مالک تیکتاک قصد دارد نسخه آمریکایی اپلیکیشن CapCut را منتشر کند.
مالک تیکتاک، شرکت بایتدنس، قصد دارد نسخهای مخصوص آمریکا از اپلیکیشن ویرایش ویدیو CapCut منتشر کند. طبق اسنادی که توسط Business Insider مشاهده شده، قرار است کاربران آمریکایی به نسخهای مجزا با عنوان «CapCut US» منتقل شوند.
این اقدام میتواند در راستای رعایت قانون «فروش یا ممنوعیت» سال 2024 باشد که بایتدنس را ملزم میکند یا داراییهای آمریکایی خود، ازجمله تیکتاک، را واگذار کند یا فعالیتش در این کشور را متوقف سازد.
همزمان، وبسایت The Information گزارش داده که بایتدنس درحال توسعه نسخهای مستقل از تیکتاک برای آمریکا است. تفکیک CapCut نشان میدهد که این شرکت احتمالاً بهدنبال جدایی گسترده محصولات بازار آمریکاست و این مسئله به تیکتاک محدود نمیشود.
CapCut که به ابزاری کلیدی برای تولیدکنندگان حرفهای محتوا و کاربران روزمره شبکههای اجتماعی تبدیل شده، تاکنون بیش از یک میلیارد بار در گوگلپلی دانلود داشته و هماکنون حتی بالاتر از اینستاگرام و یوتوب، در صدر اپهای عکس و ویدیو اپ استور آمریکا قرار دارد.
درحالیکه کاربران آمریکایی برای حفظ تیکتاک تلاش کردهاند، هنوز مشخص نیست آیا بایتدنس برنامهای برای ساخت نسخههای آمریکایی سایر اپلیکیشنهای خود مانند Lemon8 (برنامه مشابه اینستاگرام) یا Gauth (اپ آموزش آنلاین) دارد یا خیر. این اپها نیز مشمول همان قانون واگذاری دارایی هستند.
بایتدنس بیش از یک سال با قانون فروش یا ممنوعیت درگیر بوده و پس از شکست در دیوان عالی آمریکا، فرصتی از سوی دونالد ترامپ دریافت کرد تا اجرای قانون به تعویق بیفتد و مذاکرات برای فروش تیکتاک آغاز شود.
چندین متقاضی برای خرید تیکتاک معرفی شدهاند که از جمله آنها شرکت هوش مصنوعی پرپلکسیتی و کمپانی تبلیغات دیجیتال AppLovin هستند. ترامپ نیز اعلام کرده از پیشنهاد گروهی از افراد بسیار ثروتمند حمایت میکند. هرگونه فروش، نیازمند تأیید دولتهای آمریکا و چین خواهد بود.
بااینحال، همچنان سؤالاتی درباره دسترسی به الگوریتمها، محتوای غیرآمریکایی در نسخههای ایالات متحده و تأثیر این اقدامات بر نگرانیهای امنیت ملی آمریکا باقی مانده است. همچنین، باتوجهبه عرضه اپهایی مانند Edits از سوی متا، ترغیب کاربران آمریکایی برای نصب نسخههای جدید CapCut یا تیکتاک ممکن است دشوار باشد.
پاسخ ها