مرسدس در حال سازگار کردن طراحی ظاهری مدلهای خودش است، اما هنوز هم آنها را روی پلتفرمهای جداگانه میسازد.
از زمان عرضه EQS در سال ۲۰۲۱، مرسدس بنز با انتقادات شدیدی در زمینه طراحی خودروهای برقی خود مواجه شده است، چون نسخه تولیدی به اندازه کانسپت ویژن EQS از سال ۲۰۱۹ جذاب نبود.
مدل کوچکتر EQE از همان فلسفه طراحی آیرودینامیک پیروی کرد تا کارایی و برد را به حداکثر برساند. مرسدس با جایگزینی درب عقب کاربردی EQS توسط صندوق عقب سنتی، تغییراتی در EQE ایجاد کرد، اما نمای جانبی منحنی آنها تقریباً یکسان باقی ماند. اکنون به نظر میرسد دلیل دیگری به غیر از آیرودینامیک باعث شده است که اولین مدلهای EQ تا این حد با مدلهای درونسوز شرکت آلمانی متفاوت باشند.
«مارکوس شیفر»، مدیر ارشد فناوری مرسدس، دلیل این طراحی را توضیح داد: «افرادی که در ابتدا آماده پذیرش خودروهای برقی بودند، ظاهر متمایزی نسبت به مدلهای درونسوز میخواستند. اکنون با پذیرش عمومی خودروهای برقی، مشتریان دوست ندارند تفاوتی بین خودروهای برقی با مدلهای درونسوز وجود داشته باشد.»
بی ام و از همان ابتدا این رویکرد را در پیش گرفت. شرکت باواریایی فقط تغییرات ظریفی برای تمایز مدلهای الکتریکی از خودروهای درونسوز خودش ایجاد کرد. حالا مرسدس با CLA و EQC برقی در این مسیر گام برمیدارد و آنها را به همتایان درونسوز خود نزدیکتر میکند. به همین ترتیب، C کلاس برقی جدید در سال آینده تفاوت ظاهری چندانی با نسخه بنزینی نخواهد داشت.
درحالیکه مرسدس درحال سازگار کردن طراحی ظاهری مدلهای خودش است، اما هنوز هم آنها را روی پلتفرمهای جداگانه میسازد. استفاده از پلتفرم مشترک باعث ایجاد مشکلاتی در تولید میشود. در سوی دیگر معماری اختصاصی هر پیشرانه آزادی عمل بیشتری به مهندسان برای بهرهبرداری کامل از سختافزار میدهد.
«گوردن واگنر»، مدیر طراحی مرسدس، بارها سعی کرده است که دلیل عدم استقبال مشتریان از خودروهایی با ظاهر تخممرغی مانند EQS را توضیح دهد. به گفته او، پرچمدار برقی مرسدس با سبک طراحی هدفمند و پیشگامانه خیلی از زمان خودش جلوتر بود. این خودرو ۱۰ سال زودتر از زمان خودش عرضه شد.
واگنر بهتازگی طراحی فضای داخلی جدید محصولات بی ام و و آئودی را مورد انتقاد قرار داده است. او همچنین یکی از دلایل فروش ضعیف EQS را استراتژی بازاریابی آن میداند. به عقیده او اگر این خودرو بهعنوان یک CLS آیندهنگرانه، S کلاس کوپه یا چیزی شبیه به آن تبلیغ میشد، میتوانست مشتریان بیشتری را جذب کند. درحالیکه EQS بهزودی فیسلیفت میشود؛ بنابراین این خودرو تا چند سال دیگر همچنان عرضه خواهد شد. برادر کوچکترش EQE قرار است در سال ۲۰۲۶ بازنشسته شود و شرایط را برای عرضه یک E کلاس برقی در اواخر این دهه مهیا کند.
درنهایت S کلاس و EQS در یک مدل ادغام خواهند شد. S کلاس فعلی در سال آینده فیسلیفت میشود، بنابراین نسل بعدی آن احتمالاً در سال ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ با پیشرانه درونسوز و برقی عرضه خواهد شد.
پاسخ ها