anaattarian

anaattarian

فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن

در رابطه با شرایط فسخ نکاح چه قدر اطلاعات دارید؟ تا به حال به این فکر کردید که باید قبل از ازدواج در رابطه با این موضوع اطلاعات کاملی به دست آورید تا در آینده با هیچ مشکلی رو به رو نشوید؟

عقد نکاح یکی از قراردادهای عمومی است که در قانون اساسی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و تا حدی که با طبیعت این عقد سازگار باشد، قواعد قراردادهای عمومی در آن رعایت می‌شود. همانطور که می‌دانید در تمامی قراردادها شرایطی مقرر شده است که برای جلوگیری از ضرر طرفین، بتوانند قرارداد را فسخ نمایند.

در عقد نکاح نیز همین شرایط قرار دارد و طرفین، چه مرد و چه زن با توجه به شرایطی که دارند می‌توانند عقد نکاح را فسخ نمایند. برخی از این شرایط فقط برای مردان صدق کرده و برخی از آن‌ها مخصوص بانوان است. البته تعدادی نیز هستند که برای هر دو طرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن یکی از موضوعاتی است که مرد به صورت اختصاصی می‌تواند ز آن استفاده نماید تا عقد نکاح را فسخ نماید. در این مطلب به صورت کامل در رابطه با این موضوع توضیح خواهیم داد.

فسخ نکاح چیست؟

فسخ نکاح یکی از امکاناتی است که برای جلوگیری از متضرر شدن هر کدام از طرفین شرایطی را ایجاد کرده است. باید به این نکته اشاره کنیم که فسخ نکاح یک طرفه بوده و تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شخص صاحب حق درخواست آن را ارائه نماید.

البته این شرط وجود دارد که شخص فسخ کننده باید به صورت کامل از سلامت عقلانی برخوردار باشد تا این مشکل روی تصمیم او تاثیری نگذارد. البته در رابطه با افرادی که چنین مشکلاتی دارند، این تصمیم و فسخ نکاح بر عهده قیم قانونی او بوده و این موضوع در ماده 449  قانون مدنی آورده شده است.

به عنوان یک نکته مهم باید به این موضوع اشاره نماییم که اگر شما فردی هستید که تصمیم به فسخ نکاح گرفته و طرف حق را دارید، به هیچ وجه نیازی به آگاهی طرف مقابل خود یا دریافت رضایت از او را ندارید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که به مراجع قانونی رفته و درخواست خود را ارائه نمایید. بعد از بررسی درخواست شما، دادگاه در رابطه با این موضوع نظر خواهد داد.

البته بهتر است قبل از اینکه هر گونه اقدامی در این رابطه انجام دهید، با وکیل طلاق در مشهد مشورت کنید و تمامی جوانب قانونی آن را بدانید.

در ماده 1128 قانون مدنی این موضوع ذکر شده است که اگر در هنگام عقد، هر کدام از طرفین صفتی در رابطه با شخص مقابل خود شرط کنند و بعد از عقد مشخص شود که طرف مقابل او این شرط را ندارد، حق فسخ برای او وجود داشته و به راحتی می‌تواند از این حق استفاده نماید. این دقیقا مصداق بارز فریب کاری بوده و قانون در رابطه با این موضوع به صورت واضح صحبت کرده است.

فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن

خب تا اینجا در رابطه با فسخ نکاح صحبت کرده و نکات اساسی و مهم را در رابطه با آن بیان کردیم. موضوع اساسی که در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با آن صحبت کنیم، فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن است.

در ابتدا بهتر است در رابطه با باکره بودن یا نبودن زن توضیح مختصری دهیم. زمانی یک دختر باکره است که سابقه هیچ گونه رابطه جنسی را نداشته باشد و اصطلاحا پرده بکارت او سالم باشد.

حالا اگر خانم بعد از عقد باکره نباشد به خودی خود دلیلی بر فسخ نکاح نبوده و مرد نمی‌تواند عقد را باطل نماید مگر اینکه فریب کار در کار باشد. یعنی اگر در شرایط ضمن عقد در رابطه با باکره بودن زن صحبت شده باشد و این موضوع شرط قرار داده شده و بعد از عقد طرف مقابل به این نتیجه برسد که خانم باکره نیست، می‌تواند حق فسخ نکاح را داشته باشد چرا که این مصداق بارز فریب کاری است. دقیقا همان موضوعی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم و به صورت کامل توضیخ دادیم.

البته باید بگوییم که در این صورت دو راه برای مرد وجود دارد. در راه اول او می‌تواند عقد را حفظ کرده و تنها خسارتی را از فرد فریبکار طلب نماید ولی در راه دوم مرد می‌تواند هم فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن را اجرا کند و هم خسارت مشخص شده را دریافت نماید. این تصمیم گیری بر عهده مرد بوده و اوست که می‌تواند در رابطه با این موضوع تصمیم نهایی را اتخاذ نماید.

این را باید بگوییم که اگر عقد شما بر مبنای این شرط انجام شده و فرد مقابل شما دروغی این چنینی را بیان کرده است، به شش ماه تا دو سال حبس نیز محکوم خواهد شد چرا که کار او می‌تواند کلاه برداری محسوب شود و دارای جرم فریبکاری است.

نحوه شکایت و فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن

باید این را بگوییم که شکایت فرد فریب خورده باید با فوریت انجام شود. به این صورت که باید به محض متوجه شدن این موضوع، طرح دعوا کرده و شکایت خود را به ثبت رساند. زمانی که به مراجع مرتبط مراجعه کرده و طرح دعوا انجام شد، قضاوت در رابطه با فوریت این موضوع بر عهده قاضی خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مطلب به صورت کامل در رابطه با فسخ نکاح به دلیل باکره نبودن زن آشنا شده و شما را با مفهوم فسخ نکاح به صورت کامل آشنا کردیم. امیدواریم با استفاده از این مطلب، این قانون را به خوبی متوجه شده و از آن استفاده نمایید.

منبع

anaattarian
anaattarian

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋