ثبت برند چیست؟
هر کسب و کاری برای محصولات خود باید نامی انتخاب کند که مردم برای خرید و شناخت محصول به دنبال نام تجاری محصول باشند. اساس شروع هر فعالیت انتخاب نام تجاری و ثبت برند آن برای جلوگیری از کپی برداری سایرین می باشد.
امروزه صاحبان کسب و کارها، برند خود را به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم یا سوم و…. برای محصولات خود باشند.
ثبت برند در تمامی مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در همه زمینه های قابل اخذ می باشد و می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و انحصار و حمایت دولت را در پشتیبانی از صاحب برند را به همراه دارد.
در صورت ثبت برند در صنف خود می توانید انحصار را در اختیار خود گرفته و اجازه استفاده و کپی برداری را از رقبای خود بگیرید.
نکته 1 : نشان تجاری یا همان لوگو باید در بردارنده و نشان دهنده ویژگی های محصول باشد و از طرح و رنگ و نقش های ساده ، قابل فهم و زیرکانه در آن استفاده شده باشد.
نکته 2 : نام اسامی مشهور قابل ثبت نمی باشد.
نکته 3 : ثبت آرم و برند تجاری انتخابی که %50 مشابه یک برند دیگر باشد ممکن نیست.
نکته 4 : نام مناطق جغرافیایی قابل ثبت نمی باشد.
ثبت برند و علامت تجاری چیست ؟
نام تجاری رشته ای از بازاریابی است که در قرن نوزدهم با ورود محصولات بسته بندی شده، به وجود آمد.شکل منحصر به فرد بطری های شرکت کوکاکولا (Coca-cola) آرم دایره ای شکل آبی و سفید رنگ اتومبیل بی ام دبلیو و سیب رنگارنگ و گاز زده شده ی شرکت اپل ،همگی نمونه های بارز از مارک های تجاری ای هستند که به خاطر آرم خود فوراَ شناسایی می گردند.
در واقع،برای این که محصولات صنعتی و تجارتی هر تجارتخانه مشخص و معلوم گردد،تجار علامتی اختیار و اجناس خود را تحت آن علامت رواج می دهند.فایده ی آن این است که مشتری به محض ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به تجارتخانه یا کارخانه ای است که مورد اعتماد او می باشد.استعمال علائم تجاری به قدری رواج دارد که مشتری فقط با ملاحظه ی مارک مبادرت به خرید می نماید بدون اینکه سازنده ی آن و یا تاجری که علامت متعلق به او است را بشناسد.
ماده ی 1 قانون علائم و اختراعات مصوب اول تیر 1310 علائم تجاری را بدین صورت تعریف کرده است:«علائم تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف،عبارت،مهر،لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود. »یکی از قدیمی ترین تعاریف یک نام تجاری توسط انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در سال 1960 ارایه گردیده است. این تعریف بر اهمیت آرم و علامت های به کار رفته در یک مارک تجاری به عنوان مبنایی برای تمیز آن مارک تجاری از مارک های دیگر تاکید می نماید.
مشخصات علامت تجاری:
صفات مشخصه ی علامت تجارتی دارا بودن اصالت و تازگی است و این دو حاصل نمی شود مگر با ابتکار.اصالت به این معنی است که اختصاصی باشد و علامت استعمال شده از طرف دیگری در کالای مشابه نباشد وتازگی عبارت از این است که علامت ثبت شده به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملاَ مشخص و متمایز باشد.نظر به مراتب مزبور است که آئین نامه ی علائم ،کالاهای تجارتی را طبقه بندی کرده است و هر علامتی که برای طبقه ای از کالا ثبت شده در همان طبقه از طرف دیگری قابل ثبت و انتقال نیست.
علائم تجاری به چند دسته طبقه بندی می شوند:
صنایع و محصولات شیمیایی، فلزات و مصنوعات فلزی، دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی، مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف، مصنوعات نساجی، اسباب بازی و لوازم ورزشی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و سایر موارد…یکی از تفاسیر ساده از یک نام تجاری به کاربردن آن به عنوان ابزاری برای بیان در اختیار داشتن مالکیت قانونی یک محصول است.
ایجاد یک نام تجاری نشان دهنده ی یک سرمایه گذاری بر روی یک محصول می باشد و در نتیجه سازمان ها به دنبال در اختیار گرفتن حق مالکیت قانونی آن به عنوان یک وسیله ی پشتیبانی کننده در برابر تقلید کنندگان می باشند.ثبت قانونی یک نام تجاری تا حدودی برای آنان حمایت قانونی فراهم می کند.لذا، از عواملی که باعث تاثیر گذار بودن نام برند می گردد ثبت و حفاظت قانونی است.
حمایت قانونی برند :
حفاظت قانونی از نام تجاری از گام های اصلی برای ایجاد یک برند قدرتمند است. در دنیای پر رقابت فعلی که روز به روز محصولات مختلفی ارائه می شود، شرکت هایی که دارای علائم و اسامی تجاری ثبت شده می باشند از امتیاز مصرف کننده ی مطلوب برخوردارند و عملاَ در مقابل خط مشی های رقبا بیمه شده اند.
هنگامی که یک برند ثبت می گردد ، منجر می شود نام و نشانی که برای محصول برنامه ریزی شده ، به سلامت به کار بسته شود و از آسیب ها محفوظ بماند. در واقع تا زمانی که یک محصول یا خدمت دارای وجه ممیزه ی مشخصی نباشد ، می توان به سادگی آن را برند نمود و این برند را به گونه ای پایدار داشت.
در ایران ثبت علائم تجاری و اختراعات بر عهده ی اداره ی مالکیت های صنعتی است. اداره ی مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، ثبت کلیه ی موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی را بر عهده دارد ، همچنین تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همین طور نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذی ربط ، بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک است.
فواید ثبت برند و علامت تجاری :
ثبت یک برند فواید و آثار بسیاری از جمله حق استعمال انحصاری علامت تجاری را به همراه دارد که به موجب آن از عرضه ی کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری دیگر هستند جلوگیری می گردد. در این رابطه نکته ی حائز اهمیت آن است که حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برسانند.
هنگامی که یک برند ثبت می شود ، منجر می شود نام و نشانی که برای محصول برنامه ریزی شده ، به سلامت در مسیر تحقق اهداف یک سازمان به کار بسته شود و از آسیب ها محفوظ بماند.
مزایای ثبت برند تجاری چیست ؟
قانون هیچگاه شما را ملزم به ثبت برند نمی کند. سالهای سال می توانید بدون ثبت به کار خود ادامه دهید ، اما مزایایی که ثبت برند دارد باعث می شود که شما نسبت به ثبت برندتان بی تفاوت نباشید.
از جمله مزایایی که ثبت برند دارد می توان به چند مورد مهم اشاره کرد :
یکی از مهمترین مزایایی که ثبت رسمی برندتان برای شما دارد شناخته شدن در برابر قانون است . بدین صورت می توانید از افرادی که از برندتان استفاده یا سوء استفاده می کنند شکایت کنید.همچنین رسمی بودنتان در مقابل قانون می تواند باعث اعتبارتان در مقابل دولت ، بانک ها و سرمایه گذاران شود . بنابراین کارتان برای گرفتن وام و اعتبار آسوده تر خواهد بود.شناخت شما توسط برندتان در بین مشتریان می تواند بسیار سودمند باشد . آنها به راحتی محصولات و خدمات شما را توسط برندتان شناسایی و از آن استفاده می کنند.بازاریابی و تبلیغات محصولات یکی از مهمترین رکن های هر تجارت امروزی است . بازاریابی بدون یک نام تجاری مخصوص نشدنی است .زمانی که برندتان را به ثبت می رسانید می توانید حق امتیاز استفاده از آن را به دیگر اشخاص و شرکت ها بدهید .این کار هم یک منبع درآمد برای شماست و هم به شهرت شما کمک میکند.اگر برندتان شهرت پیدا کند ارزشمند خواهد بود و می توانید برند خود را به فروش برساند و از این راه درآمد کسب کنید.
ثبت برند کدام علائم و برندهای تجاری غیر ممکن است؟
*واژه های عام مثلا اگر شرکتی قصد ثبت برند تجاری ” میز ” را برای فروش این محصول دارد. تقاضانامه ی ثبت این نام تجاری مردود است چون کلمه ی “میز” واژه ی عام برای این محصول است .
*واژه های توصیف کننده محصول قابل ثبت نمی باشند. برای مثال واژه های شیرین ، سریع ، بهترین ، کلاسیک قابل ثبت نمی باشند. مگر اینکه این واژه ها بخشی از نام تجاری باشند.
*علائم گمراه کننده ، مثلا برای محصولات گیاهی نمی توان نماد گاو که نشان دهنده محصولات لبنی است را ثبت کرد.
*علائمی که بر خلاف قوانین عمومی و اسلامی باشد.
*پرچم ها ، نشان های سلطنتی و به طور کلی علائم رسمی دولتی نیز قابل ثبت نمی باشند.
مهمترین دلایل برای رد برند شما هنگام استعلام برند :
1 – ممکن است برند شما عینا تکرار شده باشد . ( از قبل در سامانه ثبت شده باشد )
2 – استفاده از اسامی افراد مشهورو نام جغرافیایی خاص …
3- ممکن است مخالف با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی باشد.
4- درصورتی که از علامت رسمی موسسه های رسمی دولتی تقلید شده باشد.
5- علامتهایی که از نظر شکل ظاهری یا تلفظ کاربر عادی را به اشتباه اندازد .
6- استفاده از واژه های عام مثل میز یا صندلی برای فروش این محصول. تقاضا برای ثبت چنین نشان تجاری مردود است چراکه کلمه میز یا صندلی یک واژه عام است.
7- واژه های توصیف کننده محصول به تنهایی (اگر بخشی از نام تجاری نباشند.) همچون شیرین ، سریع ، خوب ، بهترین
8- پرچم ها ، نشان های سلطنتی و به طور کلی علائم رسمی دولتی نیز قابل ثبت نمی باشند.
تمدید ثبت برند تجاری
مالك علامت تجاری می تواند با پرداخت هزینه مقرر، درخواست تمدید اعتبار ثبت برند را برای 10سال بنماید. درخواست تمدید ثبت برند، ظرف شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت علامت به عمل خواهد آمد.
تبصره – در صورت عدم درخواست تمدید ثبت برند ظرف مهلت یاد شده، امكان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت برند، با پرداخت جریمه تأخیر طبق جدول هزینه ها وجود دارد، والا ثبت برند از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
نحوه انجام ثبت برند ویژه
استعلام برند پیش از ثبت برند
پیش از ورود به موضوع مراحل ثبت برند، باید به مساله ای توجه کنید. پیش از ثبت برند و اقدام برای طی کردن مراحل ثبت برند، شما بایستی مطمئن شوید که برند مورد نظر شما، امکان ثبت دارد یا خیر. یعنی قبلا، این برند یا برندهایی که شبیه برند موردنظر شما است، ثبت شده اند یا خیر. در استعلام برند مورد نظر ، بایستی از ظرفیت سامانه جست و جو علادم تجاری که اداره کل مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد قوه قضاییه ارائه کرده استفاده کنید.پیش از ثبت اظهارنامه الکترونیکی، دقت کافی نسبت به جست و جوی علامت مورد نظر در سامانه مزبور ، مبذول داشته و بعد از حصول اطمینان از عدم موانع و محدودیت های قانونی، نسبت به ثبت برند اقدام کنید.
البته جست و جوی استعلام برند، کاملا غیر رسمی است و برای راهنمایی است و این که برند مورد نظر شما، امکان ثبت دارد و پیش تر نیز توسط شخص حقیقی یا حقوقی ثبت نشده است، هیچ تضمینی برای ثبت آن به شما نمی دهد. چون با توجه به بانک اطلاعاتی اداره مالکیت صنعتی و بررسی های کارشناسی و ملاحظه سوابق اعتراضی و دادگاهی و تطبیق با قوانین و مقررات داخلی و کنوانسیون های بین المللی، نظر نهایی نسبت به پذیرش ثبت برند یا رد درخواست برند، صادر می شود.شما بایستی نسبت به طبقه بندی کالا و بررسی امکان ثبت برند خود در طبقه بندی مورد نظر، مطمئن شوید.برند، علامتی اختصاری است که هر شرکتی برای معرفی خود و خدماتی که ارائه میدهد، از ثبت برند استفاده میکند.
چرا باید استعلام برند انجام دهیم ؟
یکی از بهترین راه های دفاع از محصول یا خدمت منحصر بفردتان ثبت برند مخصوص به خودتان است .
چرا که در صورت ثبت شدن برند ، به صورت قانونی تمام حق و حقوق آن متعلق به شما خواهد بود و کسی نمی تواند ادعای کذبی در این خصوص بکند.«حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رساند. »حالا با استعلام درست قبل از ثبت ، درصد موفقیت ثبت برند و علامت تجاری تان را بالا ببرید. چرا که در صورت وجود برندی همانند برند شما و یا مشابه آن ، به مشکل برنخورید . و از ارسال اظهار نامه ثبت علامت تجاری جلوگیری کنید. به هدر نرفتن زمان و انرژی شما چیز کم اهمیتی نیست که نخواهید به آن بها بدهید!
اگر کسی قبلا نام مورد نظر برند شما را ثبت کرده باشد ، شما دیگر نمی توانید آن نام را برای خود اختیار کنید.بیایید برای استعلام نام برند باید کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم.
به عنوان مثال دو کلمه دیانا و آدانا از نظر واج آرایی بسیار شبیه به هم هستند. وجود همین گونه تشابهات موجب می شود که نتوانید هر نامی را برای برند خود انتخاب کنید.
منحصر بفرد بودن برند
برند و علامت تجاری شامل حروف ، عدد ، تصویر و غیره است که به طور ویژه معرف محصول و کالای خاص مورد نظر شماست. وجود تشابهات ریز و درشت در نام برند باعث می شود که برند تجاری شما مورد تایید قرارنگیرد.بنابراین برای جلوگیری از هدر دادن وقت و هزینه تان ، پیشنهاد ما به شما مشاوره با اساتید مجرب در این زمینه است. راهنمایی گرفتن از افراد متخصص در این زمینه باعث انتخاب مناسب ترین نام تجاری برای کسب و کارتان خواهد شد . و به دلیل عدم رد برند پیشنهادی شما به اداره ثبت باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه تان خواهد شد.
مراحل ثبت برند
مراحل ثبت برند در سال 1401
آموزش گام به گام ثبت برند
قدم اول : انتخاب کردن نام
قدم دوم : جمع اوری مدارک مورد نیاز
قدم سوم: استعلام نام برند
قدم چهارم: ثبت برند
قدم پنجم : انتخاب نام و لوگو
از اسامی مشهور و نام جغرافیایی و … نباشد بهره ببریم و در صورت انتخاب همچین نام هایی اظهارنامه شما رد خواهد شد.
مهم است بدانیم که بیشترین تشابه نام ها در طبقه هایی اتفاق می افتد که خواهان بیشتری دارد مانند مواد غذایی و…
به لحاظ اهمیت مطلب هایی که گفته شد ، انتخاب نام برند از مهم ترین و اساسی ترین گام های ثبت علامت تجاری می باشد.
نکته:
متقاضیان برای ثبت اظهارنامه ی علائم تجاری باید با ورود به سامانه ی ثبت شرکت ها اقدام به ثبت برند خود نمایند. این سامانه برای ثبت علائم تجاری طراحی شده و شما می توانید غیر حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری ، علامت خود را ثبت نمایید. پاسخ اداره صرفاَ از طریق قسمت پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل رویت می باشد .همه ی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه ، بخش ثبت انواع درخواست ( رفع نقص ، پرداخت حق الثبت ، تمدید ، انتقال و … ) امکان پذیر می باشد .پیش از آغاز مراحل میبایست ، مدرک های مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.
راهنمای جامع ثبت برند فوری
ناگفته پیداست در عصر امروز انتخاب برند برای کسب و کار و تجارت چقدر می تواند مفید باشد ؛ شناخت بهترشما ، خدمات یا محصولاتتان ، باعث جذب مشتری از بازارهای بزرگترخواهد شد که همه اینها تنها با متمایز بودن نام برندتان حاصل می شود.
به علاوه برای جلوگیری از سوء استفاده اشخاص دیگر از محصولات شما ثبت کردن نام برندتان می تواند دستاورد بسیار مهمی باشد . در این مقاله به بررسی جزئیات ثبت برند می پردازیم تا بیشتر با این مقوله آشنا شویم .
برای ثبت برند فوری به کجا مراجعه کنیم ؟
مراحل ثبت برند فوری چیست ؟
به طور کلی برای ثبت قانونی برند مجموعه اقدامات زیر را باید انجام دهید:
انتخاب نام تجاری مناسب با حرفه فعالیت
انجام استعلام ثبت برند، قبل از ثبت
تهیه مدارک
ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی و پر کردن فرم های مربوطه
اخذ گواهی امضاء از دفترخانه اسناد رسمی و تایید حساب کاربری در سامانه
تنظیم اظهار نامه الکترونیکی
تشکیل پرونده با مراجعه حضوری در اداره مالکیت معنوی
پرداخت هزینه های مربوطه از جمله هزینه روزنامه رسمی
لازم به ذکر است اگر امور ثبت برند خود را به موسسات ثبتی سپرده باشید ، پیگیری کلیه امور بر عهده موسسه خواهد بود . و در هرکدام از مراحل ثبتی از جمله مراجعه حضوری به اداره ، پرداخت هزینه های روزنامه رسمی ، پرداخت هزینه حق ثبت و غیره همگی جزو خدمات موسسه ثبت برند است .
شرایط و مدارک ثبت برند
برند یا علامت تجاری نشان ، نام ، علامت ، عبارت ، عدد یا حروف و رقم است که به جهت شناسایی و متمایز کردن محصولات و خدمات شما از سایرین ثبت می گردد. از مزایای بیشمار ثبت برند در مقالات قبلی بسیار سخن گفته ایم . از جمله بارزترین مزایای ثبت برند شناسایی هرچه بهتر محصولات برند شما و مسبب اصلی وفاداری مشتریان خواهد شد.
اگر محصول شما نام و نشان خاصی نداشته باشند مشتری چطور باید شما را بشناسد؟ مخاطبان با یکبار خرید از برند شما و با مشاهده کیفیت ارائه خدمات شما پی به مرغوب بودن یا نبودن محصولات شما پی می برند و تبدیل به مشتری ثابت برند شما می شوند. علاوه برآن شناخته شدن برند شما توسط قانون مهم ترین مساله است. با ثبت برند آن را در انحصار خود در می آورید و حق و حقوق استعمال آن فقط در اختیار شماست.
با ثبت برند به مزایای زیر دسترسی دارید:
با ثبت برند حق استعمال انحصاری از برند فقط در اختیار شماست.
با ثبت برند در برابر هر سوء استفاده توسط اشخاص دیگر به طور قانونی می توانید از حقوق خود دفاع کنید.
حق استعمال برند در سراسر کشور محفوظ است و در هرکجا از سرزمین ایران که باشید این حقوق متعلق به خود شماست.
یکی دیگر از منفعت های ثبت برند ، شناخته شدن و تمییز دادن محصولات شما و رقبایتان توسط مشتری است . مشتری با دانستن نام برند شما در هر کجا که باشد پیگیر خرید از محصولات برند شما خواهد بود.
اساس کار بازاریابی محصولات شما ، امروزه توسط برند شما صورت می گیرد.انتخاب نام برند اولین قدم در راه بازار یابی محصول است.
از برند خود درآمد کسب کنید. اگر پس از مدتی تصمیم به تعویض کسب و کار یا تعویض برند خود کردید ، به راحتی گزینه فروش برند پیش روی شما خواهد بود.
ثبت برند به دو صورت شخص حقیقی و شخص حقوقی ( شرکتی ) قابل ثبت می باشد ، که هر کدام برای ثبت نیاز به مدارک متفاوتی دارند.
اخذ وام و جمع آوری سرمایه در بسیاری از موسسات و بانکها ، صرفا از طریق اعتبار کسب و کار است که به شما تعلق می گیرد.
مدارک ثبت برند – شخص حقیقی
اشخاص حقیقی که می خواهند ثبت برند یا ثبت علامت تجاری انجام دهند ، مدارکی مرتبط با فعالیت و زمینه کاری مرتبط داشته باشند . این مدارک که باید به نام شخص مورد نظر باشد قبل از ورد به سامانه باید تهیه و اسکن شده باشد.
-کارت ملی
-کپی شناسنامه
-کپی مجوز فعالیت ( پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کارت بازرگانی ، جواز کسب، جواز تاسیس و یا هرگونه جوازی که از طریق سازمان مربوطه باید برای فعالیت خود داشته باشید.)
-کپی کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از حروف لاتین در نام برند )
مدارک ثبت برند – شخص حقوقی
مجوز ها و تمام مدارک لازم ثبت برند برای شخص حقوقی، باید به نام شخص حقوقی یعنی شرکت باشد . مدارک لازم باید آماده شده و اسکن شود . در مرحله اول ثبت برند اسکن مدارک باید در سامانه بارگذاری شود.
-کپی کارت ملی
-کپی شناسنامه
-کپی آخرین تغییرات شرکت
-کپی روزنامه تاسیس
-کارت بازرگانی در صورتیکه از حروف لاتین استفاده کرده اید، در غیر این صورت به کارت بازرگانی نیازی نخواهید داشت.
-کپی مجوز فعالیت ( پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کارت بازرگانی ، جواز کسب، جواز تاسیس و یا هرگونه جوازی که از طریق سازمان مربوطه باید برای فعالیت خود داشته باشید.)
دقت کنید در صورت عدم استفاده از حروف لاتین در تصویر علامت یا نام مورد نظر، نیازی به ارائه کارت بازرگانی نخواهد بود.
ثبت برند و علامت تجاری
فرآیند طرح دعاوی برند چگونه است؟
به منظور اعتراض به آگهی ثبت علامت تجاری ، باید فرآیند و سلسله مراتبی را در دستور کار قرار دهید.
مرحله نخست طرح دعاوی برند این هست که بایستی دلایل متقن و مستند و مستدل خود از طرح دعوی برند مورد نظر را اعلام کنید و دلایل شما به قولی محکمه پسند باشد. یکی از روش های اعلام دلایل طرح دعوی می تواند این باشد که شما اعلام کنید که رعایت بند های مشروح در بند الف و ب ماده سی و سی و دوم قانون اختراع ، طرح های صنعتی و علائم تجاری صورت نگرفته است. البته این استناد باید با ادله کافی همراه شود.
اعتراض طرح دعاوی برند بایستی در 2 نسخه تنظیم گردد.
در مرحله ثالث، باید دلایل مستند و مستدل خود را که مربوط به مفاد مشروح در اعتراض نامه باشد را به پیوست اعتراض نامه بکنید. این ادله باید نشان گر این حقیقت باشد که ادعای شما درباره فلان برند و ثبت فلان برند، واقعی و قابل راستی آزمایی است. اصل رسید پرداخت هزینه دادرسی نیز بایستی پیوست مدارک شود و به مرجع ثبت یعنی اداره مالکیت صنعتی تسلیم گردد.
در مرحل چهارم طرح دعاوی برند، مدارک تسلیمی به مرجع ثبت، بررسی می شود و اگر نقص مدارک وجود داشته باشد به صورت کتبی اعلام می شود. معترضان فرصت دارند تا در مهلت قانونی نسبت به رفع نقص اقدام کنند تا نسبت به رسیدگی مجدد اقدام شود.
اگر مدارک را تکمیل نکنید، تقاضای شما بی اثر شد و اداره ثبت، اقدامی نخواهد کرد. اگر خارج از کشور باشید، مدت رفع نقص در طرح دعاوی برند حدود 60 روز است. اگر از زمان یک نشان تجاری بیش از 3 سال سپری شده باشد، امکان اعتراض وجود ندارد.
ثبت برند خارجی
تسلیم اظهار نامه علامت
طبق ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 : ثبت برند یا ثبت علامت مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است و بنابر قاعده هرکسی زودتر اظهارنامه خود را تسلیم اداره علامت نماید حق ثبت علامت (ثبت برند) را خواهد داشت .تاریخ تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می شود و بنابر اصل “اولین تسلیم کننده اظهارنامه” شما اولین متقاضی و ثبت کننده علامت (ثبت برند) محسوب می شوید و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد باید دلیل و مدرک ارائه نماید تا خلاف آن را اثبات نماید.
اظهارنامه ثبت برند ثبت علامت باید حاوی نکات زیر باشد:
1- اسم، شماره ملی، نشانی، کدپستی، تابعیت و سمت متقاضی و درصورتیکه متقاضی شخص حقوقی است ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هرگونه شناسه دیگر آن الزامی است.
2- اسم، شماره ملی، نشانی، کدپستی نماینده قانونی متقاضی درصورت وجود
3- اسم، اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند درصورتیکه متقاضی مقیم ایران نباشد.در بند 3 درصورتیکه متقاضی مقیم ایران نباشد و بنابر حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس درخواست ثبت علامت | ثبت برند خود را ایران بنماید باید اسم، اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها را درایران دارند اعلام نمایند تا تصمیمات اداره در زمان مقتضی به آنها ابلاغ گردد و پرونده معطل نماند.
4- تاریخ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه علامت در خارج، درصورت درخواست حق تقدم.
راهنمای ثبت برند
متقاضی می تواند همراه با اظهارنامه خود، طی اعلامیه ای حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی مورخ 1261 هجری شمسی (20 مارس 1883) و اصلاحات بعدی آن را درخواست نماید حق تقدم می تواند براساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه ای یا بین المللی باشد.
مرجع ثبت ظرف 30روز از تاریخ وصول، اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه های شكلی و سایر شرایط مقرر در قانون و این آیین نامه و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی، مورد بررسی قرار می دهد.
چنانچه پس از بررسی، ایرادات و نواقصی در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده شود، مرجع ثبت برند مراتب را به صورت مكتوب و با قید جزییات به متقاضی ابلاغ تا ظرف مهلت مقرر در این آیین نامه اقدام به رفع نقص نماید.درصورتیکه متقاضی در مهلت مقرر قانونی به هر علتی نتواند نقایص اعلامی را رفع نماید، مرجع ثبت برند اظهارنامه را رد و مراتب را كتباً با ذكر علت یا علل رد به متقاضی ثبت برند ابلاغ خواهد كرد.
مهلت رفع نقص ثبت برند برای متقاضیان ایرانی تا 30 روز و برای متقاضیان مقیم خارج از كشور تا 60 روز از تاریخ ابلاغ محاسبه می شود.
هنگام ثبت برند به نکات زیر توجه کنید :
الف- لازم به ذکر است باتوجه به اینکه مراحل پذیرش ثبت برند در حال حاضر صرفاً به صورت الکترونیکی می باشد بنابراین پس از بررسی اظهارنامه چنانچه پرونده مربوطه منجر به صدور اخطار اعم از (رفع نقص ، رد اظهارنامه) گرددمراتب به صورت پست الکترونیکی (ایمیل) یا از طریق پیامک (اس ام اس) برای متقاضی ثبت برند ارسال شده و در مهلت مقرر قانونی رفع نقص یا اعتراض به رد اظهارنامه به صورت الکترونیکی امکان پذیر می باشد.
ب- هرگاه تقاضای ثبت برند مورد پذیرش مرجع ثبت برند قرار گیرد، مراتب به صورت پست الکترونیکی (ایمیل) یا از طریق پیامک (اس ام اس) به متقاضی اعلام شده و وی باید ظرف 30 روز پس از تاریخ اعلام جهت پرداخت هزینه های مربوط به ثبت برند و انتشار آگهی اقدام نماید.در صورت عدم پرداخت هزینه ها در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه كان لم یكن تلقی می گردد. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از كشور 60 روز می باشد.
ج- توجه کنید که نیازی به ثبت شرکت ندارید .
پاسخ ها