عشق تکنولوجی

عشق تکنولوجی

عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها
توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

خانه استارت آپ ها، خانه استارتاپی کرج در آستانه تعطیلی است

خانه به دوشی استارتاپ‌ها، خانه استارتاپ کرج در مرز تعطیلی ایستاده است

مدیر خانه استارتاپ کرج با تاکید بر اینکه سالانه 500 نفر از این مجموعه استفاده می‌کنند، تعطیلی آن را از دست دادن ظرفیتی جدی می‌داند.

«سیما حریان»، مدیر خانه استارتاپ کرج با بیان اینکه خانه استارتاپ کرج که سالانه 500 مراجعه کننده دارد در شرف تعطیلی است، ضمن مخالفت صریح با این تصمیم گفت این کار منجر به از دست رفتن گنجینه فعالیت‌های چند سال گذشته استارتاپ‌های کرج خواهد شد.

در مقابل شورای شهر کرج معتقد است تصمیم به تعطیلی این مجموعه نگرفته و نگاهی انتقالی به این مجموعه دارد. این انتقال در حالی است که کارخانه نوآوری کرج به دلیل دوری از مرکز شهر کرج دسترسی ساده‌ای برای استارتاپ‌ها ندارد و در صورت این انتقال، خانه استارتاپ کرج در عمل تعطیل خواهد شد.

به گزارش دیجیاتو، انجمن فضاهای کار اشتراکی نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تعطیلی خانه استارتاپ کرج که سالانه 500 مراجعه کننده دارد، مخالفت صریح خود با این تصمیم را اعلام کرده است. نگرانی از تکرار دومینوی تعطیلی فضاهای کار اشتراکی در شرایطی است که چند روز گذشته هاب اصفهان هم در مرز تعطیلی قرار گرفت. هرچند با پگیری‌های انجام شده این تعطیلی متوقف شد، اما حالا نوبت به خانه استارتاپ کرج رسیده است.

استفاده از فضاهای کار اشتراکی با شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی، بخشی از فرهنگ کار کشور شده است. خانه استارتاپ کرج سال 1395 از سوی مدیریت شهری و مصوبه شورای شهر کرج راه‌اندازی شد. حالا بعد از گذشت 6 سال از فعالیت این مجموعه شورای شهر تصمیم به تعطیلی آن گرفته است.

«سیما حریان»، مدیر خانه استارتاپ کرج در گفت‌وگو با دیجیاتو با توضیح اینکه نگاه شورای شهر مبنی بر تعطیلی این مجموعه نیست؛ اعلام کرد به باور آنها، انتقال این خانه استارتاپ به کارخانه نوآوری مساویست با به‌دست آوردن فرصت‌هایی جدید؛ موضوعی که البته خود حریان با آن چندان موافق نیست.

خانه به دوشی استارتاپ‌ها، خانه استارتاپ کرج در مرز تعطیلی ایستاده است

تعطیلی در پی جابجایی

مدیر خانه استارتاپ کرج با بیان اینکه تمرکز بر تعطیلی خانه استارتاپ کرج نیست و بحث بر سر انتقال آن به کارخانه نوآوری البرز است، به دیجیاتو گفت: «شورای شهر کرج به این نتیجه رسید که همه مجموعه‌های استارتاپی در کارخانه نوآوری مستقر شوند. این در حالی است که کارخانه نوآوری ظرفیت لازم برای پوشش استارتاپ‌های کرج به طور یکپارچه را ندارد.»

حریان با تاکید بر نیاز و ضرورت افزایش خانه‌های استارتاپ در کرج، در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه تا امروز چه فعالیتی برای جلوگیری از انتقال یا تعطیلی شکل گرفته، گفت: «نیاز استارتاپ‌های کرج به این مجموعه، منجر به رایزنی بیشتر با اعضای شورای شهر و توضیح درباره ظرفیت‌های «خانه استارتاپ کرج» شد؛ تا این مرحله هم نتایج مذاکرات مثبت بوده است.»

به گفته او شورای شهر کرج تا این لحظه ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار داده و قرار به بررسی‌های بیشتر است و ازهمین رو تصمیم به انتقال فعلا متوقف شده است.

استفاده سالانه 500 نفر از خانه استارتاپ کرج

مدیر خانه استارتاپ کرج در پاسخ به این پرسش که چند نفر کاربر این مجموعه هستند، گفت: «برآوردهایی که انجام شده بیانگر استفاده 500 نفر از خانه استارتاپ به شکل سالانه است.»

او با اشاره به اینکه ظرفیت صندلی‌های قابل استقرار خانه استارتاپ 70 نفر است، گفت: «این تعداد صندلی در بازه‌های زمانی مختلف از 7:30 صبح تا 9 شب در اختیار افراد قرار دارد.»

حریان همچنین با اشاره به امکان تیم‌سازی و استفاده از کارگاه‌های آموزشی متنوع در خانه استارتاپ کرج این روند را ظرفیت مناسبی برای کمک به استارتاپ‌های کرج توصیف کرد.

خانه به دوشی استارتاپ‌ها، خانه استارتاپ کرج در مرز تعطیلی ایستاده است
فضای کار اشتراکی زاویه عکس تزئینی است.

ارائه امکانات دور از دسترس

بررسی‌های دیجیاتو بیانگر آن است که در شهر کرج،هیچ مکانی به طور مشخص به عنوان فضای کار اشتراکی برای استارتاپ‌ها وجود ندارد. خانه استارتاپ کرج هم صرفا یک فضای کار اشتراکی نیست و به نظر می‌رسد حمایتی معنوی از استارتاپ‌ها را ممکن کرده است.

از سویی دیگر محل استقرار کارخانه نوآوری البرز به دلیل دسترسی سخت همچنان مورد اقبال ویژه قرار نگرفته است. وضعیت فعلی و تصمیم شورای شهر مبنی بر انتقال خانه به کارخانه نیز این فرضیه را تقویت می‌کند.

امکان دارد سودآوری خانه استارتاپ برای شورای شهر آنقدر کافی نبوده که به تداوم عملکرد آن کمک کند و یا حتی فعالان در این خانه، تشویق به مهاجرت به کارخانه نوآور البرز شوند و رونق آن سرعت بگیرد.

این تصمیم در حالی است که حریان با توضیح اینکه دسترسی به کارخانه نوآوری البرز برای همه افراد خیلی ساده نیست، گفت: «خانه استارتاپ میزبان همه افراد در گروه‌های سنی مختلف است. تبادل تجربه بین دانش‌آموزان تا مراجعین میانسال به خوبی در حال شکل‌گیری است. از سویی دیگر دسترسی به کارخانه نوآوری با حمل و نقل عمومی خیلی ممکن نیست و افراد مجبورند با خودرو شخصی به کارخانه مراجعه کنند.»

او با ابراز امیدواری اینکه رایزنی‌ها با شورای شهر کرج به نتایج مطولبی برسد، گفت: «حداقل 10 خانه استارتاپ و کارخانه نوآوری باید در کرج ساخته شود. خانه استارتاپ گنجینه‌ای است که در این امکان فعالیت و تیم‌سازی برای چندین استارتاپ را فراهم کرده است.»

خانه به دوشی استارتاپ‌ها، خانه استارتاپ کرج در مرز تعطیلی ایستاده است

تصمیمی برای پایان سال

اینکه در آستانه سال 1402 تصمیم به تعطیلی خانه استارتاپ کرج اعلام شده، نگرانی استارتاپ‌های فعال در این مجموعه را تشدید خواهد کرد. وضعیت اقتصادی برای اجاره دفتر کار شخصی آنقدرها مناسب نیست و یک استارتاپ بر اساس ماهیت و نوع کار خود اساسا امکان چنین انتخابی ندارد.

سال 1401 هرچند فراز قابل توجهی برای استارتاپ‌ها نداشت و اما نشیب طولانی آن همچنان تا روزهای پایانی سال ادامه دارد و علاوه بر مشکلات دسترسی به اینترنت، هزینه‌های ثابت و ورود به بازار همچنان دغدغه و نگرانی چگونگی تامین محلی برای پیشبرد برنامه‌های کاری هم وجود دارد.

بعد از خبر امکان فروش کارخانه نوآوری آزادی تهران افزایش هزینه‌های کارخانه‌های نوآوری در شهرهای مختلف به نظر می‌رسد سال آینده چالش دسترسی به فضای کار فیزیکی به چک لیست چالش‌های استارتاپ‌ها را باید جدی‌تر گرفت.

عشق تکنولوجی
عشق تکنولوجی عاشق تکنولوژی های روز از جمله موبایل، لپ تاپ و ماشین ها

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋