مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

بنچمارک ها از پذیرش گسترده تراشه های اسنپدراگون X توسط کاربران خبر می دهند

بنچمارک‌ها از استقبال گسترده کاربران از تراشه‌های اسنپدراگون ایکس خبر می‌دهد

سهم بنچمارک‌های اسنپدراگون ایکس در پلتفرم گیک‌بنچ به عدد خوبی رسیده است.

با وجود اینکه زمان زیادی از عرضه لپ‌تاپ‌های Windows on Arm با پردازنده سری اسنپدراگون ایکس کوالکام نمی‌گذرد، این محصولات توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ظاهراً بسیاری از کاربران نیز برای به‌چالش‌کشیدن قدرت این تراشه‌ها، از نرم‌افزار معروف گیک‌بنچ (Geekbench) استفاده کرده‌اند.

به گزارش «گیزموچاینا»، داده‌های پلتفرم تست عملکرد Geekbench نشان می‌دهد که ماه گذشته بیش از 81,000 تست در سطح جهان انجام شده است که 6.5 درصد از آن‌ها متعلق به دستگاه‌های اسنپدراگون ایکس بوده است. درحالی‌که این تراشه کوالکام هنوز نتوانسته عملکردی در حد رقبای مطرحی مانند اینتل و AMD داشته باشد، اما این آمار برای یک پردازنده تازه‌وارد، نمایش قابل احترامی است.

ویژگی برجسته Snapdragon X بهره‌وری انرژی آن است که به شدت توسط مایکروسافت و تولیدکنندگان بزرگ رایانه‌های شخصی تبلیغ شده است. تست‌های بنچمارک به‌طور مداوم نشان می‌دهد که لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون X به بیش از 15 ساعت عمر باتری دست می‌یابند که بسیار قابل‌توجه است.

علاوه‌براین، لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس اولین دستگاه‌هایی هستند که برای مجموعه لپتاپ‌های +Copilot مایکروسافت تأیید شده‌اند و به‌طور بالقوه ویژگی‌های عملکردی بهبودیافته ارائه می‌دهند.

اسنپدراگون ایکس الیت

مشکلات فعلی پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس

بااین‌حال، عرضه اسنپدراگون بدون مشکل نبوده است؛ به‌عنوان مثال ویژگی بسیار مورد انتظار Windows Recall قبل از انتشار به دلیل چالش‌های حریم خصوصی و نگرانی‌های امنیتی حذف شد.

لپتاپ‌های Snapdragon X Elite نیز به دلیل معماری ARM با مشکلات سازگاری با برنامه‌ها مواجه بودند و عملکرد گرافیکی یکپارچه آن‌ها از Arc اینتل عقب‌تر است. پشتیبانی توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری از پردازش هوش مصنوعی روی این دستگاه‌ها نیز در مراحل ابتدایی خود باقی مانده است و بنابراین قابلیت‌های هوش مصنوعی اسنپدراگون X فعلاً محدودیت دارد.

با وجود این چالش‌ها، ورود اسنپدراگون ایکس پیشرفت مثبتی را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. مشابه آنچه تراشه‌های سری M اپل انجام دادند، اسنپدراگون ایکس نیز بازیکنان مطرحی مانند اینتل و AMD را به نوآوری و ارائه دستگاه‌های قدرتمندتر سوق می‌دهد.

درحالی‌که اسنپدراگون ایکس فعلاً در زمینه گیمینگ و کارهای گرافیکی نتوانسته آن‌طور که باید و شاید نیاز کاربران را برآورده کند، احتمال می‌رود که کوالکام به پیشرفت خود در زمینه بهبود این تراشه ادامه دهد. اگر این پلتفرم بتواند مشکلات موجود را برطرف کند، در آینده می‌تواند سهم قابل توجهی در بازار لپ‌تاپ‌ها داشته باشد.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋