مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

نگاهی به قسمت آخر مستند گرند تور؛ پایان یک دوران

نگاهی به آخرین قسمت مستند گرند تور؛ پایان یک دوران

آخرین قسمت مستند گرند تور با نام " One for the Road" مدتی پیش منتشر شد. در این مطلب نگاهی به این برنامه خواهیم داشت.

آخرین قسمت مستند گرند تور با نام «One for the Road» مدتی پیش منتشر شد. البته آمازون می‌گوید این قسمت انتهای مستند گرندتور نیست، بلکه مجریان فعلی بازنشسته شده‌اند و قسمت جدید این مستند با مجریان جدید بازمی‌گردد. هنوز مشخص نیست مجریان جدید از سبک قدیمی برنامه تخت گاز یعنی اجرای استودیویی و رانندگی ستارگان مشهور استفاده خواهند کرد یا به سبک گرندتور ویژه‌برنامه می‌سازند. به هرصورت تصمیم نداریم درمورد آینده صحبت کنیم،‌ بلکه تحلیلی کوتاه از آخرین هنرنمایی جرمی کلارکسون، ریچارد همون و جیمز می در کنار یکدیگر را بررسی خواهیم کرد.

همچین بخوانید: همکاری 22 ساله کلارکسون، هموند و می با پخش آخرین قسمت گرندتور پایان می‌یابد [تماشا کنید]

آخرین قسمت مستند گرند تور در قلب آفریقا

همان‌طور که در تیزر این قسمت مشاهده کرده‌اید،‌ 3 مجری معروف برای ضبط این برنامه به زیمباوه سفر کرده‌اند، کشوری در قلب آفریقا که تاکنون میزبان برنامه‌های گرندتور یا تخت گاز نبوده است. قسمت آخر این مستند با کنایه‌ای به خودروهای برقی آغاز می‌شود؛ چراکه «آقای ویلمن» از 3 مجری خواسته برای قسمت آخر خودروهای الکتریکی تهیه و بزرگراه را طی کنند. «اندی ویلمن» کارگردان مستند گرند تور و مجموعه تخت گاز است که دوست قدیمی و همکلاسی جرمی کلارکسون به حساب می‌آید.

با این حال سه مجری مشهور تصمیم گرفته‌اند تا برای قسمت آخر، هرکاری دوست دارند انجام دهند! آن‌ها به‌جای اتوبان‌های انگلستان، به تانزانیا آمده‌اند. اتومبیل‌های آن‌ها نیز 3 خودرو کلاسیک است. جرمی کلارکسون لانچیا مونت کارلو تهیه کرده، ریچارد هموند فورد کاپری مارک GXL دارد و جیمز می تریومف استگ خریده است.

مستند گرند تور

نکته‌ای که این بین وجود دارد، عملکرد غیرقابل‌انتظار خودروهاست. تریومف استگ خودرو اسپرت و کلاسیک انگلیسی است که به‌دلیل موتور غیرقابل‌اعتماد خود شهرت دارد اما تا پایان اجرا، خراب نمی‌شود. سمت مقابل فورد کاپری که خودرویی آهنین و غیرقابل‌نفوذ شناخته می‌شود، بارها و بارها به مشکل می‌خورد!

تیم کارگردانی و 3 مجری مشهور تلاش کرده‌اند برای قسمت آخر، ترکیبی از اجراهای معروف خود را داشته باشند. آن‌ها در جاده‌های مختلف می‌رانند، اتومبیل خود را به قطار تبدیل می‌کنند، حتی طول دریاچه را با قایق طی می‌کنند.

روندی آرام در قسمت پایانی مستند گرند تور از زبان هر سه مجری

قسمت آخر گرند تور روندی آرام دارد. در واقع سه مجری ترجیح می‌دهند تا این قسمت را به میل خود سپری کنند و در بهترین جاهای ممکن توقف کنند. همچنین نقل‌قول‌هایی از جرمی کلارکسون می‌شنویم درمورد غیرقابل‌تحمل بودن خودروهای امروزی. به گفته او، خودروهای الکتریکی قابل‌نقد نیستند و شبیه لوازم‌خانگی به نظر می‌رسند. ریچارد هموند خاطراتش از 22 سال فعالیت را می‌گوید اما جیمز می تا لحظه آخر کلمه‌ای جز «تریومف استگ» را به زبان نمی‌آورد. البته او در چند جمله احساسی، به دلتنگ شدن برای برنامه‌های خودرویی خود اشاره می‌کند.

باید به این موضوع اشاره کنیم که جیمز می و جرمی کلارکسون در اظهارنظرهای خبری دیگر به موضوع پیر شدن خودشان اشاره کرده بودند. جرمی کلارکسون هم‌اکنون 64 ساله و جیمز می 61 ساله‌ است. انجام کارهای محیرالعقول گذشته برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست؛ به همین دلیل هر دویشان تصمیم گرفته‌اند رویه متفاوتی در زندگی پیش بگیرند.

ملاقات پایان و آغاز

درنهایت هر 3 مجری به مرز تانزانیا و بوتسوانا می‌رسند و تصمیم می‌گیرند برنامه را همان جایی که شروع شده، تمام کنند. اشاره آن‌ها به‌ویژه برنامه سفر به بوتسوانا است که نخستین ویژه‌برنامه 3 مجری شناخته می‌شود. این ویژه‌برنامه نوامبر 2017 (17 سال پیش) در قالب اپیزود چهارم از فصل دهم تخت گاز پخش شد. 3 مجری مشهور سپس هزاران ویژه‌برنامه دیگر ضبط کردند اما درنهایت به محل نخستین ویژه برنامه خود بازگشتند.

در لحظات پایانی قسمت آخر گرند تور که با موزیک‌های باکیفیت هماهنگ شده، جیمز می و جرمی کلارکسون با خودروهای قدیمی ویژه‌برنامه بوتسوانا ملاقات می‌کنند. این خودروها لانچیا بتا کوپه و مرسدس بنز 230E هستند که پس از 17 سال، همچنان در حاشیه دریاچه ماکه‌دیگادی قرار دارند. ریچارد هموند اپل کادت خود را که آن را «الیور» نامیده بود، پس از آن برنامه به خانه برد و اکنون یکی از خودروهای شخصی اوست. برنامه درنهایت با خداحافظی کوتاه 3 مجری پس از قطع میکروفن جرمی کلارکسون پایان می‌یابد و خودرودوستان را در غم و اندوه فرومی‌برد.

پایان یک دوران با پخش قسمت آخر مستند گرند تور

حدود 22 سال از نخستین همکاری جیمز می، ریچارد هموند و جرمی کلارکسون در جریان فصل دوم تخت گاز می‌گذرد. این 3 مجری ابتدا چندان شناخته شده نبودند اما به‌تدریج تبدیل به ستاره‌های جهانی شدند و تأثیر قابل‌توجهی بر روند صنعت خودروسازی گذاشتند. برای درک تأثیرگذاری این 3 مجری، باید به این نکته توجه کنید که نسخه‌ای از تخت گاز که آن‌ها اجرا می‌کردند، فقط برای بریتانیا ساخته شده بود اما خودرودوستان، حتی مردم عادی در سراسر جهان، کلارکسون، هموند و می را می‌شناختند.

مزرعه کلارکسون

قسمت آخر گرند تور آخرین همکاری هم‌زمان هر 3 مجری است. بااین‌حال همچنان می‌توان چهره‌های محبوب را تا چند سال مشاهده کرد. جرمی کلارکسون ستون اصلی مجموعه تخت گاز و گرندتور، هم‌اکنون برنامه موفق «مزرعه کلارکسون» را اجرا می‌کند. این مجموعه با امتیاز 9 از 10 در IMDb، شوی تلویزیونی کاملاً موفقی به حساب می‌آید. تاکنون 3 فصل از این مجموعه منتشر شده و بنابر شنیده‌ها، 2 فصل دیگر نیز از آن ساخته خواهد شد.

مزرعه کلارکسون

سفرهای جیمز می

جیمز می طی سالیان اخیر به‌دنبال علاقه اصلی خود، اکتشاف در تاریخ، فرهنگ و سنت‌ها رفته است. او در جریان مجموعه «جیمز می، مرد ما در ... (James May: Our Man in...)» به ژاپن، ایتالیا و هند سفر کرده است. این مجموعه تلویزیونی نیز با امتیاز 8.2 از 10 در IMDb، تجربه‌ای موفق برای او محسوب می‌شود. جیمز می به‌تازگی تصمیم گرفته برند تلویزیونی جدید راه‌اندازی کند و در آن به چگونگی فعالیت اکشتاف‌گران معروف بپردازد؛ بنابراین همچنان او را نیز خواهیم دید.

جیمز می در ایتالیا

کارگاه ریچارد هموند

ریچارد هموند نیز در این مدت بیکار نبوده است. او کارگاه و برنامه تلویزیونی شخصی خودش را دارد که تاکنون 4 فصل از آن پخش شده. مجموعه تلویزیونی کارگاه ریچارد هموند با امتیاز 8.1 از 10 در IMDb بررسی خودروهای کلاسیک توسط تعمیرگاه ریچارد هموند را به تصویر می‌کشدغ بنابراین همچنان برنامه‌هایی از 3 مجری معروف را خواهیم دید، با این تفاوت که این برنامه‌ها جداگانه ساخته شده‌اند.

کارگاه ریچارد هموند

آماده‌سازی برای پایان مستند گرند تور

باید به این موضوع اشاره کنیم که ۳ مجری معروف به‌تدریج ما را آماده پایان کرده بودند. آن‌ها ابتدا سال 2019، در جریان فصل سوم گرندتور، شکل قبلی اجرا را تمام کردند و فقط ویژه‌برنامه ساختند. در ویژه‌برنامه‌های گرندتور نیز دیگر خبری از بررسی خودروهای جدید نبود و معمولاً خودروهای قدیمی یا دست‌دوم و بسیار ارزان را می‌دیدیم. همچنین فاصله زمانی بین این ویژه برنامه‌ها زیاد بود که باعث می‌شد بینندگان به حضور کوتاه کلارکسون،‌ هموند و می عادت کنند.

بازندگان پایان مستند گرند تور

برندگان اصلی پایان گرندتور کلارکسون، هموند و می هستند. آن‌ها دیگر ناچار نیستند ویژه‌برنامه‌های طولانی بسازند، می‌توانند به کارهای شخصی و دلخواه خودشان برسند. در ضمن، زمانه تغییر کرده و آن‌ها هر وقت بخواهند، می‌توانند تست و بررسی خودروهای جدید را از طریق کانال درایو ترایب در یوتیوب برای علاقمندان پخش کنند. به عنوان مثال جیمز می مدتی پیش تسلا سایبرتراک را در یوتیوب آپلود کرد که بیش از 5.5 میلیون بازدید دریافت کرده است. بااین‌حال اکنون به بازندگان مجموعه گرندتور خواهیم پرداخت:

علاقه‌مندان به کلارکسون، هموند، می و خودرودوستان

بی‌شک بزرگ‌ترین بازندگان پایان گرندتور علاقه‌مندان به این 3 مجری و خودرودوستان هستند. دیگر هیچ برنامه جدید خودرویی با حضور این 3 مجری پخش نخواهد شد و هرچه برای ما باقی مانده، از قسمت‌های قبلی گرندتور و تخت‌گاز است. این مسدله به‌خصوص برای طرفداران ایرانی کلارکسون، می و هموند بسیار دردآور است. آن‌ها چند بار قصد ورود به ایران را داشتند اما موفق نشدند هیچ قسمتی از تخت گاز یا گرند تور را در کشورمان ضبط کنند. جرمی کلارکسون از مدیران آمازون درخواست کرده از جوانان مستعد و کمتر شناخته‌شده به‌عنوان مجریان آینده گرندتور استفاده کند تا این سری بتواند با همان جذابیت ادامه پیدا کند.

آمازون و بی بی سی

بازندگان تجاری اصلی خداحافظی کلارکسون، می و هموند شبکه بی بی سی و پلتفرم آمازون پرایم هستند. برنامه تخت گاز تحت هدایت این 3 مجری به پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی جهان تبدیل شد و رکوردها را جابه‌جا کرد. همان‌طور که می‌دانیم، بی بی سی پس از خروج کلارکسون، هموند و می بارها تلاش کرد تخت گاز را احیا کند اما شکست خورد. درنهایت مستند تخت گاز به‌دلیل تصادف وحشتناک یکی از مجریان برای همیشه سال 2023 تعطیل شد.

مستند گرند تور

سرویس آمازون پرایم می‌توانست حداقل مدت بیشتری چند ویژه‌برنامه دیگر با حضور کلارکسون، هموند و می بسازد. میزان توجهی که به این ۳ مجری می‌شود، انکارناپذیر است و سود سرشاری که نصیب آمازون پرایم می‌شود، قابل‌توجه خواهد بود. بااین‌حال اکنون آمازون پرایم یکی از ماشین‌های پولسازی خود را برای همیشه از دست داده.

خودروسازان

سومین بازنده اصلی خودروسازان هستند. در شرایط فعلی که بازار خودرو جهان دچار رکود است، آن‌ها به افراد تأثیرگذار نیاز دارند تا از اتومبیل‌هایشان تعریف و مشتریان را به خرید خودروهای جدید ترغیب کنند. همچنین آن‌ها نیاز به نقد صادقانه افراد مهمی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند.

درایو ترایب مستند گرند تور

البته اکنون هیچ برنامه خودرویی دیگری پخش نمی‌شود. گرندتور تمام شده، پرونده تخت گاز کامل مختومه شد و برنامه‌های دیگر مانند دنده‌پنج نیز مدت‌هاست پخش نمی‌شوند؛ بنابراین مشتریان مانند 2 دهه گذشته، مرجعی برای انتخاب خودرو یا برند خودرو ندارند. خودروسازان به‌خصوص برندهای اروپایی، بیشتر از آنکه بدانند، از نبود چنین برنامه‌هایی ضربه خواهند خورد.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋