مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

هزینه اشتراک ChatGPT ممکن است با معرفی مدل های پیشرفته تر به 2000 دلار افزایش یابد

هزینه اشتراک ChatGPT شاید با معرفی مدل‌های پیشرفته‌تر تا 2000 دلار افزایش یابد

این تصمیم می‌تواند درآمدهای OpenAI را به‌طرز قابل‌توجهی افزایش دهد.

شرکت OpenAI درحال بررسی افزایش قابل‌توجه هزینه اشتراک چت‌بات هوش مصنوعی خود است. اشتراک ChatGPT درحال‌حاضر 20 دلار در ماه هزینه دارد، اما ظاهراً این رقم می‌تواند برای مدل‌های بعدی تا 2,000 دلار افزایش یابد. هنوز مشخص نیست که آیا این هزینه به صورت ماهانه یا سالانه اعمال می‌شود یا اینکه سطح کاملاً جدیدی برای دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی نسل بعدی را نشان می‌دهد. این تصمیم OpenAI همچنین ممکن است با هدف تثبیت مالی شرکت در میان شایعات مربوط به مشکلات اقتصادی اتخاذ شود.

به گزارش The Information، شرکت OpenAI درحال بررسی هزینه‌ای بالغ بر 2000 دلار برای دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته بعدی خود است. مدت اشتراک نامشخص است، اما می‌تواند ماهانه یا سالانه باشد. با صرف‌نظر از این قضیه، چنین مبلغی یک جهش بسیار عظیم از 20 دلار فعلی برای اشتراک ChatGPT Plus است که مزایایی مانند دسترسی اولویت‌دار، دستیارهای هوش مصنوعی سفارشی، تولید تصویر با DALL-E 3 و سایر ویژگی‌های پیشرفته را ارائه می‌دهد.

شرکت OpenAI

دلیل افزایش قیمت سرویس هوش مصنوعی شرکت OpenAI

افزایش هزینه اشتراک ممکن است با توسعه مدل‌های هوش مصنوعی جدید و قدرتمندتر شرکت OpenAI مرتبط باشد که برای پردازش وظایف استدلالی پیچیده که خارج از دسترس مدل‌های زبانی فعلی هستند، طراحی می‌شوند. یکی از این مدل‌ها دارای نام رمز «توت فرنگی» است؛ این مدل با هدف رسیدگی به مسائل چندمرحله‌ای مانند معادلات پیچیده ریاضی که به‌طور سنتی نیاز به شناخت سطح انسانی دارند، درحال توسعه است.

برای دستیابی به این هدف، OpenAI قصد دارد از تکنیک‌های جدید پس از آموزش استفاده کند و مدل‌های هوش مصنوعی را قادر سازد تا خود را براساس بازخورد انسانی و داده‌های دنیای واقعی اصلاح کنند. علاوه‌براین، Strawberry به تولید داده‌های با کیفیت بالا برای یک مدل زبانی پیشرفته‌تر، به نام Orion کمک می‌کند. مدل توت فرنگی می‌تواند در اوایل پاییز امسال عرضه شود.

توسعه مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی هزینه‌های زیادی به همراه دارد. پیش‌بینی می‌شد که ChatGPT Premium سالانه حدود 2 میلیارد دلار درآمد داشته باشد، اما این مقدار حتی ممکن است هزینه‌های محاسباتی نجومی مورد نیاز برای توسعه و نگهداری این سیستم‌ها را پوشش ندهد. برآوردهای فعلی نشان می دهد که OpenAI فقط برای اجرای ChatGPT، روزانه 700,000 دلار هزینه می‌کند. بنابراین افزایش قیمت اشتراک ماهانه منطقی به‌نظر می‌رسد، اما مبلغ 2000 دلار نیز احتمالاً خارج از توان کاربران عادی خواهد بود و شاید فقط شرکت‌های بزرگ بتوانند این میزان هزینه را تقبل کنند.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋