tootia

tootia

دلایل رد صورتجلسه تغییرات شرکت و راه حل پیشگیری از آن

سایت پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، در واقع همان سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir، می باشد. به این منظور، شخص می بایست به همراه مدارک لازم، از جمله شماره نوزده رقمی پیگیری درخواست، به سایت ثبت شرکت ها مراجعه نموده و پس از تکمیل و درج اطلاعات درخواست شده، مراحل و فرآیند پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت را به انجام رساند.

مطابق ماده 106 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در موارد تصمیمات مجمع عمومی پیرامون انتخاب مدیران و بازرسان، تصویب ترازنامه، کاهش یا افزایش سرمایه و... می بایست یک نسخه از صورت جلسه مجمع، به اداره ثبت شرکت ها ارسال شده و در سامانه آن به ثبت برسد. افراد پس از ثبت صورت جلسه، می توانند از طریق قسمت پیگیری، روند ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت را مشاهده و پیگیری نمایند.

یکی از سوالات مهم و اساسی که در این میان، برای مخاطبان مطرح می شود این است که نحوه و مراحل پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، به چه صورتی است و چه مدارک و اسنادی در این زمینه مورد نیاز می باشد. به همین علت، پرداختن به جزئیات پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت من جمله سایت و دلایل لزوم ثبت آن، امری ضروری به نظر می رسد.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پرداختن به این موضوع که صورت جلسه تغییرات شرکت چه می باشد و لزوم استعلام آن چیست؛ به معرفی سامانه آن بپردازیم. سپس در خصوص مراحل و نحوه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت صحبت خواهیم کرد و در انتها، مدارک و اسناد لازم برای این امر را ارائه خواهیم نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

 


صورت جلسه تغییرات شرکت چیست؟

در پاسخ به این پرسش که صورت جلسه تغییرات شرکت چیست؟ لازم است که در ابتدا، مقدمه ای در رابطه با ایجاد تغییرات در شرکت مطرح شود. همانطور که پیش تر بیان شد؛ یک شرکت، در زمان فعالیت خود، ممکن است تغییرات فراوانی را تجربه نماید که از جمله آن می توان به تغییر در نوع شرکت، میزان سرمایه و مدیران، بازرسان، هیات مدیره و.... اشاره نمود. به جرات می توان بیان نمود که شرکتی نیست که در طول حیات خود هیچ تغییری ننموده باشد و نیازمند تنظیم صورت جلسه نشده باشد.

در پاسخ به این پرسش که صورت جلسه تغییرات شرکت چیست و مندرجات آن چه می باشد؛ می توان بیان نمود که صورت جلسه تغییرات شرکت، در واقع گزارشی است که در پایان جلسات مجامع شرکت ها تنظیم شده و حاوی کلیه اطلاعات و تصمیات اخذ شده در مجمع در خصوص تغییرات شرکت می باشد. مندرجات قید شده در صورت جلسه حاوی موارد زیر می باشد:

عنوان صورت جلسه: حاوی نوع مجمع، اسم کامل شرکت، نوع شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی

کلیات: حاوی تکرار مندرجات عنوان صورت جلسه

هیات رئیسه جلسه: حاوی اطلاعات رئیس جلسه، ناظران و منشی جلسه

دستور جلسه: حاوی عناوین تصمیمات اتخاذ شده در جلسه

شرح دستور جلسه: حاوی شرح و توضیح تصمیمات اتحاذ شده در جلسه و روند تصویب آن

وکالت نامه: در مواردی که در مواردی که برای ثبت صورت جلسه وکیل اخذ می شود.

لیست سهامداران و امضای آن ها

درج کلیه اطلاعات فوق، برای ثبت صورت جلسه در سازمان ثبت شرکت ها و تایید تغییرات از جانب آن ها، امری الزامی می باشد. در صورت فقدان یکی از موارد مذکور و یا ناقص نگارش شدن آن، کارشناس اداره ثبت، صورت جلسه تنظیمی را فاقد اعتبار تلقی نموده و آن را تایید نخواهد نمود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت در اداره ثبت شرکت ها الزامی بوده و گرنه کلیه تغییرات اتخاذ شده، فاقد اثر حقوقی خواهد بود.


لزوم ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

یک شرکت در طول حیات خود ممکن است تغییرات فراوانی را در حوزهای مختلف، من جمله افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر در میزان سهام و ... تجربه نماید. به منظور حمایت از حقوق سهامداران، شرکا شرکت و همچنین، افرادی که قصد معامله با شرکت را دارند، قانون تجارت و قوانین مرتبطه، کلیه شرکت ها را موظف نموده که تغییرات خود را در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت رسانند. ماده 106 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در این خصوص بیان می دارد: «در مواردی که تصمیمات مجمع عمومی متضمن یکی از امور ذیل باشد یک نسخه از صورت جلسه مجمع باید جهت ثبت به مرجع‌ شرکت ها ارسال گردد:

انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان.

تصویب ترازنامه.

کاهش یا افزایش سرمایه و هر نوع تغییر در اساسنامه.

انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن.»

بنابراین، در موارد فوق، کلیه شرکت ها می بایست تغییرات شرکت را مطابق با صورت جلسه تغییرات شرکت، در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت رسانند. به منظور، بررسی روند ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، افراد می توانند درخواست خود را مورد پیگیری قرار دهند. لزوم ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت و پیگیری آن به این دلیل است که پس از ثبت درخواست در سامانه، اداره ثبت شرکت ها درخواست متقاضی را مورد بررسی قرار داده و پس از تایید اولیه، به داوطلب مهلت معینی می دهد تا مدارک لازم را به مرجع ثبت شرکت ها ارسال نماید.

در صورتی که متقاضی، در مهلت مشخص شده، مدارک و اسناد مربوطه را به این اداره ارسال ننماید، درخواست ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت توسط کارشناسان رد گردیده و فرد می بایست مجددا به ثبت درخواست اقدام نماید. بنابراین به افراد توصیه می شود که پس از ارسال درخواست ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت به سامانه ثبت شرکت ها، به طور پی در پی، روند بررسی درخواست را مورد پیگیری قرار داده تا از بازه زمانی معین شده برای ارسال مدارک مطلع شوند.


سامانه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

در قسمت گذشته، پیرامون دلایل لزوم پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت توضیحاتی ارائه گردید و بیان شد که پس از ثبت درخواست در سامانه، مرجع ثبت شرکت ها، مهلت مشخصی را در اختیار فرد قرار داده تا در آن بازه، به ارسال مدارک لازم اقدام نماید. در این بخش، قصد داریم تا به معرفی سامانه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت بپردازیم.

پس از تایید و ارسال درخواست ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، سامانه ثبت شرکت ها یک کد پیگیری منحصر به فرد نوزده رقمی، در اختیار متقاضی قرار می دهد که از طریق آن، می توان روند بررسی درخواست را پیگیری نمود. پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، همانند دیگر فرآیند های مربوط به امور شرکت ها، در سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.

در این سامانه، شخص می تواند ضمن تکمیل درخواست ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، روند پیگیری آن را نیز انجام دهد. توجه به این نکته ضروری است که سامانه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات کلیه شرکت ها (اعم از شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف) در سامانه جامع ثبت شرکت ها صورت گرفته و در یک سایت صورت می گیرد.

مراحل و نحوه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

پس از ثبت شرکت، شرکا و سهامداران شرکت می توانند نسبت به اعمال تغییراتی در شرکت و اتخاذ تصمیمات لازم در مراجع ذی صلاح آن، اقدام نمایید. جهت معتبر شدن تصمیمات اتخاذ شده و قابلیت استناد به آن، لازم است که این تغییرات در قالب یک صورت جلسه به رشته تحریر درآمده و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. به منظور آشنایی متقاضیان با چگونگی و فرآیند پیگیری صورت جلسه تغییرات، در این قسمت از مقاله به مراحل و نحوه پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت پرداخته شده است.

به منظور پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، شخص می بایست آدرس سامانه جامع ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir را در مرورگر خود جست و جو نموده و مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی سایت گردد.

پیگیری ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

پس از آن، کاربر می بایست گزینه "پیگیری درخواست" را از منوی بالای سایت انتخاب نماید.

سامانه پیگیری ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

در مرحله بعد، فرد لازم است که در قسمت نوع درخواست، گزینه "صورت جلسه تغییرات" را انتخاب نموده و سپس با درج شماره پیگیری و شماره تصویر امنیتی، فرآیند بازیابی درخواست را انجام دهد. شماره پیگیری، کد نوزده رقمی است که پس از ثبت درخواست در سامانه، در اختیار فرد قرار می گیرد. به متقاضیان توصیه می شود که این کد را تا اتمام فرآیند ثبت صورت جلسه تغییرات در نزد خود نگه دارند.

مراحل پیگیری ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

پس از تکمیل اطلاعات، روند بررسی ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، برای کاربر به نمایش در می آید که لازم است با توجه به اطلاعات درج شده، فرد مراحل بعدی را پیگیری نماید. در برخی موارد، درخواست ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت به دلیل عدم اقدام در زمان مقرر رد شده است. به همین دلیل، به داوطلبان توصیه می شود که به طور مرتب، روند ثبت درخواست خود را در سامانه پیگیری نموده تا از آخرین اطلاعات در اسرع وقت مطلع گردند.

همچنین در این قسمت، بخشی نیز به عنوان "شماره پیگیری خود را فراموش کرده ام" نیز برای کاربران در نظر گرفته است که افراد می توانند با کلیک بر روی آن، شماره پیگیری خود را بازیابی نمایند. با کلیک بر روی این گزینه و درج اطلاعات درخواستی نظیر شناسه ملی شرکت، شماره ملی متقاضی و نوع شرکت و .... شماره پیگیری داوطلب بازیابی شده و فرد می تواند فرآیند ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت را مورد پیگیری قرار دهد.

مدارک لازم برای استعلام ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

در بخش های پیشین مقاله توضیحات جامع و کاملی پیرامون لزوم پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، سامانه، نحوه و مراحل آن ارائه گردید و بیان شد که فرد برای پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات، نیازمند وجود اطلاعاتی می باشد. یکی از سوالات متداولی که ممکن است در این میان برای افراد مطرح شود این است که این اطلاعات شامل چه مواردی می شود و مدارک لازم برای پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره گردید، پس از ثبت درخواست در سامانه جامع ثبت شرکت ها، سایت به طور خودکار یک کد نوزده رقمی به عنوان شماره پیگیری در اختیار فرد قرار می دهد که از طریق آن می تواند روند بررسی درخواست خود را پیگیری نماید. بنابراین، اولین و مهم ترین مدرک از مدارک لازم برای پیگیری ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت، شماره پیگیری نوزده رقمی درخواست می باشد.

در صورتی که فرد شماره پیگیری خود را به هر دلیلی در اختیار نداشته باشد، می تواند از امکان "فراموشی شماره پیگیری" مندرج در قسمت پیگیری درخواست استفاده نماید. به این منظور، شخص می بایست بر روی گزینه "شماره پیگیری خود را فراموش کرده ام" کلیک نموده تا وارد صفحه بازیابی شماره پیگیری گردد.

 به منظور بازیابی شماره پیگیری شخص می بایست اطلاعات لازم را تکمیل نموده تا سامانه شماره پیگیری درخواست او را بازیابی نماید. این اطلاعات و مدارک لازم شامل: شناسه ملی، شماره ملی متقاضی، نوع شرکت، تاریخ جلسه، شماره ثبت، شماره تلفن همراه و نوع صورت جلسه می شود. ذکر این نکته در این میان حائز اهمیت است که برای بازیابی شماره پیگیری، وجود کلیه اسناد و مدارک فوق الزامی بوده و در صورت نبود هر یک، امکان پیگیری درخواست برای متقاضی وجود نخواهد داشت.

tootia
tootia

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋