مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

تراشه Dimension 9400 متمرکز بر هوش مصنوعی مدیاتک در ماه اکتبر معرفی خواهد شد

تراشه دایمنسیتی 9400 مدیاتک با تمرکز بر هوش مصنوعی در اکتبر معرفی می‌شود

انتظار می‌رود درآمد مدیاتک از فروش این تراشه نسبت به نسل گذشته ۵۰ درصد افزایش یابد.

مدیاتک برای رقابت با حریف مشهور خود، یعنی شرکت کوالکام، روی ساخت تراشه‌های جدید با فرایند ۳ نانومتری پیشرفته TSMC کار می‌کند. در همین راستا «کای لیکسینگ»، مدیرعامل مدیاتک، اعلام کرد که چیپست پرچمدار دایمنسیتی 9400 در اکتبر سال میلادی جاری معرفی خواهد شد.

طبق گفته این شرکت تایوانی، دایمنسیتی 9400 با اکثر مدل‌های زبانی هوش مصنوعی موجود سازگار خواهد بود و به‌خوبی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، مدیرعامل شرکت انتظار دارد که درآمد مدیاتک از فروش این تراشه نسبت به سری قبل، 50 درصد افزایش یابد.

دایمنسیتی 9400

به‌گزارش «گیزموچاینا» و به‌نقل از مدیاتک، دایمنسیتی 9400 با پشتیبانی از 48 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه)، حدوداً ۴۰ درصد بهتر از سری قبل هوش مصنوعی را پردازش می‌کند. از طرفی مدیرعامل شرکت اظهار داشت که قیمت گوشی‌های پرچمدار مجهز به این تراشه، بالاتر از سال گذشته خواهد بود.

دیگر مشخصات احتمالی دایمنسیتی 9400

طبق شایعات، مدیاتک رویکرد نسل قبل را دنبال خواهد کرد و دایمنسیتی ۹۴۰۰ هسته‌های کم‌مصرف نخواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود از معماری BlackHawk شرکت ARM در ساخت این تراشه استفاده شود تا در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، عملکرد مناسبی را از خود به‌جای بگذارد. از طرفی ظاهراً گفته شده که دایمنسیتی 9400 دارای بزرگ‌ترین ابعاد دای (die) خواهد بود و اندازه آن به 150 میلی‌مترمربع می‌رسد؛ به‌علاوه اینکه ۳۰ میلیارد ترانزیستور را در خود جای می‌دهد. (ابعاد دای به معنای فضای بیشتر برای جای‌گذاری ترانزیستورها و مدارهای پیچیده‌تر است.)

درکنار تراشه مدیاتک، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ نیز طی رویداد Summit در اکتبر ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد؛ با توجه به داده‌های فعلی و پشتیبانی از ابزارهای هوش مصنوعی مولد، انتظار رقابت تنگاتنگی را بین دو تراشه پرچمدار مدیاتک و کوالکام داریم.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋