tootia

tootia

10 گام حقوقی تا شروع کسب و کار

 هرچند شما در ابتدا یا یک نفر هستید یا با چندی از دوستانتان ایده‌ای در سر دارید برای شروع یک موفقیت بزرگ. اما بعد از  اینکه تصمیم گرفتید ساختاری به ایده‌ی خود بدهید و تشکیلاتی بسازید باید  با  فراز و نشیب‌های اداری و چالش های حقوقی در یک کسب و کار، دست و پنجه نرم کنید. اینکه  ایده‌ی شما در حد تاسیس یک استارتاپ است یا شرکت دانش بنیان، اینکه از بین شرکت سهامی عام و خاص کدام برای شما مزیت‌های بیشتری دارد و محدودیت‌های قانونی کمتری بر سر راه شما ایجاد کند  مسائل مهمی است که بهتر است به آن توجه داشته باشید. آنالیز حقوقی کسب و کار شما و دریافت مجوز تاسیس و فعالیت پیچیدگی‌هایی دارد که با مشاوره‌ی حقوقی  مسیر هموارتری را خواهید داشت.

 

مجوزهای مورد نیاز :

مجوزهای کار،  اتحادیه، اصناف

مجوز کسب و کارهای خانگی، اینترنتی

مجوزها و پروانه های تجارت، صادرات و اماکن

مجوز مالیات و بیمه و ….

مجوز ها در زمینه فعالیت و تاسیس  انواع شرکت

فهرست محتوا

    ریسک قراردادنویسی:
        انواع قراردادهای یک کسب و کار:
            قرارداد هم‌بنیان‌گذاران ( Co_Founder) :
            قرارداد سهام‌داران در یک کسب و کار (SHA):
            قرارداد سرمایه‌گذاری:
            قرارداد استخدامی یا قرارداد کار:
            قرارداد محرمانگی:
            قرارداد عدم رقابت (Non-competition agreement):
            مالکیت فکری؟! بله ، مالکیت فکری:
            بروکراسی اداری:

ریسک قراردادنویسی:

در زمانه‌ای که حساب  حساب است  و کاکا برادر ،  ننوشتن قرارداد چه کارفرما باشید چه کارپذیر،  چه سرمایه‌گذار باشید و چه صاحب کسب و کار،  ریسک محسوب می‌شود. به نحوی که نتوانید نه به حق خود برسید و نه طرف مقابل خودتان را ملزم به اجرای تعهداتش بکنید. قرارداد ها در کسب و کار انواع مختلفی دارد؛ از قراردادهای کار و پیمانکاری تا قراردادهای پرریسک‌تری مثل سرمایه‌گذاری و هم بنیان‌گذاری. جایی که بعد ثبت برند و شرکت خود ارزش‌ میلیاردی پیدا می‌کند. قراردادهای ضروری مختص کسب و کار  خود را بشناسید و برای مشاوره به یک منتور حقوقی مراجعه کنید.

چالش های حقوقی در یک کسب و کار

چالش های حقوقی در یک کسب و کار
انواع قراردادهای یک کسب و کار:
قرارداد هم‌بنیان‌گذاران ( Co_Founder) :

خیلی کم پیش می‌آید که  فردی به تنهایی بتواند یک ایده را جلو ببرد و آن را  تبدیل به یک کسب و کار  (استارتاپ یا یک شرکت دانش‌بنیان) کند. اصولا هم گروه‌های اولیه که دورهم جمع می‌شوند، گروه‌های دوستانه‌ای هستند که بر اساس رفاقت و .. همکاری می‌کنند. اما مهم‌ترین کار بعد از اطمینان خاطر یافتن از افراد حاضر در  گروه همکاری‌تان، رسمیت بخشیدن به آن با توافقی کتبی است. میزان تعهدات، تکالیف و حقوقی مثل موقعیت شغلی، میزان سهام، حقوق ماهانه، مشخص شدن مدیر عامل و … در صورت نیاز، محرمانگی، منع افشای اطلاعات  و عدم رقابت  از  مهم‌ترین مفادی است که باید در قرارداد  هم‌بنیان‌گذاران مشخص شود.
قرارداد سهام‌داران در یک کسب و کار (SHA):

بعد از نوشتن قرارداد هم‌بنیان‌گذاران و مشخص شدن کلیاتی راجع به میزان سهام هر فرد، در قرارداد سهام‌داران که ممکن است پای سرمایه‌گذاران هم به آن باز شود باید اعضای هیئت مدیره، انواع سهام موجود در شرکت و ارزش‌ آن‌ها، پیش‌بینی خروج سهام‌داران (فوت، استعفا،  ورشکستگی، بازنشستگی و اخراج) و اقدامات حقوقی لازم و  شیوه‌ی افزایش سرمایه و … تعیین شود.
قرارداد سرمایه‌گذاری:

دانشجو هستید،  شغل ثابتی ندارید، سرمایه خاصی ندارید؛ ولی ایده‌‌ای دارید که هر سرمایه‌گذاری حاضر است روی شما و کسب و کارتان حساب کند.  اما نباید بی‌گدار به آب بزنید و هر قراردادی که سرمایه‌گذار روی میز گذاشت را امضا کنید. قراردادهای سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد و هر کدام نتایج متفاوتی را برای طرفین دارد. قراردادهای سرمایه‌گذاری سهامی(Equity)، قرارداد قرض قابل تبدیل به سهام (Convertible)، قرارداد سرمایه‌گذاری (Royalty) از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهایی است که نوشته می‌شود.
قرارداد استخدامی یا قرارداد کار:

با شروع کسب و کار خودتان و  نیاز به نیروی کار  متخصص و غیرمتخصص، تنظیم قرارداد کاری شفاف، طبق قوانین کشور و البته طبق شرایط کسب و کارتان مهم‌ترین چالش شما در برخورد با افرادی است که در آینده با شما هم مسیر هستند. پس نکاتی همچون وصف و نوع کاری که کارمند یا کارگر باید انجام دهد، حقوق و مزایا، ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها، محل کار، تاریخ انعقاد قرارداد و مدت آن را در قرارداد کاری آن‌ها فراموش نکنید تا از پیش‌آمد دردسرهای بعدی با نیروی کار  پیشگیری کنید.
قرارداد محرمانگی:

ایده‌، فکر و خلاقیت شما همه‌ی سرمایه‌ی شماست و درز نکردن اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری‌  به خصوص به رقبای حوزه فعالیت شما مهم‌ترین مسئله‌‌ای است که باید همان ابتدای همکاری با  هر فردی مثل نیروی کار،  هم‌بنیان‌گذار و  سرمایه‌گذار  توافق کنید. در صورتی که  افراد اطلاعاتی را فاش کنند، با استناد به همین قرارداد می‌توانید با جریمه نقدی یا خسارت خود را بگیرید.
قرارداد عدم رقابت (Non-competition agreement):

فکر می‌کنیم شما از آن دسته افرادی هستید  که  علاقه دارید  کسب و کارتان خاص و منحصر به فرد باشد. پس باید قراردادی داشته باشید تا افراد (به خصوص هم‌بنیان‌گذاران) هم‌زمان یا بعد از جدایی از همکاری با شما ایده‌ی شما را  اجرایی نکنند.
مالکیت فکری؟! بله ، مالکیت فکری:

علاوه بر حقوق مادی که برای اموال خود قائل هستید باید بدانید که فکر خلاقانه، ایده، اختراع، برند، لوگو و .. شما، همگی مورد حمایت قانون است. ممکن است اساس استارتاپ یا شرکت شما بر اساس همین فکر و ایده باشد. یعنی هم شما منفعتی از آن می‌برید، هم به دلیل اینکه هنوز به صورت کامل درمیان مردم جایی ندارد سوءاستفاده و بهره بردن از اموال فکری شما برای دیگران راحت‌تر است. برای اینکه از این دست اتفاقات ناگوار برای کسب و کار شما رخ ندهد و خودتان هم ناقض حقوق دیگران نباشید بهتر ا ست اطلاعات بیشتری در مورد مالکیت فکری داشته باشید. نقض حقوق کپی‌رایت (Copy Right) مثل حقوق مندرج در قانون تجارت الکترونیک، نقض اسرار تجاری، نقض علامت تجاری … ممکن است عواقب سنگینی برای کسب و کار شما داشته باشد. یکی از اقدامات مهم در راستای حفظ مالکیت فکری، نوشتن قراردادهای عدم افشای اطلاعات (محرمانگی) است.
بروکراسی اداری:

بعید است در جهان هستی کسی وجود داشته باشد که روزی از ایستادن در صف انتظار بانک،  از این اتاق رییس به آن اتاق معاون رفتن، از مهر و امضا نشدن نامه‌ و … روی زمین نشسته باشد و دست بر روی سر گذاشته و ناله‌ی خدایا بسه دیگه خسته شدم را سر نداده باشد. حالا اگر این مسیر را بلد نباشید و پیچ و خم‌ها کمر  خودتان را خم کند خیلی زودتر از آن‌‎چه فکر می‌کنید دست از کار می‌کشید و ترجیح می‌دهید به جای شروع یک کسب و کار جدید و ثبت شرکت و فعالیت در آن، پولتان را در بانک بذارید و سودش را ببرید. خیلی از  این پیچیدگی‌ها با دانستن  مدارک مورد نیاز برای انجام کارتان یا مقصد اصلی‌ای که کار شما را راه می‌اندازند  به سادگی انجام می‌شود.

) ثبت علامت تجاری

بخش مهمی از کسب و کار شما به شهرت وابسته است که در دنیای حقوق از طریق ثبت علامت یا نام تجاری امکان‌پذیر است. موردی که اصطلاحا آن را به عنوان برند می‌شناسیم. ثبت برند علاوه بر معرفی کسب و کار شما به مخاطبان، از هر‌گونه کپی‌برداری محصولات و خدمات نیز جلوگیری می‌کند. برندی که می‌خواهید ثبت کنید نباید مشابه با برندهایی باشد که قبلا ثبت شده‌اند. اعتبار آن نیز برای مدت ۱۰ سال و قابل تمدید است.


۷) دریافت دفاتر پلمپ

یکی دیگر از اقداماتی که همه شرکت‌ها، کسب و کارها و صاحبان اصناف باید هنگام شروع کسب و کار خود انجام دهند، دریافت دفاتر پلمپ است. اداره مالیات بر اساس این دفاتر، میزان مالیات را مشخص می‌کند و در صورتی که دفاتر به درستی تکمیل نشده باشند، جریمه تعلق می‌گیرد. دفاتر مالیاتی شامل دو دفتر روزنامه و کل است که باید سالانه پلمپ و در طول یک سال تکمیل شوند. صورت معاملات روزانه، در دفتر روزنامه و صورت معاملات هفتگی در دفتر کل نوشته می‌شود. متقاضیان باید پس از پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی را بر اساس دفاتر تجاری تنظیم و برای اداره مالیات ارسال کنند.

 

۸) دریافت کد کارگاهی 

همه کارفرمایان باید کارمندان خود را بیمه کنند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند. به همین منظور لازم است که قبل از شروع کسب و کار، از سازمان تامین اجتماعی کد کارگاهی دریافت کنند. بنابراین اگر برای پیشبرد امور کسب و کار خود، کارمند استخدام کرده‌اید باید ظرف مدت ۱۵ روز  پس از تاسیس کارگاه، به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی به کارگاه یا شرکت خود مراجعه و کد کارگاهی را دریافت کنید. 

 


 

۹) ثبت‌نام ارزش افزوده

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب و کار  دارند باید در پایان هر فصل (هر ۳ ماه یکبار) یا نهایتا ۱۵ روز پس از پایان فصل، مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. به این منظور باید در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام و پس از تشکیل پرونده می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کنند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

 

۱۰) تنظیم قرارداد

برای شروع کسب و کار خود، باید اقداماتی مانند اجاره دفتر کار، استخدام مدیرعامل و استخدام کارمند/کارگر را انجام دهید که برای روشن شدن خواسته‌ها و تکالیف طرفین، بهترین راه تنظیم قرارداد است. تنظیم قرارداد نیازمند رعایت نکات فنی و حقوقی است و برای پیشگیری از اختلافات و ضرر و زیان، بهتر است این کار را به متخصصین  حقوقی و قراردادی بسپارید. ثبت‌یار انواع مختلف قراردادهای مورد‌نیاز در حوزه کسب و کار را در قالب نمونه قرارداد و تنظیم تخصصی ارائه می‌دهد. از جمله قراردادهای ثبت‌یار شامل قرارداد مشارکت، مشاوره، بازاریابی، تولید محتوا و … است که  توسط وکلا و کارشناسان قراردادی با رعایت تمامی نکات فنی و تخصصی تنظیم می‌شوند.

 

tootia
tootia

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋