tohid.amirabbas

tohid.amirabbas

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن بی شک یکی از مهم ترین مواد به کار رفته در ساخت و سازها، تیرآهن می باشد. تولید تیرآهن H شکل (تیر آهن بال پهن IPB)، باعث تحول بزرگی در صنعت فولاد گردید و در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفت! در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تیر آهن ها و نکات پیرامونی آن آشنا کنیم. پس با فولاد آرکا همراه باشید.

قیمت تیرآهن

تیرآهن، پروفیلی است که وظیفه اصلی آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است و عمده استفاده آن در صنعت ساختمان‌سازی است. در فرآیند تولید این محصول از نورد گرم استفاده می‌کنند و تنها برخی مراحل متفاوت در تولید معمولی و هاش آن وجود دارد. این محصول فولادی که کاربرد زیادی در ساختمان‌ها دارد بر اساس نسبت بال و عرض‌ها در گروه‌های متنوعی قرار می‌گیرد، در این مطلب قصد داریم ابتدا به معرفی مختصری از این محصول پرداخته سپس انواع آن را بررسی کنیم.

  • تیرآهن به عنوان یک سازه فلزی پرکاربرد در صنعت ساختمان در انواع مختلف بسته به وظایف و نقشی که دارد استفاده می‌شود و انواع آن شامل تیرآهن IPE ‌،INP ،IPB و لانه زنبوری است. قیمت تیرآهن

تیرآهن را بیشتر بشناسید

تیرآهن یک پروفیل شناخته شده با سطح مقطعی به شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولادی ساخته شده؛ از این محصول به طور گسترده در ساخت ساختمان استفاده می‌شود؛ به طوری که ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون این پروفیل وجود خارجی نخواهند داشت. وظیفه اصلی این نوع از پروفیل در سازه‌ها، تحمل و انتقال بار وارده بر ساختمان است، همچنین از آن در طراحی ستون، خرپا و تیرها به عنوان بهترین گزینه استفاده می‌کنند.

  • این پروفیل از دو بخش بال و جان تشکیل شده است، بخش اصلی و میانی تیرآهن را جان و به لبه‌ها و کناره‌های آن بال می‌گویند. حجم بالا استفاده از این محصول باعث شده، قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت تمام شده ساختمان باشد.

مروری بر فرآیند تولید تیرآهن

برای تولید تیرآهن لازم است تا در ابتدا به وسیله‌ی یک جک از نوع هیدرولیکی شمش‌ها را وارد کوره با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گرادی کرد و در ردیف‌های مشخصی قرار داد. زمانی که شمش‌ها درون کوره پخته شدند باید آن‌ها را روی رول‌ها قرار داد تا به سمت مرحله رافینگ بروند. در این مرحله سه بار قطر شمش‌ها کاهش می‌یابد و طول آن افزایش پیدا می‌کند. مرحله‌ی بعد از رافینگ یا استندها‌ نوبت به قفسه‌های نورد می‌رسد که در این مرحله ۱۰ الی ۱۸ استند وجود دارند که به واسطه‌ی کالیبر مشخص می‌باشند.

  • در نهایت در قسمت نورد باید از قیچی متراژ جهت بریدن محصولات در طول‌های مختلف استفاده شود. در آخر باید گفت که محصولاتی که تولید می‌شوند در زیر گیوتین‌های بسته‌بندی که دارای طولی برابر ۱۲ سانتی متر هستند بریده می‌شوند

تیر آهن های I شکل

تا پیش از آن، تیر آهن های IPE یا همان تیر آهن های I شکل به عنوان مصالح پایه و رایج در ساختمان سازی ها و ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گرفت. شرکت Bethehem، شرکتی آمریکایی بود که نخستین بار این نوع تیر آهن را ایجاد کرد و توانست جایگاه بسیار مهمی را در ساخت و ساز های مهم، مانند پل سازی، ساخت آسمان خراش و … ایفا کند. تیر آهن ها نیز مانند سایر مواد و مصالح دارای انواع مختلفی هستند و در ساخت و طراحی آن ها استانداردهای مختلفی رعایت می گردد.

در ابتدا لازم است دو اصطلاح مهم درباره ساختار تیر آهن را به صورت مختصر توضیح دهیم :

جان تیر آهن : همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، به قسمت اصلی و بخش میانی تیر آهن، جان تیر آهن می گویند.
بال تیر آهن : به کناره ها و لبه های یک تیر آهن ، بال تیر آهن می گویند.


انواع تیر آهن

جالب است بدانید که از تیر آهن ها در ساختمان سازی، به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن ها در انواع مختلفی تولید می شوند که پرکاربردترین و معروف ترین آنها به صورت زیر می باشند :

تیر آهن بال پهن

به سه نوع بال پهن سنگین (HEB) و بال پهن سبک (HEA) و تیر آهن سنگین TPB تقسیم می شود.
معمولا در اندازه های 100 تا 1000 میلیمتری تولید می گردد.
نکته قابل توجه درباره این تیر آهن این است که در جنگ جهانی اول در چندین جنگ، کاربرد بسیار زیادی داشت.

تیر آهن لانه زنبوری

اگر به تصویر زیر که مربوط به تیر آهن های زنبوری است دقت کنید، علت نامگذاری این نوع تیر آهن را خواهید فهمید. از آنجایی که حفره های توخالی در طول این نوع تیر آهن ها وجود دارد و تشابهی که با حفره های کندوی عسل ایجاد می کند، به این نوع تیر آهن ها، تیر آهن زنبوری گویند.

مزایا

با تبدیل تیر آهن معمولی به تیر آهن زنبوری، می توان تیر آهنی با ارتفاع بیشتر، قوی تر و هم وزن تیر آهن اصلی ایجاد کرد. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است، چرا که وزن مصالح ایجاد شده در این نوع تیر آهن کمتر می شود. از فضاهای خالی ایجاد شده در جان تیر آهن زنبوری می توان لوله های تاسیساتی و برق را عبور داد.

معایب

عدم تحمل تیر آهن های زنبوری در محل تکیه گاه های پل به ستون یا اتصال تیر آهن تودلی به پل لانه زنبوری

معایب و مزایای استفاده از تیر آهن

تیر آهن ها نیز مانند همه مواد و مصالح مصرفی، معایب و مزایای خاص خود را دارند و می بایست متناسب با شرایط و کاربرد، به کار گرفته شوند.

در زیر سعی کردیم معایب و مزایای استفاده از تیر آهن را بیان کینم :

مزایا
- امکان توسعه سازه پس از اتمام
- امکان اتصال چند قطعه به یکدیگر
- امکان عرضه آن به صورت پیش ساخته
- معمولا در ارتفاعات زیاد کاربرد دارد

معایب
- ضعف در دمای زیاد
- خوردگی و فساد فلز در مقابل عوامل خارجی
- تمایل قطعات فشاری به کمانش
- جوش نامناسب

انواع استانداردهای ساخت تیر آهن

شرکت های سازنده تیر آهن ، از استانداردهای مشخصی در ساخت آن استفاده می کنند. از 3 استاندارد IPE ، INP و IPB عمدتا در ساخت تیر آهن ها استفاده می شود که در زیر جزییات بیشتری از این استانداردها بیان می گردد :

استاندارد IPE

  • استاندارد رایج در تولید تیر آهن در کشورهای اروپایی و ایران
  • ضخامت بالهای آن یکنواخت می باشد.
  • معمولا در ارتفاع های 80 تا 600 میلیمتری تولید می گردند.
  • ضخامت بال آن ثابت بوده و تیرآهن های ایجاد شده در این استاندارد، به صورت I شکل می باشند.

استاندارد INP

  • استاندارد رایج در تولید تیر آهن در کشورهای چین و روسیه
  • برخلاف استاندارد IPE، دو بال تیر آهن های ایجاد شده در این استاندارد شیب ملایمی دارند.
  • معمولا در ارتفاع های 80 تا 600 میلیمتری تولید می گردند.
استاندارد IPB

طول بال ها در این تیر آهن ها، نسبت به تیرآهن های استاندارد IPE افزایش یافته است. به این استاندارد، استاندارد "بال پهن" نیز می گویند.

انواع روش های برش تیر آهن

در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود، به دو روش زیر می توان تیر آهن ها را برش داد :

  • برش به روش کوپال (روش سرد) :در این روش از یک دستگاه به نام قطع کن سنگین استفاده می شود. این دستگاه که به برش مخصوص نیز مجهز است ، تیرآهن ها را به صورت سرد و در امتداد خط قطع می کند.
  • برش به روش برنول (روش گرم) :در این روش یک کارگر ماهر با شعله قوی حاصل از ترکیب استیلن و اکسیژن به همراه لوله برنول، اقدام به برش تیر آهن می کند.

خرید فولاد

خرید فولاد که یک آلیاژ آهن (Fe) کربن (C) است. به غیر از C، عناصر آلیاژی و عناصر ناخالصی (ناخالص، آلاینده) در نسبت های مختلف وجود دارد. این ترکیب شیمیایی عناصر موجود در آن و ساختار داخلی فولاد است که در خرید فولاد خواص متفاوتی به فولاد می دهد. نسبت های مختلفی از عناصر آلیاژی را می توان به فولاد اضافه کرد و فولاد با خواص متفاوت با کنترل ساختار داخلی با فرآیندهای مختلف (بهبود، نرمال سازی و ...) به دست می آید.

قیمت لوله

قیمت لوله در این مقاله، فولادآرکا سعی دارد تا با ارائه مقاله ای در مورد انواع لوله های فولادی، هموطنان عزیز را در خرید لوله فولادی راهنمایی کرده و مشاوره ای کامل را به آن ها ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید و یا در صورت نیاز می توانید در هر ساعت از شبانه روز با مشاورین ما در فولادآرکا تماس حاصل بفرمایید.

سخن آخر

در این مقاله که به صورت اختصاصی توسط تیم تحریری مجموعه فولاد آرکا تولید و تهیه شده است، سعی کردیم شما را با تیر آهن، انواع آن و کاربردهای این سازه مهم و حیاتی در ساخت و سازها آشنا کنیم. شما همراهان گرامی میتوانید برای دسترسی به قیمت روز تیرآهن بر روی لینک کلیک کنید.

tohid.amirabbas
tohid.amirabbas

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋