یکی از عوامل خرابی کولر های گازی بروز مشکل در کمپرسور است .در مقاله های قبلی به طور کامل به کمپرسور پرداختیم در این مقاله قصد داریم به تعویض کمپرسور کولر گازی بپردازیم.
هر وسیله برقی از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده در کولر گازی کمپرسور نقش قلب تپنده کولر گازی را ایفا میکند . مراقبت و نگهداری درست از کمپرسور باعث میشود کولر گازی شما عمر بیشتری داشته باشد.
کمپرسور پیستونی
کمپرسور روتاری
کمپرسور اسکرال
کمپرسور پیستونی از قدیمیترین و ابتداییترین مدلهای کمپرسور است که در مدلهای یکطرفه و دوطرفه تولید میشود. کمپرسور پیستونی کولر گازی مانند پیستون و سیلندر خودرو کار میکند و با هر بار رفتوبرگشت پیستون، بخشی از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور را به داخل سیلندر میکشد، متراکمش میکند، و با فشار زیاد به داخل سیستم میفرستد. به همنی خاطر است که این نوع کمپرسورها به کمپرسورهای رفت و برگشتی معروفاند.
کمپرسور رفت و برگشتی بیشتر در مناطق گرمسیری کارایی دارند. از این رو، در مناطق مرکزی و جنوبی ایران بهوفور از آنها استفاده میشود. کمپرسورهای پیستونی در هنگام کار، صدای زیادی تولید میکنند. در واقع، عیب اصلی آنها همین مساله است. این کمپرسورها اغلب ظرفیتی بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بیتییو (BTU) دارند.
1-کاربرد گسترده از لحاظ نوع گاز و کاربرد در صنایع مختلف
2-تنوع ظرفیت: این نوع از کمپرسورها از یخچالهای خانگی گرفته تا سیستمهای تهویه مطبوع (کولر گازی) و سردخانههای بزرگ کاربرد دارند.
بازدهی انرژی پایین: کمپرسور پیستونی به علت مقاومت شیرها در تخلیه و مکش، نشت بین سیلندر و پیستونها، دارای بازدهی انرژی پایینی هستند.
حساس به ورود مبرد به صورت مایع: در صورت ورود مایع به محفظه تراکم، سر و صدا تولید شده و در ادامه کمپرسور آسیب میبیند.
ابعاد بزرگ و نسبت “ظرفیت به وزن” پایین در مقایسه با سایر کمپرسورها.
نگهداری نسبتا دشوار با توجه به ساختار پیچیدهای که کمپرسور پیستونی دارد.
لرزش به علت یکنواخت نبودن حرکت مبرد.
کمپرسور روتاری یا دوار را میتوان بهعنوان مناسبترین جایگزین برای کمپرسور پیستونی معرفی کرد. کمپرسور روتاری از غلطکهای مارپیچ تشکیلشده که سیال را متراکم میکنند. به دلیل وجود همین غلطکهای مارپیچی، کمپرسور روتاری به کمپرسور دوار نیز معروف شده است.
این کمپرسورها با مکانیزم جابجایی خاص و چرخشی خود، بازدهی بالایی دارند. کمپرسورهای روتاری، کمصداتر و بهینهتر هستند و عموماً زمانی که حجم فشار هوا زیاد باشد، بجای کمپرسور پیستونی از آنها استفاده میشود. کمپرسورهای روتاری با ظرفیتی بین ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بیتییو در بازار موجودند.
کمپرسورهای اسکرول در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند.
کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند.
کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی فضای کمتری را اشغال میکند.
در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده، مشکلاتی همچون رسوبگیری مجاری سوپاپها و خرابی فنر و پولکهای صفحه سوپاپ که متعاقباً موجب پایین آمدن عملکرد کمپرسور میگرند بوجود نخواهد آمد.
در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سیلندر، پیستون و رینگ مشکلات گشاد شدن سیلندر به جهت ساییدگی و استهلاک و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هوای خروجی وجود ندارد.
کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی از قیمت بالا تری برخوردار هستند.
کمپرسورهای اسکرول در ظرفیتهای پایین هزینه نگهداری بیشتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.
در صورت عدم رعایت تعمیر و نگهداری استفاده از روغن نامناسب و قطعات مصرفی غیراستاندارد دستگاه آسیبپذیر خواهد بود.
به کمپرسور اسکرال، کمپرسور مارپیچی هم میگویند. دلیل استفاده از نام مارپیچی این است که این نوع کمپرسور، دارای مارپیچ متحرکی است که برخلاف عقربههای ساعت حرکت میکند و هوا را به داخل هدایت، و در محفظه هوا نگهداری میکند. یک پمپ اسکرال از دو پره مارپیچی برای پمپ کردن و یا تراکم مایعات و گازها استفاده میکند.
کمپرسور اسکرال نسبت به بقیه انواع کمپرسورها پرقدرتتر، کوچکتر، کمصدا تر، نرمتر و قابلاطمینانتر است. این کمپرسور بدون ایجاد لرزش و بیصدا کار میکند و بسیار کممصرف است. تمام این مزایا باعث شده که از این کمپرسور برای ظرفیتهای خیلی بالا استفاده شود.
کمپرسور اسکرال با ظرفیتهای ۲۴۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ بیتییو موجود است.
این کمپرسور لقبهای بازاری دیگری در بین فروشندگان به عنوان مثال موتور موشکی، موتور دراز، موتور خوشهای دارد.در این نوع کمپرسور با گردش ۳۶۰ درجهای تیغهها عمل مکش و کمپرس مبرد انجام میگیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور میشود، در اثر چرخش تیغهها و برخورد پرهها با گاز آن را با فشار به سوی لولههای خروجی هدایت میکند. کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.
کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارای مزایای زیر است:
بازدهی بالاتر به علت کمتر بودن اتلاف شیر تخلیه و اتلاف ناشی از فضای کلیرانس پیستون
ابعاد کوچکتر و نسبت وزن به ظرفیت پایینتر (حدود ۴۰% سبکتر و کم حجمتر هستند)
لرزش کمتر، قطعات کمتر، قابلیت اطمینان بالاتر به علت نداشتن قطعاتی برای تبدیل حرکت دورانی به خطی
در مقایسه با سایر کمپرسورها، کمپرسور روتاری دارای محدودیتهای زیر است:
ظرفیت پایینتر، تا حداکثر ۱۸ کیلووات به علت ساختار این نوع کمپرسور
قابلیت اطمینان پایین به علت تعداد بالای قطعات (این محدودیت در مقابل نوع پیستونی صادق نیست!)
بازدهی انرژی پایین به علت وجود کلیرانس و مقاومت شیر تخلیه (این محدودیت در مقابل نوع پیستونی صادق نیست!)
-داغ کردن کمپرسور
-لرزش و صداهای شدید از کمپرسور
-روشن نشدن کمپرسور کولر گازی
-خروج باد گرم از کولر گازی در حالت سرمایش
-پرش دائمی فیوز برق ساختمان و خاموش شدن ناگهانی کولر گازی
-تشکیل مقدار زیادی رطوبت در اطراف یونیت به علت نشتی گاز مبرد کولر گازی
در مقاله علائم سوختگی کمپرسور کولر گازی به طور کامل به این موضوع پرداختیم به صورت مختصر :
-برخورد روغن آلوده به ذرات فلزی با سیم پیچ یا قطعات آهنی.
-کثیف بودن کندانسور، فیلتر روغن، فیلتر قسمت مکش، فیلتر مدار.
-کم شدن مبرد و نشت گاز.
-نامرغوب بودن و یا نا مناسب بودن سیم های لاکی موتور.
-اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی.
-ولتاژ نامناسب.
-معیوب بودن فن.
-کمبود روغن در کمپرسور،
-شارژ بیش از حد توسط اپراتور
کپسول هواگاز
سیم جوش
کپسول ازت
گاز متناسب با سیستم
دستگاه وکیوم
ابزارهای کار از جمله آچار، پیچگوشتی، انبردست، دمباریک و …
دستمال حولهای یا پارچه
1-قطع برق:
قبل از هرگونه اقدام برای کولر گازی خود ابتدا برق کولر گازی را قطع کرده کرد.و مسائلی ایمنی را رعایت کنید.
2-تخلیه گاز مبرد کولر گازی:
از آنجا که وظیفه کمپرسور به جریان انداختن گاز مبرد کولر گازی است و لوله ارتباطی بین یونیت داخلی و کمپرسور از طریق لوله مسی حاوی گاز مبرد است، باید قبل از جداسازی کمپرسور این گاز تخلیه شود.
از همه مهتر اینکه این گاز برای طبیعت بسیار مضر است و نباید در هوا آزاد شود.
توجه داشته باشید که وجود اندکی گاز در سیستم سبب برگشت مواد ذوب شده به سمت سرویسکار کولر گازی در هنگام جوشکاری می شود.
3-آماده سازی کندانسور:
بسیاری از پنل های خارجی کولرهای گازی در ارتفاع نصب می شوند. به علت اینکه تعویض کمپرسور کاری ظریف و سنگین است و نیاز به دقت بالایی دارد، سعی کنید اگر کندانسور در ارتفاع نصب شده است حتماً آن را به جای مطمئن منتقل کنید تا در نهایت آرامش و امنیت به کار خود بپردازید.
4-باز کردن کندانسور:
در این مرحله لازم است تا قاب کندانسور را بازکنید. می بایست تمامی قابی که اطراف کمپرسور است را به صورت کامل باز کنید و تمامی ترمینال ها و سیم هایی را که به کمپرسور ختم می شوند و نیز سوکت کمپرسور را کاملاً باز کنید. دقت کنید که هیچگونه آسیبی حین جوشکاری به این سیم ها وارد نشود. بعد از باز کردن قاب، بوسیله حوله یا دستمال خیس تمامی عایق های اطراف کندانسور را بپوشانید.
5-باز کردن لوله های کمپرسور:
در این مرحله یونیت خارجی کاملاً باز شده و شما می توانید کمپرسور، پره های فن و کندانسور را به خوبی ملاحظه کنید.
به منظور باز کردن اتصال جوشی لوله کمپرسور باید از هوا گاز کمک گرفته و با اعمال حرارت از طریق جوشکاری، لحیم قرار گرفته بر روی لوله کمپرسور را باز کنیم.
توجه داشته باشید که دو لوله به کمپرسور متصل هستند، یکی به بالای اکومولاتور و دیگری به بالای خود کمپرسور نصب شده اند.
6-خارج کردن کمپرسور از محل نصب خود:
بسیاری از کمپرسورهای کولر گازی دارای سه عدد پیچ نگه دارنده در قسمت پایه های خود می باشند، که این قطعه را به صورت ثابت بر روی کندانسور نگه داشته اند.
بنابراین به منظور خارج کردن کمپرسور باید ابتدا این سه عدد پیچ را با استفاده از آچار تخت و یا آچار بکس باز کنیم. توجه داشته باشید که به کمپرسور آسیبی وارد نشود.
7-تست موقتی کمپرسور:
تا اینجای کار تمامی مراحل را به درستی انجام داده اید. اما پیش از جوشکاری کمپرسور، بهتر است ابتدا سلامت آن را تست کنید. برای این کار کافیست کمپرسور را سر جای خود نصب کرده و سوکت برق را وصل کنید و کولر را روشن کنید. حال دهش و مکش کمپرسور را با دست تست نمایید. در همین حد کافیست تا از سالم بودن کمپرسور مطلع شویم. انگشت خود را در جلوی دهش/ مکش کمپرسور قرار دهید و از دهش/ مکش آن مطمئن شوید (به هیچ وجه بیش از ۳ ثانیه این کار را ادامه ندهید).
8-شستن سیکل:
برای اطمنین از باز بودن مجاری سیکل قبل از نصب و راهاندازی کمپرسور کولر گازی، باید سیکل را شستشو داد. برای این کار از گاز ازت استفاده میکنند. البته گاهاً از گاز R22 نیز استفاده میشود که گزینه مناسبی نیست و توصیه نمیشود.
برای شستشو سیکل از لوله رفت توسط شیر، کپسول گاز را وصل کنید و سپس با باز کردن کپسول تمامی سیکل از لجن و مواد تهنشین شده خالی میشود. بعد از آن نیز با وصل کردن کپسول ازت به کندانسور، آن را نیز شستشو دهید.
9- نصب کمپرسور:
پس از انجام همه مراحل تعویض کمپرسور کولر گازی اتصالات کمپرسور را جوش داده و از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از لرزش نیز باید لرزهگیرها را به شکل درست نصب کرده باشید.
کولر گازی را روش کرده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز مقداری گاز به سیستم شارژ کنید.
تعمیر کمپرسور کولرگازی یا تعویض آن بسته به شرایطی است. باید دید که اختلال و آسیب این قطعه چه قدر است تا در مورد تعمیر یا تعویض آن تصمیم گرفته شود، اما همان طور که در قسمت قبلی نیز اشاره کردیم، تعمیر این قطعه بسیار هزینه بر است. لذا اگر امکان تعویض وجود داشته باشد،تعویض کمپرسور کولرگازی صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
در آموزش تعویض کولر گازی توجه داشته باشید:
برخی از تعمیرکاران کولر گازی برای شستن سیکل کمپرسور از گاز r22 به جای گاز ازت استفاده میکنند ،در نظر داشته باشید استفاده از گاز r22 به دلیل آلودگی محیط زیست و مقرون به صرفه نبودن باید انتخاب آخر ما باشد.
برای تعمیر کولر گازی خود در سراسر تهران با تهران سرویس تماس حاصل نمایید تا ما در کمتر از یک ساعت مشکل شما را برطرف نماییم.
برای خرید کمپرسور کولر گازی و سایر قطعات کولر گازی در تهران کافیست با تهران سرویس تماس بگیرید.ارسال قطعه به سراسر تهران در کمتر از یک ساعت و ضمانت 180 روزه .
پاسخ ها