مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

دستاورد جدید دانشمندان در فناوری لیزر: تولید قدرتمندترین پالس های لیزری فوق کوتاه

دستاورد جدید دانشمندان در فناوری لیزر: تولید قدرتمندترین پالس‌های لیزری فوق‌کوتاه

پالس‌های این فناوری جدید کمتر از یک پیکوثانیه دوام می‌آورند و هر پالس آن می‌تواند مدت کوتاهی انرژی 100 هزار جاروبرقی را تأمین کند.

فناوری لیزر در زمینه‌های مختلفی، از ارتباطات فضایی گرفته تا قدرت همجوشی کاربرد دارد و حالا دانشمندان از پیشرفت دیگری در این زمینه رونمایی کرده‌اند: پالس‌های لیزری فوق‌کوتاه تا 100 مگاوات که قوی‌ترین فناوری لیزری در نوع خود محسوب می‌شود.

براساس گزارش‌های منتشرشده، پالس‌های این فناوری جدید کمتر از یک پیکوثانیه (یک تریلیونم ثانیه) دوام می‌آورند و حداکثر 100 مگاوات توان تولیدشده با آن می‌تواند مدت کوتاهی انرژی 100 هزار جاروبرقی را با یک پالس تأمین کند. دانشمندان حتی ادعا می‌کنند میانگین توان خروجی این فناوری که 550 وات است، بیش از 50 درصد از تمام فناوری‌هایی که تاکنون در این زمینه آزمایش شده‌، بیشتر است.

دستاورد جدید دانشمندان در فناوری لیزر: تولید قدرتمندترین پالس‌های لیزری فوق‌کوتاه

کاربردها و نکات مربوط به توسعه این فناوری لیزر

دانشمندان برای توسعه این فناوری 2 نوآوری را پیاده‌سازی کرده‌اند؛ اول، چینش ویژه‌ای از آینه‌ها برای ایجاد «حفره همانند‌سازی» بهبودیافته که می‌تواند نور لیزر را بیشتر تقویت کند؛ نوآوری دوم آینه نیمه‌هادی مورداستفاده در لیز‌ر است که SESAM نام دارد. این فناوری به ساخت پالس‌های کوتاه و قدرتمند از نور لیز‌ر کمک می‌کند و دانشمندان به شیوه‌های مختلفی مانند اضافه‌کردن یک دریچه‌ نازک از یاقوت کبود آن را ارتقا داده‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه تقویت نور لیزر با این تکنیک‌ها تاکنون به انرژی بیشتر و ابزارهای بزرگ‌تر نیاز داشته اما فناوری جدید فشرده‌تر و کارآمدتر است.

محققان سازنده این لیزر از «مؤسسه فناوری فدرال زوریخ» در تحقیق خود که نتایج آن در مجله Optica منتشر شده، درمورد نحوه استفاده از این فناوری ایده‌های زیادی مطرح کرده‌اند. یکی از کاربردهای بالقوه آن مناسب ساعت‌هاست که می‌تواند دقت بیشتری در اندازه‌گیری زمان و پدیده‌های طبیعی داشته باشد. سایر کاربردهای آن شامل آزمایش مواد بدون نیاز به برش‌ آن‌ها، پیداکردن نقص اشیا و اسکن بدن انسان‌ها می‌شود.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋