین دلایل این راحتی رو بررسی کنیم. روانشناسی سهم بزرگی توی تجربهکاربری کار با یک برنامه، سایت و اپلیکیشن داره. چرا که وقتی متوجه بشیم که یک طرح، از طرف کاربر چطور درک میشه، میتونیم با انجام تنظیمات خاص، کاربر را بهتر به اهداف و تصوری که داره نزدیک کنیم.
اثر ون رستورف معروف به اثر جداسازیه و پیش بینی میکنه که در صورت وجود چندین شی مشابه، به احتمال زیاد موردی که با سایرین متفاوت است، به خاطر سپرده میشود. اگه بخواهیم ساده تر بگیم یعنی وقتی یه دسته چیز مشابه وجود داشته باشه، اونی که با بقیه متفاوت باشه، بیشتر جلب توجه میکنه و توی ذهن میمونه.
این اثر نشون میده وقتی کاربر با چندین نوشته، عکس یا … که به ترتیب و پشت سر هم اومدن، مواجه میشه، گرایش داره اولین و آخرین عنصر هر مجموعه را به یاد بیاره. البته او این کار رو ناخودآگاه انجام میده. این اصل روانشناسی از دو زیرمجموعه به نام اصل تقدم و اصل تاخر استفاده میکنه.
اصل تقدم میگه: بطور ساده اصل تقدم به راحتی بخاطر آوری اطلاعات ابتدای یک فهرست، سخنرانی، و یا رویداد نسبت به اطلاعات میانی اشاره دارد.
اصل تاخر میگه: اصل تاخر نیز به این موضوع اشاره دارد که افراد اطلاعات انتهایی را بهتر بخاطر می سپارند.
بهترین تجربهی کاربری (UX) چیزی است که کاربر از اون باخبر نشه، حتی متوجه نشه وجود دارد. همین تجربهی کاربری است که پیچیدگی یک وبسایت رو به معنای واقعی کلمه از دید پنهان میکند.
مثال کاربردی این قانون در طراحی تجربهکاربری: وقتی کاربر میخواد فرم ثبت نام پر کنه توی فیلد ایمیل، یه ایمیل به عنوان راهنما براش مینویسید یا دقیقاً مینویسید تا مرحله آخر چقدر دیگه مونده. اون موقع شما بار شناختی رو کم کردین.
این قانون محبوب ترین اصل به همراه قانون گشتالته. اگه میخواهید با قانون گشتالت بیشتر آشنا بشید؛ به مقاله نظریه گشتالت در طراحی مراجعه کنید.
قانون هیک توضیح میده که مدت زمان لازم برای اینکه فردی بتونه تصمیم بگیره، به گزینههایی بستگی داره که در اختیار او قرار میدیم تا از بین اونها انتخاب کنه. پس اگر تعداد انتخابهاش بیشتر باشه، زمان تصمیم گیری او (به صورت لگاریتمی) زیاد میشه.
مثال کاربردی این قانون در طراحی تجربهکاربری: یکی از مثالهای خوبی که درمورد قانون هیک در طراحی تجربهکاربری میتوان نشان داد، لیستها هستند. هر چه تعداد گزینهها بیشتر باشه، کاربر سردرگمتره. پس بهتره تعداد انتخابهای کاربر رو محدودتر کنیم.
این قانون هم بخشی از نظریه گشتالته (عجب قانون پرکاربردی!) که میگه: چیزهایی که نزدیک یا در مجاورت هم هستند، تمایل دارند هم گروه باشند. یعنی مغز ما میتونه اجسام و اشکالی که به همدیگر نزدیک هستند رو نسبت به اجسامی که از هم فاصله دارند، به هم مرتبط کنه. این دلیلیه که انسان به صورت ذاتی تمایل به سازماندهی و گروه بندی چیزها داره.
آیا از خوندن این مقاله لذت بردید؟ امیدواریم این مقاله در مبحث طراحی تجربه کاربری برای شما مفید بوده باشه! اگر تمایل داشتین به وب سایت ما سری بزنید تا به دنیایی از مقاله های تخصصی در مورد طراحی سایت، سئو و تجربه کاربری دسترسی داشته باشید.
پاسخ ها