مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری نگران کننده بین المللی اعلام کرده است

سازمان جهانی بهداشت شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری با نگرانی‌های بین‌المللی اعلام کرد

طی ماه گذشته، آبله میمون علاوه بر کنگو که کشور بومی آن محسوب می‌شود، در کشورهایی مانند نیجریه و آفریقای جنوبی نیز شناسایی شده است.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) افزایش ابتلا به بیماری عفونی آبله میمون (mpox) در جمهوری دموکراتیک کنگو و برخی کشورهای آفریقایی دیگر را یک وضعیت اضطراری با نگرانی بین‌المللی اعلام کرده است.

براساس بیانیه WHO، دکتر تدروس به توصیه کمیته اضطراری مقررات بین‌المللی بهداشت (IHR) این تشخیص را اعلام کرده است. IHR به او اطلاع‌داده که افزایش موارد ابتلا به آبله میمون را باید یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی (PHEIC) اعلام کرد، زیرا پتانسیل شیوع بیشتر در کشورهای آفریقایی و احتمالاً خارج از این قاره را دارد.

سازمان جهانی بهداشت شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری با نگرانی‌های بین‌المللی اعلام کرد

دکتر تدروس می‌گوید:

«ظهور تبارشاخه جدیدی از mpox، گسترش سریع آن در شرق کنگو و گزارش مواردی در چندین کشور همسایه بسیار نگران‌کننده است. با‌توجه به شیوع سایر کلادها mpox در جمهوری دموکراتیک کنگو و سایر کشورهای آفریقایی، واضح است که یک واکنش هماهنگ بین‌المللی برای متوقف‌کردن این شیوع و نجات جان انسان‌ها موردنیاز است.»

پروفسور «دیمی اوگوینا»، رئیس کمیته IHR نیز می‌گوید:

«افزایش فعلی موارد آبله میمون در بخش‌هایی از آفریقا، همراه با گسترش یک سویه جدید قابل‌انتقال از طریق رابطه جنسی، نه‌تنها برای آفریقا، بلکه برای کل جهان یک وضعیت اضطراری محسوب می‌شود. Mpox که منشا آن آفریقاست، در آنجا مورد غفلت قرار گرفت و سپس در سال 2022 باعث شیوع جهانی شد. زمان آن رسیده که قاطعانه عمل کنیم تا از تکراری تاریخ جلوگیری کنیم.»

گسترش موارد ابتلا به آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت شیوع آبله میمون را یک وضعیت اضطراری با نگرانی‌های بین‌المللی اعلام کرد
9 کشوری که WHO می‌گوید mpox ماه گذشته در آن‌ها شناسایی شده است

آبله میمون که توسط یک ارتوپاکس‌ویروس ایجاد می‌شود، اولین‌بار سال 1970 در کنگو در انسان شناسایی شد. این بیماری بومی کشورهای مرکز و غرب آفریقا در نظر گرفته می‌شود.

موارد ابتلا به Mpox از بیش از یک دهه قبل در کنگو گزارش شده است و تعداد موارد گزارش‌شده نیز هر سال به‌طور پیوسته افزایش یافته است. در سال گذشته، این موارد به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت و درحال‌حاضر تعداد موارد گزارش‌شده در سال جاری با بیش از 15600 مورد و مرگ 537 نفر از مجموع سال گذشته نیز فراتر رفته است.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋