يكي از عوامل خرابي كولر هاي گازي بروز مشكل در كمپرسور است .در مقاله هاي قبلي به طور كامل به كمپرسور پرداختيم در اين مقاله قصد داريم به تعويض كمپرسور كولر گازي بپردازيم.
هر وسيله برقي از قطعات و اجزاي مختلفي تشكيل شده در كولر گازي كمپرسور نقش قلب تپنده كولر گازي را ايفا ميكند . مراقبت و نگهداري درست از كمپرسور باعث ميشود كولر گازي شما عمر بيشتري داشته باشد.
كمپرسور پيستوني
كمپرسور روتاري
كمپرسور اسكرال
كمپرسور پيستوني از قديميترين و ابتداييترين مدلهاي كمپرسور است كه در مدلهاي يكطرفه و دوطرفه توليد ميشود. كمپرسور پيستوني كولر گازي مانند پيستون و سيلندر خودرو كار ميكند و با هر بار رفتوبرگشت پيستون، بخشي از گاز مبرد موجود در محفظه كمپرسور را به داخل سيلندر ميكشد، متراكمش ميكند، و با فشار زياد به داخل سيستم ميفرستد. به همني خاطر است كه اين نوع كمپرسورها به كمپرسورهاي رفت و برگشتي معروفاند.
كمپرسور رفت و برگشتي بيشتر در مناطق گرمسيري كارايي دارند. از اين رو، در مناطق مركزي و جنوبي ايران بهوفور از آنها استفاده ميشود. كمپرسورهاي پيستوني در هنگام كار، صداي زيادي توليد ميكنند. در واقع، عيب اصلي آنها همين مساله است. اين كمپرسورها اغلب ظرفيتي بين ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بيتييو (BTU) دارند.
1-كاربرد گسترده از لحاظ نوع گاز و كاربرد در صنايع مختلف
2-تنوع ظرفيت: اين نوع از كمپرسورها از يخچالهاي خانگي گرفته تا سيستمهاي تهويه مطبوع (كولر گازي) و سردخانههاي بزرگ كاربرد دارند.
بازدهي انرژي پايين: كمپرسور پيستوني به علت مقاومت شيرها در تخليه و مكش، نشت بين سيلندر و پيستونها، داراي بازدهي انرژي پاييني هستند.
حساس به ورود مبرد به صورت مايع: در صورت ورود مايع به محفظه تراكم، سر و صدا توليد شده و در ادامه كمپرسور آسيب ميبيند.
ابعاد بزرگ و نسبت “ظرفيت به وزن” پايين در مقايسه با ساير كمپرسورها.
نگهداري نسبتا دشوار با توجه به ساختار پيچيدهاي كه كمپرسور پيستوني دارد.
لرزش به علت يكنواخت نبودن حركت مبرد.
كمپرسور روتاري يا دوار را ميتوان بهعنوان مناسبترين جايگزين براي كمپرسور پيستوني معرفي كرد. كمپرسور روتاري از غلطكهاي مارپيچ تشكيلشده كه سيال را متراكم ميكنند. به دليل وجود همين غلطكهاي مارپيچي، كمپرسور روتاري به كمپرسور دوار نيز معروف شده است.
اين كمپرسورها با مكانيزم جابجايي خاص و چرخشي خود، بازدهي بالايي دارند. كمپرسورهاي روتاري، كمصداتر و بهينهتر هستند و عموماً زماني كه حجم فشار هوا زياد باشد، بجاي كمپرسور پيستوني از آنها استفاده ميشود. كمپرسورهاي روتاري با ظرفيتي بين ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بيتييو در بازار موجودند.
كمپرسورهاي اسكرول در مصرف انرژي نسبت به كمپرسورهاي پيستوني ۲۵ الي ۳۰ درصد از بازدهي بالاتري برخوردارند.
كمپرسورهاي اسكرول نسبت به كمپرسورهاي پيستوني از لرزش و صداي بسيار كمتري برخورداند.
كمپرسورهاي اسكرول نسبت به كمپرسورهاي پيستوني فضاي كمتري را اشغال ميكند.
در كمپرسورهاي اسكرول به علت عدم وجود سوپاپ مكش و سوپاپ فرستنده، مشكلاتي همچون رسوبگيري مجاري سوپاپها و خرابي فنر و پولكهاي صفحه سوپاپ كه متعاقباً موجب پايين آمدن عملكرد كمپرسور ميگرند بوجود نخواهد آمد.
در كمپرسورهاي اسكرول به علت عدم وجود سيلندر، پيستون و رينگ مشكلات گشاد شدن سيلندر به جهت ساييدگي و استهلاك و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هواي خروجي وجود ندارد.
كمپرسورهاي اسكرول نسبت به كمپرسورهاي پيستوني از قيمت بالا تري برخوردار هستند.
كمپرسورهاي اسكرول در ظرفيتهاي پايين هزينه نگهداري بيشتري را نسبت به كمپرسورهاي پيستوني دارند.
در صورت عدم رعايت تعمير و نگهداري استفاده از روغن نامناسب و قطعات مصرفي غيراستاندارد دستگاه آسيبپذير خواهد بود.
به كمپرسور اسكرال، كمپرسور مارپيچي هم ميگويند. دليل استفاده از نام مارپيچي اين است كه اين نوع كمپرسور، داراي مارپيچ متحركي است كه برخلاف عقربههاي ساعت حركت ميكند و هوا را به داخل هدايت، و در محفظه هوا نگهداري ميكند. يك پمپ اسكرال از دو پره مارپيچي براي پمپ كردن و يا تراكم مايعات و گازها استفاده ميكند.
كمپرسور اسكرال نسبت به بقيه انواع كمپرسورها پرقدرتتر، كوچكتر، كمصدا تر، نرمتر و قابلاطمينانتر است. اين كمپرسور بدون ايجاد لرزش و بيصدا كار ميكند و بسيار كممصرف است. تمام اين مزايا باعث شده كه از اين كمپرسور براي ظرفيتهاي خيلي بالا استفاده شود.
كمپرسور اسكرال با ظرفيتهاي ۲۴۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ بيتييو موجود است.
اين كمپرسور لقبهاي بازاري ديگري در بين فروشندگان به عنوان مثال موتور موشكي، موتور دراز، موتور خوشهاي دارد.در اين نوع كمپرسور با گردش ۳۶۰ درجهاي تيغهها عمل مكش و كمپرس مبرد انجام ميگيرد، بدين ترتيب كه وقتي گاز از دريچه ورودي وارد كمپرسور ميشود، در اثر چرخش تيغهها و برخورد پرهها با گاز آن را با فشار به سوي لولههاي خروجي هدايت ميكند. كمپرسورهاي روتاري نسبت به كمپرسورهاي پيستوني مصرف برق كمتري داشته و صداي حاصل از كاركرد آنها نيز كمتر است و در مجموع راندمان بالاتري نسبت به كمپرسورهاي پيستوني دارند.
كمپرسور روتاري در مقايسه با كمپرسور پيستوني داراي مزاياي زير است:
بازدهي بالاتر به علت كمتر بودن اتلاف شير تخليه و اتلاف ناشي از فضاي كليرانس پيستون
ابعاد كوچكتر و نسبت وزن به ظرفيت پايينتر (حدود ۴۰% سبكتر و كم حجمتر هستند)
لرزش كمتر، قطعات كمتر، قابليت اطمينان بالاتر به علت نداشتن قطعاتي براي تبديل حركت دوراني به خطي
در مقايسه با ساير كمپرسورها، كمپرسور روتاري داراي محدوديتهاي زير است:
ظرفيت پايينتر، تا حداكثر ۱۸ كيلووات به علت ساختار اين نوع كمپرسور
قابليت اطمينان پايين به علت تعداد بالاي قطعات (اين محدوديت در مقابل نوع پيستوني صادق نيست!)
بازدهي انرژي پايين به علت وجود كليرانس و مقاومت شير تخليه (اين محدوديت در مقابل نوع پيستوني صادق نيست!)
-داغ كردن كمپرسور
-لرزش و صداهاي شديد از كمپرسور
-روشن نشدن كمپرسور كولر گازي
-خروج باد گرم از كولر گازي در حالت سرمايش
-پرش دائمي فيوز برق ساختمان و خاموش شدن ناگهاني كولر گازي
-تشكيل مقدار زيادي رطوبت در اطراف يونيت به علت نشتي گاز مبرد كولر گازي
در مقاله علائم سوختگي كمپرسور كولر گازي به طور كامل به اين موضوع پرداختيم به صورت مختصر :
-برخورد روغن آلوده به ذرات فلزي با سيم پيچ يا قطعات آهني.
-كثيف بودن كندانسور، فيلتر روغن، فيلتر قسمت مكش، فيلتر مدار.
-كم شدن مبرد و نشت گاز.
-نامرغوب بودن و يا نا مناسب بودن سيم هاي لاكي موتور.
-اشكال در سيم پيچ راه انداز يا كمكي.
-ولتاژ نامناسب.
-معيوب بودن فن.
-كمبود روغن در كمپرسور،
-شارژ بيش از حد توسط اپراتور
كپسول هواگاز
سيم جوش
كپسول ازت
گاز متناسب با سيستم
دستگاه وكيوم
ابزارهاي كار از جمله آچار، پيچگوشتي، انبردست، دمباريك و …
دستمال حولهاي يا پارچه
1-قطع برق:
قبل از هرگونه اقدام براي كولر گازي خود ابتدا برق كولر گازي را قطع كرده كرد.و مسائلي ايمني را رعايت كنيد.
2-تخليه گاز مبرد كولر گازي:
از آنجا كه وظيفه كمپرسور به جريان انداختن گاز مبرد كولر گازي است و لوله ارتباطي بين يونيت داخلي و كمپرسور از طريق لوله مسي حاوي گاز مبرد است، بايد قبل از جداسازي كمپرسور اين گاز تخليه شود.
از همه مهتر اينكه اين گاز براي طبيعت بسيار مضر است و نبايد در هوا آزاد شود.
توجه داشته باشيد كه وجود اندكي گاز در سيستم سبب برگشت مواد ذوب شده به سمت سرويسكار كولر گازي در هنگام جوشكاري مي شود.
3-آماده سازي كندانسور:
بسياري از پنل هاي خارجي كولرهاي گازي در ارتفاع نصب مي شوند. به علت اينكه تعويض كمپرسور كاري ظريف و سنگين است و نياز به دقت بالايي دارد، سعي كنيد اگر كندانسور در ارتفاع نصب شده است حتماً آن را به جاي مطمئن منتقل كنيد تا در نهايت آرامش و امنيت به كار خود بپردازيد.
4-باز كردن كندانسور:
در اين مرحله لازم است تا قاب كندانسور را بازكنيد. مي بايست تمامي قابي كه اطراف كمپرسور است را به صورت كامل باز كنيد و تمامي ترمينال ها و سيم هايي را كه به كمپرسور ختم مي شوند و نيز سوكت كمپرسور را كاملاً باز كنيد. دقت كنيد كه هيچگونه آسيبي حين جوشكاري به اين سيم ها وارد نشود. بعد از باز كردن قاب، بوسيله حوله يا دستمال خيس تمامي عايق هاي اطراف كندانسور را بپوشانيد.
5-باز كردن لوله هاي كمپرسور:
در اين مرحله يونيت خارجي كاملاً باز شده و شما مي توانيد كمپرسور، پره هاي فن و كندانسور را به خوبي ملاحظه كنيد.
به منظور باز كردن اتصال جوشي لوله كمپرسور بايد از هوا گاز كمك گرفته و با اعمال حرارت از طريق جوشكاري، لحيم قرار گرفته بر روي لوله كمپرسور را باز كنيم.
توجه داشته باشيد كه دو لوله به كمپرسور متصل هستند، يكي به بالاي اكومولاتور و ديگري به بالاي خود كمپرسور نصب شده اند.
6-خارج كردن كمپرسور از محل نصب خود:
بسياري از كمپرسورهاي كولر گازي داراي سه عدد پيچ نگه دارنده در قسمت پايه هاي خود مي باشند، كه اين قطعه را به صورت ثابت بر روي كندانسور نگه داشته اند.
بنابراين به منظور خارج كردن كمپرسور بايد ابتدا اين سه عدد پيچ را با استفاده از آچار تخت و يا آچار بكس باز كنيم. توجه داشته باشيد كه به كمپرسور آسيبي وارد نشود.
7-تست موقتي كمپرسور:
تا اينجاي كار تمامي مراحل را به درستي انجام داده ايد. اما پيش از جوشكاري كمپرسور، بهتر است ابتدا سلامت آن را تست كنيد. براي اين كار كافيست كمپرسور را سر جاي خود نصب كرده و سوكت برق را وصل كنيد و كولر را روشن كنيد. حال دهش و مكش كمپرسور را با دست تست نماييد. در همين حد كافيست تا از سالم بودن كمپرسور مطلع شويم. انگشت خود را در جلوي دهش/ مكش كمپرسور قرار دهيد و از دهش/ مكش آن مطمئن شويد (به هيچ وجه بيش از ۳ ثانيه اين كار را ادامه ندهيد).
8-شستن سيكل:
براي اطمنين از باز بودن مجاري سيكل قبل از نصب و راهاندازي كمپرسور كولر گازي، بايد سيكل را شستشو داد. براي اين كار از گاز ازت استفاده ميكنند. البته گاهاً از گاز R22 نيز استفاده ميشود كه گزينه مناسبي نيست و توصيه نميشود.
براي شستشو سيكل از لوله رفت توسط شير، كپسول گاز را وصل كنيد و سپس با باز كردن كپسول تمامي سيكل از لجن و مواد تهنشين شده خالي ميشود. بعد از آن نيز با وصل كردن كپسول ازت به كندانسور، آن را نيز شستشو دهيد.
9- نصب كمپرسور:
پس از انجام همه مراحل تعويض كمپرسور كولر گازي اتصالات كمپرسور را جوش داده و از عدم نشتي گاز اطمينان حاصل كنيد. براي جلوگيري از لرزش نيز بايد لرزهگيرها را به شكل درست نصب كرده باشيد.
كولر گازي را روش كرده و از صحت عملكرد آن اطمينان حاصل كنيد. در صورت نياز مقداري گاز به سيستم شارژ كنيد.
تعمير كمپرسور كولرگازي يا تعويض آن بسته به شرايطي است. بايد ديد كه اختلال و آسيب اين قطعه چه قدر است تا در مورد تعمير يا تعويض آن تصميم گرفته شود، اما همان طور كه در قسمت قبلي نيز اشاره كرديم، تعمير اين قطعه بسيار هزينه بر است. لذا اگر امكان تعويض وجود داشته باشد،تعويض كمپرسور كولرگازي صرفه اقتصادي بيشتري خواهد داشت.
در آموزش تعويض كولر گازي توجه داشته باشيد:
برخي از تعميركاران كولر گازي براي شستن سيكل كمپرسور از گاز r22 به جاي گاز ازت استفاده ميكنند ،در نظر داشته باشيد استفاده از گاز r22 به دليل آلودگي محيط زيست و مقرون به صرفه نبودن بايد انتخاب آخر ما باشد.
براي تعمير كولر گازي خود در سراسر تهران با تهران سرويس تماس حاصل نماييد تا ما در كمتر از يك ساعت مشكل شما را برطرف نماييم.
براي خريد كمپرسور كولر گازي و ساير قطعات كولر گازي در تهران كافيست با تهران سرويس تماس بگيريد.ارسال قطعه به سراسر تهران در كمتر از يك ساعت و ضمانت 180 روزه .
پاسخ ها