مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، لیستی از مواردی را که باعث ابطال گارانتی خودرو میشوند، به رسانهها ارائه داد.
«حمید محلهای»، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، لیستی از مواردی را که باعث ابطال گارانتی خودرو میشوند، به رسانهها ارائه داد. به گفته او، خودروسازان فقط میتوانند موارد ابلاغشده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودروسازی حق تفسیر این قوانین را ندارد؛ زیرا همه موارد بهصورت شفاف اعلام شدهاند.
محلهای در ادامه گفتگویش با رسانههای داخلی، اعلام کرد تغییر در یکی از قطعات خودرو گارانتی همان قطعه را باطل میکند؛ بنابراین خودروسازان نمیتوانند با دستاویز قراردادن این موضوع و بروز نقص فنی در یک خودرو گارانتی کل خودرو را باطل کنند.
موارد مربوط به ابطال گارانتی خودرو در سامانه جامع خدمات پس از فروش برای عموم مردم قابلمشاهده است. اگر خودروسازان موارد مربوط به گارانتی خودرو و قوانین آن را رعایت نکنند، مصرفکنندگان میتوانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
1. اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر (غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه)
2. خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
3. استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و...
4. هرگونه تغییر در موتور، قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود سبب ابطال گارانتی مرتبط میشود
5. خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله، صاعقه، طوفان و غیره
6. خرابی ناشی از آتشسوزی (بلایای طبیعی، عمدی و... غیر از نقص فنی)، اغتشاشات و شورشهای اجتماعی
7. صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشیشده، نمکریزیشده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد سنگ، شن، ماسه و سایر موارد مشابه به بدنه.
8. تحمیل بار بیش از ظرفیت (در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیینکننده است.)
9. خسارات ناشی از تعمیر مغایر با استاندارد کارخانه که تعمیرگاه های غیرمجاز انجام داده باشد.
10. صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیراصلی سبب ابطال گارانتی صرفاً در حوزه مرتبط میشود.
11. خسارات بدنه، رنگ و تزیینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
12. وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرارگرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد سبب ابطال گارانتی مرتبط میشود.
13. هرگونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو (تصادف و...) و تزیینات پس از تحویل خودرو به مشتری.
14. خرابی قطعات ناشی از هرگونه تغییرات غلط روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره سبب ابطال گارانتی مرتبط میشود.
15. هرگونه آتشسوزی در خودرو بهدلیل رعایتنکردن موارد ایمنی یا استفاده از قطعات غیراصلی هنگام تعمیرات توسط تعمیرگاههای غیرمجاز؛ به استثنای مواردی که حریق ناشی از استفاده از قطعات شناساییشده و بیکیفیتی باشد که شرکت عرضهکننده (خودروساز و واردکننده) ارائه کرده باشد.
16. استهلاک عادی قطعات (نظیر سایش عادی تیغه برفپاککن در اثر استفاده).
17. تأثیر مواد پراکنده در محیط، مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره، فضله پرندگان، شیره درختان و عوامل جوی نظیر بارانهای اسیدی، انواع آلودگیهای زیست محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو.
18. تشخیص پوسیدگی لاستیک خودرو و قطعات آن همچنین قطعات دیگر خودرو بهدلیل توقف طولانی خودرو و استفادهنکردن از آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری پذیرفتنی است.
19. ایرادات ناشی از ریزش آب یا سایر مایعات روی قطعات الکترونیکی نظیر رادیوپخش، ECU و اتصالات آن.
20. ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزای داخلی خودرو مانند موتور میشود.
21. خطافتادن شیشه جلو بهدلیل خرابی برفپاککن.
22. هرگونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که بهدلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستمهای جانبی یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی که مشتری طی دوره گارانتی انجام داده باشد، از شمول قانون حمایت از مشتری در حوزه مرتبط خارج خواهد شد.
23. عیوب ناشی از سرویسنکردن دورهای در نمایندگیهای مجاز منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد اما اگر مصرفکننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و بیش از یک هفته طول بکشد، شامل این بند نمیشود.
24. هرگونه ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر یا گذشت زمان خاص شود.
پاسخ ها