مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

رکورد جهانی سرعت حافظه DDR5 توسط اورکلاکر معروف شکسته شد

رکورد جهانی سرعت حافظه رم DDR5 توسط اورکلاکر مشهور شکسته شد

برای ثبت این رکورد خارق‌العاده از خنک‌کننده نیتروژن مایع استفاده شده است.

اورکلاکر مشهور، «کووان یانگ» (Kovan Yang)، رکورد جهانی جدیدی برای سرعت حافظه رم DDR5 ثبت کرد. او موفق شد سرعت ماژول‌های کینگستون Fury Renegade DDR5 CUDIMM را از 12,100 مگاترانسفربرثانیه (MT/s) عبور دهد. یانگ این کار را با مادربرد MSI MEG Z890 Unify-X و پردازنده Intel Core Ultra 7 265KF انجام داد.

براساس پست کینگستون تک در ایکس، کووان یانگ با ماژول 24 گیگابایتی Fury Renegade DDR5-8400 CUDIMM توانست این رکورد را ثبت کند. همچنین او برای ثبت این رکورد از خنک‌کننده نیتروژن مایع استفاده کرده است؛ بنابراین شاید نتوانید با کامپیوترهای دسکتاپ خود به این سرعت‌ دست پیدا کنید.

ثبت رکورد جدید در سرعت رم DDR5

رکورد DDR5

علاوه‌بر کووان یانگ، 4 اورکلاکر دیگر نیز توانستند از مرز 12 هزار MT/s در رم DDR5 عبور کنند. این افراد همگی از رم‌های G.Skill Trident Z5 با پیکربندی‌های مختلف استفاده کردند اما همه آن‌ها پردازنده‌های Intel Core Ultra 9 285K و مادربرد Asus ROG Maximus Z890 Apex داشتند. همه این افراد نیز به‌جز یک مورد تأیید کرده‌اند از نیتروژن مایع برای خنک‌کردن سیستم استفاده کرده‌اند.

برای ثبت چنین رکوردهایی، صرفاً خرید گران‌ترین رم و مادربرد کفایت نمی‌کند؛ باید با تنظیمات پیشرفته مادربرد، مانند تغییر ولتاژ و زمان‌بندی رم، از سد DDR5-12000 عبور کرد. علاوه‌براین، برای رسیدن به این رکورد باید از نیتروژن مایع استفاده کرد؛ زیرا خنک‌کننده‌های معمولی برای کنترل گرمای تولیدشده در سیستم کافی نیستند.

اگر گیمرید یا با سیستم خود کارهای حرفه‌ای می‌کنید، مطمئناً به این میزان اورکلاک نیاز ندارید. در واقع ثبت این رکوردها برای این انجام می‌شود تا مشخص شود فناوری فعلی تا کجا می‌تواند پیش برود و چه بسا روزی با عرضه سخت‌افزارهای قدرتمند و کارآمدتر ممکن است این اعداد عادی شوند.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋