در مصاحبهای، رئیس جدید سونی به اهمیت کنسولهای فیزیکی با وجود فراگیرشدن فناوریهای ابری اشاره کرده است.
رئیس جدید سونی در گفتگویی اعلام کرد پلی استیشن 6 در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و با وجود رشد فناوری ابری در حوزه گیمینگ، کنسولهای فیزیکی همچنان بخش مهمی از آینده بازیها هستند.
«هیدهآکی نیشینو»، رئیس و مدیرعامل جدید Sony Interactive Entertainment، برای نخستینبار در مصاحبهای با رسانه VGC به توسعه نسل بعدی کنسول پلیاستیشن اشاره کرده است. او تأکید کرد که آینده این پلتفرم برای سونی اهمیت زیادی دارد و شرکت در حال بررسی راهکارهای جدید و پیشرفته برای تعامل بازیکنان با بازیها است.
در این گفتگو، از نیشینو درباره آینده کنسولهای فیزیکی در دوران پیشرفت روزافزون گیمینگ ابری و اینترنت پرسرعت سؤال شد؛ مسئلهای که این روزها به دغدغهای جدی برای سرمایهگذاران و فعالان صنعت تبدیل شده است. او در این رابطه گفت:
«استریم ابری از نظر فنی پیشرفت خوبی داشته و ما هم آن را ارائه دادهایم، اما ثبات شبکه از ابتدا تا انتها در کنترل ما نیست و هزینه بالاتر آن نسبت به مدل سنتی کنسول، همچنان چالشی مهم محسوب میشود.»
نیشینو با اشاره به سابقه سونی در پشتیبانی از گیمینگ ابری از زمان پلیاستیشن 3 گفت که با وجود پیشرفت این فناوری، اکثر کاربران همچنان خواهان اجرای بازیها روی دستگاه هستند؛ بهویژه بهدلیل عدم وابستگی به سرعت و پایداری اینترنت. به گفته او، موفقیت پلیاستیشن 5 و نسخه پرو آن، صحت این دیدگاه را تأیید کرده است.
او تأکید کرد موفقیت پلیاستیشن 5 و نسخه پرو آن نشان داده که کنسولهای فیزیکی همچنان جایگاه خود را حفظ کردهاند. در ادامه این گفتگو، نیشینو به شکل رسمی تأیید کرد که نسل بعدی پلیاستیشن در حال توسعه است.
مدیرعامل جدید سونی در این رابطه گفت:
«کسبوکار کنسول ما حالا به یک پلتفرم چندوجهی تبدیل شده که جامعه بزرگی از بازیکنان وفادار در نسلهای PS4 و PS5 را دربر میگیرد. بنابراین کاملاً طبیعی است که علاقه زیادی به استراتژی ما در نسل آینده وجود داشته باشد. در حال حاضر نمیتوانیم جزئیات بیشتری ارائه دهیم، اما آینده این پلتفرم برای ما در اولویت قرار دارد و متعهد هستیم راههای نوآورانهتری برای تعامل بازیکنان با محتوای خود ارائه دهیم.»
در حالیکه سونی بر آینده کنسولهای فیزیکی تأکید میکند و نسل بعدی پلیاستیشن را در دستور کار قرار داده، مایکروسافت اخیراً رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و تمرکز خود را از کنسول ایکسباکس به سرویسهای چندپلتفرمی و عرضه بازیها روی پلتفرمهای رقیب معطوف کرده است. این تفاوت رویکرد میتواند مسیر آینده صنعت بازی را بیش از پیش تحتتأثیر قرار دهد.
در ادامه این نشست، «لین آزار»، معاون ارشد امور مالی و توسعه کسبوکار سونی، به پرسشی درباره تأثیرات احتمالی عرضه پلی استیشن 6 بر سوددهی شرکت پاسخ داد. او گفت که با گسترش اکوسیستم بازیکنان در پلتفرمهای مختلف، از جمله PS4، PS5 و حتی PC، درآمد سونی بیش از گذشته وابسته به اشتراکها و خریدهای درونبرنامهای است و در نتیجه نوسانات معمول عرضه سختافزار جدید کاهش یافته است.
او توضیح داد:
«اکنون بیش از دوسوم درآمد ما از محتوا و خدمات به دست میآید که پایهای پایدار، قابلپیشبینی و سودآور برای کسبوکار ما ایجاد کردهاند. کاربران PS5 بیشترین تعامل و بیشترین هزینه بهازای هر نفر را در تاریخ پلیاستیشن داشتهاند و بازیکنان PS4 نیز همچنان فعال هستند.»
آزار در پایان گفت که سونی با ارائه گزینههای متنوع برای دسترسی کاربران به پلتفرم پلیاستیشن، میتواند الگوهای مختلف بازی و شیوههای گوناگون درآمدزایی را هدف بگیرد و این اکوسیستم چندنسلی را در سالهای آینده نیز گسترش دهد.
طبق اسنادی که در جریان دادگاه مایکروسافت و اکتیویژن منتشر شده بود، سونی انتظار ندارد نسل بعدی کنسول خود را زودتر از سال 2028 عرضه کند. گزارشها همچنین نشان میدهند که شرکت AMD همچنان مسئول طراحی و تولید تراشه پلی استیشن 6 خواهد بود؛ تصمیمی که بهدلیل تمرکز سونی بر سازگاری با نسلهای قبلی اتخاذ شده است.
پاسخ ها