مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

کمربند ایمنی جدید ولوو به طور هوشمند با بدن سرنشین سازگار می‌شود [تماشا کنید]

کمربند ایمنی جدید ولوو به‌صورت هوشمند با بدن سرنشین هماهنگ می‌شود [تماشا کنید]

این کمربند که اولین‌بار در خودروی برقی EX60 استفاده می‌شود، با استفاده از داده‌های لحظه‌ای، نیروی وارده را با توجه به ویژگی‌های سرنشین تنظیم می‌کند.

شرکت ولوو از نسل جدیدی از کمربند ایمنی رونمایی کرده که با دسترسی به داده‌های لحظه‌ای خودرو، در زمان تصادف‌ها می‌تواند براساس ویژگی‌های فیزیکی سرنشین (مانند قد، وزن و موقعیت نشستن)، تنظیمات اختصاصی را برای کاهش آسیب‌‌های احتمالی اعمال کند.

فناوری کمربند ایمنی خودروها از دهه 1960 و زمانی که ولوو یکی از اولین کمربندهای سه‌نقطه‌ای مدرن را ثبت اختراع کرد، تغییر چندانی نکرده بود. اما اکنون خودروها به انواع حسگر، دوربین‌ها و رایانه‌های پیشرفته مجهز شده‌اند. با وجود چنین قابلیت‌هایی، ولوو تصمیم گرفته از آنها در جهت حفظ ایمنی بیشتر سرنشین استفاده کند.

قابلیت اصلی کمربند ایمنی ولوو: شخصی‌سازی براساس ویژگی‌های سرنشین

کمربند هوشمند ولوو می‌تواند براساس داده‌هایی مانند قد، وزن، فرم بدن و موقعیت نشستن سرنشین، شدت نیروی واردشده را تنظیم کند. به‌عنوان مثال، برای فردی با جثه بزرگ‌تر، نیروی بیشتری اعمال می‌شود تا از آسیب‌دیدگی سر جلوگیری شود؛ درحالی‌که برای فردی با وزن کمتر در تصادف سبک، نیروی کمتری اعمال می‌شود تا احتمال شکستگی دنده کاهش یابد.

در هنگام تصادف نیز داده‌هایی نظیر سرعت، جهت برخورد و وضعیت نشستن سرنشین با سیستم‌های ایمنی خودرو به اشتراک گذاشته می‌شود تا کمربند بهترین تصمیم را در لحظه بگیرد. به گفته ولوو، این داده‌ها در لحظه به کمربند منتقل می‌شوند. همچنین این فناوری از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری به‌مرور بهبود پیدا خواهد کرد.

کمربندهای فعلی برای کنترل نیرویی که در حین تصادف به سرنشین وارد می‌شود از سیستمی با نام «محدودکننده بار» (Load Limiter) استفاده می‌کنند. ولوو می‌گوید در کمربند ایمنی جدید خود تعداد پروفایل‌های محدودکننده بار را از 3 به 11 افزایش داده تا بتواند به‌طور دقیق‌تری میزان فشار کمربند را تنظیم کند.

محدودکننده‌های بار یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های مدرن کمربند ایمنی هستند که برای کاهش آسیب‌های ناشی از فشار کمربند در تصادف‌های شدید طراحی شده‌اند. در ساده‌ترین شکل، این مکانیزم شامل دوخت‌هایی است که در هنگام فشار بالا پاره شده و اجازه می‌دهد کمربند کمی بازتر شود. در نسخه‌های پیشرفته‌تر از میله‌های فلزی پیچشی استفاده شده که با وارد شدن نیروی شدید، کمی تاب برمی‌دارند و فضای بیشتری برای حرکت کمربند ایجاد می‌کنند. هدف اصلی این فناوری کاهش فشار وارده بر قفسه سینه یا سایر اندام‌های حیاتی در تصادف است.

کمربند ایمنی جدید ولوو برای اولین بار در خودرو برقی EX60، شاسی‌بلند میان‌سایز این شرکت که قرار است سال آینده عرضه شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ولوو هنوز اعلام نکرده که آیا فناوری جدید خود را هم به همین شکل در اختیار دیگران قرار می‌دهد یا نه.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋