مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

بررسی گلکسی اس 24 پلاس؛ بیست هزار مایل زیر Ultra

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

گلکسی اس ۲۴ پلاس؛ پرچمداری که تحت تبعیض سامسونگ به پتانسیل نهایی خود نرسیده است.

گلکسی‌های سری S24، جدیدترین پرچمداران سامسونگ هستند که برای اولین بار از هوش مصنوعی Galaxy AI بهره می‌برند. این پرچمداران با بهبودهای کاربردی، آمده‌اند تا رقیب سرسخت خانواده آیفون ۱۵ و سایر غول‌های دنیای موبایل باشند. گلکسی S24 پلاس، عضو میانی این خانواده محسوب می‌شود که قیمت آن نسبت به مدل اولترا کم‌تر است، اما همچنان بسیاری از ویژگی‌های آن‌را ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال مدل اولترا گزینه بسیار جذاب‌تری به‌نظر می‌رسد. در این بررسی، سراغ گلکسی اس ۲۴ پلاس می‌رویم؛ پرچمداری که مورد تبعیض قرار گرفته و باوجود ویژگی‌های جذابش، با مدل اولترا فاصله زیادی دارد.

در بررسی گلکسی اس ۲۴ اولترا به تمام ویژگی‌های آن پرداختیم. این گوشی بهترین پرچمدار حال‌حاضر سامسونگ و شاید بهترین پرچمدار فعلی دنیای موبایل قلمداد می‌شود. این‌بار پس‌از مدل اولترا، نوبت به برادر کوچک‌تر آن یعنی گلکسی S24 پلاس رسیده است. در زمان نگارش این مطلب، گلکسی S24 پلاس قیمتی حدوداً ۱۰ میلیون تومان کم‌تر از مدل اولترا دارد. سؤال کلیدی این‌جاست که آیا خرید گلکسی S24 پلاس باوجود این برچسب قیمتی ارزان‌تر، ارزش خرید دارد یا خیر؟ در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا پاسخ این سؤال را پیدا کنیم.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی S24 پلاس

نام گوشیگلکسی +S24
نمایشگر۶.۷ اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن +QHD و تنظیم هوشمند نرخ رفرش ۱ تا ۱۲۰ هرتزی
چیپستاگزینوس ۲۴۰۰ (مدل مورد بررسی) / اسنپدراگون ۸ نسل ۳ (مخصوص بازارهای منتخب)
حافظه رم۱۲ گیگابایت LPDDR5X
حافظه داخلی۲۵۶ یا ۵۱۲ از نوع UFS 4.0
سیستم‌عاملاندروید ۱۴ با پوسته اختصاصی One UI 6.1
دوربین اصلیسه‌گانه شامل عریض ۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، فوق‌‌‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابر بدون افت کیفیت
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی
باتری۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فناوری شارژسیمی ۴۵ وات / بی‌سیم ۱۵ وات / بی‌سیم معکوس ۴.۵ وات
وزن۱۹۶ گرم
بدنهقاب پشتی شیشه‌‌‌ای و فریم آلومینیومی / شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس ۲ / استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گردوغبار و آب تا عمق ۱.۵ متر به‌مدت نیم ساعت
قابلیت‌‌های جانبیمجهز به اسپیکر استریو، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر اولتراسونیک، مجموعه ویژگی‌های هوش مصنوعی Galaxy AI و پشتیبانی از شبکه 5G
قیمتدر زمان نگارش مطلب: مدل ۱۲/۲۵۶ گیگابایتی حدود ۶۰ میلیون تومان

شایان ذکر است که اکثر مشخصات گلکسی S24 و گلکسی +S24 یکسان است. تنها تفاوت‌های این دو گوشی، به سوزن بیشتر، نمایشگر بزرگ‌تر با رزولوشن بیشتر، باتری پرظرفیت‌تر و فناوری شارژ سریع‌تر در مدل پلاس مربوط می‌شود. به‌‌‌همین‌ترتیب نتایج بررسی هردو گوشی به‌جز بخش‌های متفاوت آن‌ها، یکسان است.

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی گلکسی S24 پلاس

گلکسی اس ۲۴ پلاس تقریباً شبیه به نسل قبلی خود طراحی شده و تغییر ظاهری چندانی را تجربه نکرده است. سامسونگ برخلاف رقبای اندرویدی خود، به زبان طراحی واحدی رسیده و به‌نظر هم نمی‌رسد که برای تغییر این رویه علاقه‌ای داشته باشد. اولین جایی که گلکسی +S24 مورد تبعیض واقع شده، همین بخش است؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌‌های جذاب طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S24 اولترا در برادر کوچک‌تر آن حضور ندارند.

گلکسی S24 پلاس در رنگ‌بندی متنوع‌تر با ۸ گزینه مختلف روانه بازار شده و همین سبب شده تا ظاهر این گوشی مورد پسند طیف گسترده‌تری از کاربران باشد. ازنظر من، رنگ‌بندی این گوشی حتی از گلکسی اس ۲۴ اولترا نیز چشم‌نوازتر است. جزئیات طراحی +S24 قابل‌توجه هستند و ظرافت سامسونگ در طراحی هر بخش، یکی از نقاط قوت این دستگاه به‌شمار می‌آید.

در نمای پشتی گلکسی S24 پلاس جز مجموعه دوربین اصلی سه‌گانه با چینش جداگانه، فلش LED و البته لوگوی سامسونگ چیزی به‌‌‌‌چشم نمی‌‌خورد؛ دقیقاً همان چیزی که در چندین نسل از پرچمداران سامسونگ شاهد آن بوده‌ایم. پنل پشت دستگاه کاملاً تخت و بدون انحنا ساخته شده تا به‌پیروی از ترند روز، تمام گوشی‌های این خانواده از این ویژگی ظاهری بهره‌مند باشند. 

یکی از مزایای مهم این گوشی در مقایسه با مدل اولترا، وزن و ضخامت کم‌تر و خوش‌دستی بیشتر آن است. گلکسی +S24 حدود ۱۹۶ گرم وزن و ۷.۶ میلی‌متر ضخامت دارد که به‌لطف طراحی مدرن آن، استفاده از دستگاه ساده‌تر خواهد بود. خوشبختانه فریم و پنل پشت این پرچمدار سامسونگ جلوه مات دارد و همین ویژگی منجر به جذب بسیار پایین چربی و رد اثر انگشت روی بدنه دستگاه شده است. به‌همین‌ترتیب حتی اگر از گلکسی +S24 بدون قاب محافظ استفاده کنید، زیبایی آن براثر چربی و عرق دست نیز از بین نمی‌رود.

بررسی گلکسی S24 پلاس
بررسی گلکسی S24 پلاس

فریم میانی گلکسی +S24 برخلاف برادر بزرگ‌ترش همچنان آلومینیومی است. ظاهراً سامسونگ تمایلی به استفاده از نمونه تیتانیومی در مدل‌های ارزان‌تر پرچمدار خود ندارد؛ البته کره‌ای‌ها با به‌‌کارگیری فریم آلومینیوم آرمور ۲ در این گوشی، مقاومت بیشتر نسبت به نسل پیشین را وعده داده‌اند. روی این بخش همان موارد همیشگی، یعنی دکمه‌های ولوم و پاور همراه با پورت USB-C، بلندگو با طراحی جدید، میکروفون‌ها و اسلات سیم‌کارت به‌چشم می‌‌خورند.

بلندگوی گلکسی +S24 از نوع استریو است و از فناوری Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌‌‌‌کند. یکی از خروجی‌های این بلندگو پایین دستگاه و کنار پورت USB جا خوش کرده و دیگری با بلندگوی مکالمه ادغام شده که به‌تجربه، انتظار عملکرد کم‌نقصی را از آن داریم. سامسونگ در تنظیم صدای ۳۲ بیتی / ۳۸۴ کیلوهرتزی گلکسی +S24 با برند زیرمجموعه خود یعنی AKG همکاری کرده است. نتیجه بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌‌دهند که شدت و رسایی صدای بلندگوی گلکسی اس ۲۴ پلاس به‌صورت محسوسی از نسل قبلی‌‌‌اش بیشتر برآورد می‌‌شود. همچنین تفکیک فرکانس‌‌‌های مختلف صدا و تولید بیس در بلندگوی این گوشی به‌‌خوبی صورت می‌گیرد.

بررسی گلکسی S24 پلاس

روی نمای جلوی گلکسی +S24 نمایشگر ۶.۷ اینچی با حاشیه‌های فوق‌العاده نازک تعبیه شده که جذابیت ظاهری این پرچمدار را دوچندان کرده است. کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر، مساحت آن نسبت به پنل جلو را به حدود ۹۲ درصد رسانده که در دنیای موبایل رقمی کم‌سابقه محسوب می‌‌‌شود. تنها چیز دیگری که در این بخش به‌چشم می‌خورد، حفره بالای نمایشگر دستگاه با میزبانی از دوربین سلفی است.

بررسی گلکسی S24 پلاس
بررسی گلکسی S24 پلاس

سامسونگ برای قفل‌گشایی گلکسی +S24 دو روش بیومتریک را پیش‌روی کاربران قرار داده: حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و تشخیص چهره با دوربین سلفی. حسگر اثر انگشت گلکسی +S24 از نوع اولتراسونیک بوده و همین سبب افزایش چشمگیر امنیت آن شده است. حتی اگر دستان‌تان حین استفاده از این حسگر خیس باشد، مشکلی در عملکرد آن وجود نخواهد داشت و دستگاه به‌سرعت باز می‌شود. تشخیص چهره با دوربین سلفی اما امنیت به‌مراتب کم‌تری دارد و پیشنهاد می‌شود که اگر به امنیت خود اهمیت می‌‌دهید، به این روش چندان اطمینان نکنید.

بررسی گلکسی S24 پلاس

کیفیت ساخت گلکسی S24 پلاس در سطحی کاملاً پریمیوم قرار دارد؛ اما همچنان نسبت به چیزی که در اس ۲۴ اولترا دیده بودیم، یک پله پایین‌تر است. همان‌طور که گفتیم، این گوشی از فریم تیتانیومی مدل اولترا محروم مانده و از طرفی، خبری از شیشه محافظ جدید کورنینگ نیست. سامسونگ با استفاده از گوریلا گلس آرمور در گلکسی S24 اولترا، مقاومت بیشتر و انعکاس نور کم‌تر روی شیشه نمایشگر را وعده داده بود.

کره‌ای‌‌ها ترجیح داده‌اند که مدل پلاس را به همان گوریلا گلس ویکتوس ۲ نسل قبل مجهز کنند. این شیشه محافظ همچنان عملکرد بسیار خوبی دربرابر ضربات و خط‌و‌‌‌خش دارد؛ اما جای گوریلا گلس آرمور در گلکسی اس ۲۴ پلاس حس می‌‌شود. درنهایت باتوجه به بهره‌‌مندی از استاندارد IP68، مقاومت این گوشی دربرابر نفوذ گردوغبار و آب تا عمق ۱.۵ متر تا ۳۰ دقیقه را شاهد هستیم.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S24 پلاس

بررسی گلکسی S24 پلاس

یکی از بهترین پیشرفت‌های +S24 همین قسمت است. سامسونگ در این گوشی از پنل ۶.۷ اینچی Dynamic AMOLED 2X استفاده کرده که رزولوشن آن به +QHD ارتقاء یافته تا مدل پلاس به نمایشگر پیشرفته‌تری مجهز باشد. تراکم پیکسلی این با بیش‌از ۵۰۰ پیکسل بر هر اینچ، وضوح نمایشگر در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد. ازطرفی کره‌ای‌ها بیشینه روشنایی نمایشگر را به ۲۶۰۰ نیت افزایش داده‌‌‌اند تا استفاده از گلکسی +S24 در محیط‌های پرنور ساده‌تر باشد. به‌نظر می‌رسد که دیگر نیازی به افزایش بیشتر روشنایی نمایشگر نباشد؛ زیرا تماشای محتوا با این گوشی حتی زیر نور خورشید نیز به‌سادگی آب خوردن است.

بررسی گلکسی S24 پلاس

ویژگی‌های جذاب نمایشگر گلکسی +S24 کم نیستند: کنتراست ۵۰۰۰۰۰۰:۱، پوشش ۱۰۰ درصدی گستره رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از استاندارد +HDR10. این ترکیب برنده‌ای است که سامسونگ در پرچمدار جدید خود ارائه داده و تا انجام هرکاری با این گوشی را لذت‌‌بخش کند. کره‌ای‌ها سوییچ بین پروفایل‌های رنگی Natural با فضای رنگی طبیعی sRGB و Vivid با فضای رنگی زنده DCI-P3 را نیز ممکن کرده است. با ترکیب همه این‌ها، گلکسی S24 پلاس به یکی از بهترین پنل‌های نمایشگر دنیای موبایل مجهز شده تا تصاویر را به چشم‌نوازترین شکل به‌نمایش در بیاورد. به‌لطف حاشیه‌های کم اطراف نمایشگر، تجربه‌‌ای تقریباً تمام‌صفحه در اختیار کاربر قرار می‌‌گیرد تا جذابیت اس ۲۴ پلاس در این بخش به‌حداکثر برسد.

سامسونگ این‌بار بک‌پلین LTPO را به‌تمام اعضای خانواده گلکسی S24 آورده است. با به‌کارگیری این فناوری در گلکسی +S24، قابلیت تنظیم تطبیق‌پذیر نرخ رفرش از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز فراهم شده تا مصرف باتری نیز کاهش بیابد. حین انجام بازی و گشت‌وگذار در رابط کاربری، نرخ رفرش روی حالت ۱۲۰ هرتز قرار می‌‌‌گیرد. حین تماشای ویدیو و حالت AOD نیز این رقم به‌ترتیب به ۶۰ و ۲۴ هرتز کاهش می‌یابد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

بررسی گلکسی S24 پلاس

خانواده گلکسی S24 اولین گوشی‌های سامسونگ با هوش مصنوعی Galaxy AI به‌شمار می‌‌رود. گلکسی +S24 دقیقاً از همان ویژگی‌های هوش مصنوعی برادر بزرگ‌ترش برخوردار است؛ ازاین‌رو می‌‌توانید از قابلیت‌های ادیت حرفه‌ای تصویر، ویرایش هوشمند متن و سایر امکانات شاخص Galaxy AI در این پرچمدار استفاده کنید. این قابلیت‌‌‌ها فعلاً تا سال ۲۰۲۵ قابل‌دسترسی هستند و پس از این مدت، باید مبلغی را بابت حق اشتراک آن بپردازید.

ویرایش حرفه‌ای تصویر با Photo Assist

پیش‌‌تر گوگل این قابلیت هوش مصنوعی را در پیکسل‌ها ارائه داده بود، اما این‌‌بار سامسونگ با همکاری اهالی مانتین ویو توانسته Generative Edit را در گلکسی‌‌های سری S24 ارائه دهد. جالب‌‌این‌که ویژگی مذکور در نمایندگان سامسونگ بهبود جالبی را تجربه کرده و ازاین‌رو، امکان ویرایش یک‌جای همه‌چیز را خواهید داشت. جابه‌جایی یا حذف سوژه‌‌‌ها، گسترش گوشه‌‌های تصویر و صاف کردن قاب از مهم‌‌ترین مشخصه‌های Generative Edit تلقی می‌شوند.

گلکسی اس ۲۴ پلاس فرآیند حذف سوژه و پر کردن فضای خالی را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ اما خروجی آن در ویرایش برخی تصاویر چندان مطلوب نیست. از طرفی اگر در شرایط نوری نه‌چندان خوب عکاسی کرده باشید، احتمالاً استفاده از Generative Edit نتیجه چندان رضایت‌‌‌بخشی نداشته باشد. درکل پیشنهاد می‌‌‌شود که صرفاً برای تصاویری که در شرایط مناسب ثبت شده‌‌اند این ویژگی را به‌کار بگیرید.

ویژگی‌‌‌های Note Assist و Chat Assist

هوش مصنوعی Galaxy AI در نوت‌برداری و چت کردن نیز قابلیت‌‌های جذابی را ارائه می‌دهد. امکان خلاصه‌سازی متن‌‌ها امکان اطلاع از مهم‌‌‌‌ترین نکات مقاله‌های طولانی را فراهم می‌‌کند. همچنین Note Assist برای تصحیح و ترجمه کلمات به‌کار می‌‌آید. Chat Assist نیز برای صحبت با افراد مختلف نیز با ارائه توصیه‌های مختلف، گرامر و نحوه صحیح استفاده از کلمات را یادآور می‌‌شود. در نظر داشته باشید که این ویژگی برای زبان فارسی پشتیبانی نمی‌‌شود و بیشتر در محتواهای به‌زبان انگلیسی کاربرد دارد.

ساخت تصویر پس‌زمینه با Generative Wallpapers

مجموعه Galaxy AI به مولد تصویر پیشرفته گوگل مجهز شده تا با پرامپت‌های هوش مصنوعی، تصویر پس‌‌زمینه تولید کند. قابلیت Generative Wallpapers با همین سبک‌‌و‌سیاق قبلاً در سری پیکسل ۸ مورد استفاده قرار گرفته بود. در نماینده هوشمند کره‌ای‌ها نیز با مراجعه به این بخش، می‌توان پرامپت‌های هوش مصنوعی با بخش‌های قابل‌‌‌تغییر تعیین کرد تا درنهایت، تولید تصویر پس‌‌زمینه دلخواه کاربر انجام شود.

پیدا کردن سوژه‌‌ها در اینترنت با Circle to search

درواقع Circle to search قابلیت جدیدی نیست؛ زیرا عملکرد آن کاملاً مشابه با گوگل لنز است. نحوه کار این ویژگی بدین نحو است که باید انتخاب یکی از تصاویر موجود در گالری، با انگشت یا قلم S-Pen دور سوژه موردنظرتان دایره‌ای رسم کنید. به‌‌همین‌ترتیب دستگاه با آنالیز سوژه، اطلاعات مرتبط با آ‌‌ن‌‌را در اینترنت نمایش می‌دهد. از مزایای مهم Circle to search، می‌‌‌توان به سرعت و دقت نسبتاً بالای آن اشاره کرد.

سایر امکانات هوش مصنوعی Galaxy AI

گلکسی AI برای خلق تجربه کاربری بهتر، ویژگی‌‌های نرم‌افزاری دیگری را هم به‌ارمغان آورده است. قابلیت Live Translate یکی از جذاب‌‌ترین امکانات گلکسی AI محسوب می‌شود. با Live Translate می‌توان بدون نیاز به اتصال اینترنت، با اشخاص خارجی به زبان‌‌های دیگری صحبت کرد؛ زیرا این ویژگی صحبت‌‌های این افراد را به زبان انگلیسی ترجمه می‌‌‌کند و بدون نیاز به داشتن دانش از زبان مخاطب خارجی، می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید. درحال‌‌حاضر ویژگی مورد اشاره از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌‌کند.

گلکسی اس ۲۴ پلاس توانایی ساخت ویدیوهای اسلوموشن با ویژگی Instant Slow-Mo را هم دارد. با به‌کارگیری این قابلیت، می‌توانید ویدیوی موردنظرتان را انتخاب کرده تا Galaxy AI با افزودن فریم‌های اضافه، سرعت پخش ویدیو را کاهش دهد. تبدیل صدای ضبط شده به متن نیز دیگر ویژگی کاربردی در پرچمداران تازه‌‌وارد سامسونگ است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی گلکسی S24 پلاس

سامسونگ گلکسی +S24 را با اندروید ۱۴ و جدیدترین نسل رابط کاربری خود یعنی One UI 6.1 روانه بازار کرده است. با بهره‌مندی از این ترکیب نرم‌افزاری، گلکسی اس ۲۴ پلاس یکی از به‌روزترین گوشی‌های دنیای موبایل محسوب می‌‌شود. فارغ از این موضوع، سامسونگ قول پشتیبانی نرم‌‌افزاری اساسی از سری گلکسی S24 را داده است که رقمی تقریباً کم‌سابقه به‌شمار می‌رود. تنها گوشی‌های دیگری که از چنین پشتیبانی طولانی‌مدتی برخوردارند، سری گوشی‌های پیکسل ۸ هستند. این‌که آیا پشتیبانی ۷ ساله واقعاً کاربرد دارد یا نه، مشخص نیست؛ اما سامسونگ با قوت بخشیدن به سیاست‌های پشتیبانی نرم‌افزاری‌اش به‌خوبی برای رقبا خط و نشان کشیده است.

پوسته One UI 6.1 نسخه به‌روزتر محسوب می‌‌شود که در آن، جدیدترین نسل One UI با ترکیبی از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی در دسترس کاربران قرار دارد. گلکسی اس ۲۴ پلاس با One UI 6.1 عملکرد بسیار روانی را ارائه می‌‌دهد و عملاً از وجود لگ، کندی و استاتر در آن هیچ خبری نیست. انیمیشن‌های این پوسته کاملاً نرم نمایش داده می‌‌شوند و به‌نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها همگام با به‌کارگیری سخت‌‌افزار قدرتمندتر، تجربه‌کاربری را هم یک پله بهبود بخشیده‌اند.

سایر تغییرات رابط کاربری One UI 6.1 به ظاهر و طراحی بصری آن مربوط می‌شود. پنل Quick Settings در نسل جدید One UI طراحی مجدد شده، اعلانات مرتب‌تر به‌نمایش در می‌آیند و برخی اپ‌های اختصاصی ظاهر جدیدی دارند. درنهایت به‌لطف شخصی‌‌سازی‌های جدید One UI، می‌توانید بخش‌های مختلف لاک‌اسکرین دستگاه را به‌سلیقه خود سفارشی کنید.

عملکرد سخت‌افزاری

بررسی گلکسی S24 پلاس

اصلی‌ترین تبعیض علیه گلکسی اس ۲۴ پلاس، در تراشه به‌کار رفته در آن است. سامسونگ این گوشی را در دو مدل با تراشه‌های اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ عرضه کرده که مشخصات شبیه به‌هم دارند؛ اما عملکرد آن‌ها یکسان نیست. مدل جهانی گلکسی اس ۲۴ پلاس که در ایران هم فروخته می‌شود، از چیپ اگزینوس ۲۴۰۰ با معماری جدید +4LPP سامسونگ قدرت می‌گیرد. پیش‌‌‌‌تر سامسونگ استفاده از چیپ‌‌های اختصاصی در پرچمدارانش را برای یک نسل کار گذاشته بود. این‌بار اما کره‌ای‌ها تصمیم گرفته‌اند تا اگزینوس را باری دیگر به گردونه رقابت بازگردانند. این‌در‌حالی است که گلکسی اس ۲۴ اولترا تنها در یک نسخه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌فروش می‌رسد.

در اقدامی عجیب و جالب‌توجه، اگزینوس ۲۴۰۰ از پردازنده مرکزی ۱۰ هسته‌‌‌ای با ۳ کلاستر جداگانه بهره می‌برد. کلاسترهای به‌کار رفته در این پردازنده یک هسته قدرتمند ۳.۲ گیگاهرتزی Cortex-X4، دو و سه هسته میانی Cortex-A720 با فرکانس‌های ۲.۹ و ۲.۶ گیگاهرتزی و چهار هسته کم‌‌‌مصرف ۱.۹۵ گیگاهرتزی Cortex-A520 را شامل می‌شود. انجام پردازش‌های گرافیکی دستگاه نیز برعهده ماژول Xclipse 940 با معماری AMD RDNA-3 گذاشته شده است. علاوه‌براین‌ها، اگزینوس ۲۴۰۰ از امکان رهگیری پرتوی سخت‌افزاری و موتور جدید پردازش عصبی بهره می‌برد. همچنین کره‌ای‌ها از خنک‌کننده محفظه بخار با مساحت ۱.۵ برابر بزرگ‌تر در گلکسی اس ۲۴ پلاس استفاده کرده‌اند.

چند سالی است که تراشه‌های اگزینوس از رقابت با همتایان خود از کوالکام باز مانده‌اند؛ حال باید دید که این اختلاف همچنان پابرجا می‌ماند یا خیر. مثل همیشه، برای ارزیابی عملکرد سخت‌‌‌افزاری گلکسی +S24 سراغ اجرای تست‌ بنچمارک‌های انتوتو، گیک‌بنچ، پی‌‌‌سی‌‌مارک و تری‌‌دی‌مارک روی آن می‌رویم. نتایج این تست‌‌ها روی گلکسی اس ۲۴ پلاس و سایر رقبای آن‌‌را در ادامه می‌‌بینید:

نام گوشیAntutu 10GeekBench 6 Single-CoreGeekBench 6 Multi-CorePCMark Work 3.03DMark WL Unlimited3DMark WLE Unlimited3DMark Solar Bay Unlimited
گلکسی اس ۲۴ پلاس۱۷۳۴۵۰۱۲۱۱۶۶۷۳۸۱۷۷۵۴۱۴۹۳۱۳۹۵۴۸۶۴۰
گلکسی اس ۲۴ اولترا۱۸۱۴۲۰۲۲۲۶۷۶۹۸۰۱۸۸۰۱۲۰۴۴۴۵۰۰۵۸۳۷۰
آیفون ۱۵ پرو مکس۱۵۲۰۱۵۴۲۹۳۸۷۲۷۹-۱۵۴۵۷۳۴۵۲۵۶۹۶
گلکسی اس ۲۳ اولترا۱۵۹۴۵۷۴۲۱۰۹۵۵۳۷۱۶۴۸۶۱۴۰۴۱۳۷۶۶۵۵۶۷

چیپ اگزینوس ۲۴۰۰ به‌وضوح از رقبای خود عقب‌تر است و در برخی شرایط، در تراز نسل پیشین تراشه‌های پرچمدار مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ظاهر می‌شود. هرچند که مشخصات این تراشه روی کاغذ بسیار جذاب بود، اما ظاهراً عملکرد آن چندان مطلوب نیست. در جدول بالا نیز می‌‌بینید که قدرت پردازشی اسنپداگون ۸ نسل ۳ و اپل A17 پرو به‌‌طور ملموسی از این تراشه بهتر است؛ بنابراین عملکرد سخت‌‌افزاری گلکسی اس ۲۴ پلاس در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش، در سطح پایین‌‌تری قرار می‌گیرد. ازطرفی اگزینوس ۲۴۰۰ مانند سایر تراشه‌‌‌های پرچمدار عملکرد ناپایداری دارد و اگر با آن کار سنگینی انجام دهید، شاهد افت عملکرد و داغی آن خواهید بود. استرس تست 3DMark نیز از افت حدوداً ۵۰ درصدی عملکرد گلکسی اس ۲۴ پلاس در کارهای سنگین خبر می‌دهد.

بررسی گلکسی S24 پلاس

برای بازی کردن روی گلکسی اس ۲۴ پلاس، عناوین محبوب و البته گرافیکی روز مانند کال‌آودوتی موبایل، آسفالت ۹ لجندز، دویل می کرای و گنشین ایمپکت را روی این گوشی نصب و اجرا کردیم. هرکدام از این بازی‌‌ها به‌نوبه خود، روی بالاترین تنظیمات گرافیکی فشار قابل‌توجهی را به سخت‌افزار دستگاه وارد می‌کنند. گلکسی اس ۲۴ پلاس به‌سادگی از پس اجرای کال‌آودوتی موبایل و آسفالت ۹ بر می‌آید و به کوچک‌ترین چالشی مانند داغی و افت فریم بر نمی‌خورد. حتی بازی دویل می کرای نیز به‌سادگی با بالاترین تنظیمات گرافیکی و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه روی گلکسی اس ۲۴ پلاس به‌اجرا در می‌آید.

بررسی گلکسی S24 پلاس

چالش اصلی گلکسی +S24، اجرای صحیح گنشین ایمپکت است. هما‌‌ن‌‌طور که احتمالاً می‌دانید، گنشین ایمپکت یکی از سنگین‌ترین عناوین دنیای موبایل محسوب می‌‌شود و برای درست بازی کردن آن، به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارید. این پرچمدار سامسونگ قدرت پردازشی اجرای گنشین ایمپکت را دارد، اما خیلی زودتر از آن‌‌چه که فکرش را می‌کنید داغ می‌شود. این گوشی از همان دقیقه اول که وارد بازی می‌شوید، شروع به داغ شدن می‌کند تا درنهایت با گذشت مدتی، داغی فریم و بدنه دستگاه روی اعصاب‌تان برود. مشکل تا جایی پیش می‌رود که نرخ فریم بازی دائماً بین عدد ۴۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه تغییر کند؛ بنابراین می‌‌‌توان گفت که چیپ گلکسی اس ۲۴ پلاس به‌سادگی از اجرای تمام بازی‌‌ها بر می‌آید، اما تا جایی که داغ نکند. پس پیشنهاد می‌کنم که برای بازی کردن با این گوشی، از خنک‌کننده مخصوص استفاده کنید.

دوربین

بررسی گلکسی S24 پلاس

سامسونگ همان دوربین‌های نسل پیشین را در گلکسی اس ۲۴ پلاس به‌کار برده و تغییری جز پردازش حرفه‌ای‌تر تصاویر و البته ویژگی‌های گلکسی AI برای آن به‌چشم نمی‌خورد. دوربین عریض این گوشی رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی دارد و از لرزشگیر اپتیکال نیز برخوردار است. دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی آن نیز زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت را به‌ارمغان می‌آورد. درنهایت با دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی، می‌‌‌توانید تصاویری با زاویه دید گسترده ثبت کنید. پیش‌از آن‌‌که نمونه تصاویر گلکسی +S24 را مورد بررسی قرار دهیم، مشخصات دوربین آن‌را مرور می‌‌کنیم:

نام گوشیسامسونگ گلکسی S24 Plus
دوربین عریض۵۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و اندازه پیکسل ١ میکرومتری / اندازه ۱/۱.۵۶ اینچی حسگر / فوکوس PDAF با فناوری Dual Pixel / ضریب اف ۱.٨
دوربین فوق‌عریض۱۲ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتری / اندازه ۱/۲.۵۵ اینچی حسگر / فوکوس PDAF با فناوری Dual Pixel / ضریب اف ۲.۲ / زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای
دوربین تله‌فوتو۱۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و اندازه پیکسل ۱ میکرومتری / اندازه ۱/۳.٩۴ اینچی حسگر / فوکوس PDAF با فناوری Dual Pixel / ضریب اف ۲.۴ / زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت
دوربین سلفی۱۲ مگاپیکسلی / فوکوس PDAF با فناوری Dual Pixel / ضریب اف ۲.۲ 
قابلیت‌های فیلم‌برداریامکان فیلم‌برداری با رزولوشن 8K و نرخ‌های ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه / 4K با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه / اسلوموشن ۹۶۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 1080p / ضبط فیلم +HDR10
بررسی گلکسی S24 پلاس

دوربین گلکسی اس ۲۴ پلاس تفاوت‌های زیادی با مدل اولترا دارد. اول از همه، دوربین اصلی آن رزولوشن پایین‌تری دارد و از دوربین پریسکوپ تله‌فوتو در آن نیز خبری نیست. در هر صورت اما از عملکرد دوربین‌های گلکسی +S24 انتظارات زیادی داریم.

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی برای عکاسی در نور مناسب هیچ مشکلی ندارد و خصوصاً اگر در ساعات طلایی روز عکاسی کنید، تصاویری باکیفیت را تحویل‌تان می‌دهد. خروجی این دوربین کاملاً شفاف، پرجزئیات و شارپ است که به‌واسطه آن، می‌توانید روی سوژه‌های داخل تصویر زوم کنید. وایت بالانس و گسترده دینامیکی مناسب تصاویر نیز از دیگر فاکتورهای قابل‌توجه در عملکرد دوربین ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی هستند.

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

در شب اوضاع کمی متفاوت می‌شود. گلکسی اس ۲۴ پلاس در حالت عادی، تصاویر خوبی را در شب ثبت می‌کند؛ اما توصیه می‌کنم که برای عکاسی شب‌هنگام با این گوشی، از حالت Night آن استفاده کنید. در این حالت، می‌توانید عکس‌‌های شارپ‌تر و واضح‌تری بگیرید. عملکرد دوربین عریض گلکسی +S24 در شب نیز نقص چندانی ندارد؛ اما پخش نور نسبتاً زیاد و از دست رفتن جزئیات در برخی تصاویر، از اصلی‌ترین نقاط ضعف آن در شرایط نوری ضعیف هستند.

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

سامسونگ در دوربین تله‌فوتوی گلکسی اس ۲۴ پلاس تغییری ایجاد نکرده و همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی را برای آن درنظر گرفته است. این دوربین قابلیت زوم ۳ برابری بدون افت کیفیت را به‌ارمغان می‌آورد. زوم این دوربین تجربه جذابی را در عکاسی شما رقم می‌زند. با استفاده از این دوربین می‌توانید پرتره‌های جذابی را ثبت کنید و ازطرفی، سوژه‌های دور با جزئیات بالایی توسط آن به تصویر کشیده می‌شوند. زوم دیجیتال گلکسی S24 پلاس به ۳۰ برابر می‌رسد که البته بهتر است روی آن حساب چندانی باز نکنید.

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

دوربین فوق‌عریض گلکسی +S24 همانی است که در مدل اولترا هم دیده بودیم. این دوربین هم در روز و هم در شب کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد و می‌توانید به آن اتکا کنید؛ البته ابتدا باید دنبال منبع نور مناسب برای ثبت تصاویر با این دوربین باشید. رنگ‌ها و کیفیت دوربین فوق‌عریض گلکسی اس ۲۴ پلاس تا حد قابل‌توجهی به دوربین عریض آن نزدیک است که این موضوع ویژگی مثبتی در آن قلمداد می‌شود.

بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»
بررسی گلکسی S24 پلاس؛ بیست هزار فرسنگ زیر «اولترا»

درنهایت نوبت به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی این پرچمدار می‌رسد. سلفی‌های گرفته شده با دوربین جلوی گلکسی اس ۲۴ پلاس عموماً کیفیت خوبی دارند و تصاویر تکی و گروهی ثبت شده با آن خوش رنگ‌ولعاب هستند. تنها ضعف این دوربین، سافت کردن بیش‌از حد پوست صورت و موها در نور کم است. درکل اما اگر اهل سلفی گرفتن هستید، این گوشی نیازتان را به‌خوبی برآورده می‌کند.

باتری و شارژ

بررسی گلکسی S24 پلاس

ظرفیت باتری گلکسی اس ۲۴ پلاس از آن‌چه که در اکثر گوشی‌های سامسونگ دیده‌ایم، کم‌تر است. انرژی این پرچمدار میانی سامسونگ توسط باتری ۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن تأمین می‌شود. در نگاه اول، به‌نظر می‌رسد که شارژدهی باتری گلکسی اس ۲۴ پلاس چندان بالا نباشد؛ زیرا این گوشی از چیپست قدرتمندی استفاده می‌کند و از طرفی، نسبت به نسل پیشین از نمایشگر بزرگ‌تر و پروضوح‌تری بهره می‌برد، اما آیا شارژدهی باتری آن واقعاً پایین است؟ تست باتری PCMark از دوام حدوداً ۱۳ ساعته این گوشی خبر می‌دهد که رقم خوبی محسوب می‌شود. ازاین‌رو می‌توانید روی شارژدهی بالای گلکسی +S24 حساب کنید.

پشتیبانی از فناوری شارژ سیمی ۴۵ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی یکی دیگر از ویژگی‌های این گوشی است؛ جایی که گلکسی اس ۲۴ پلاس از رقبای خود کاملاً عقب می‌ماند. رقبای چینی این گوشی نه‌تنها از فناوری شارژ بسیار سریع‌تر برخوردار هستند، بلکه شارژر آن‌ها درون جعبه‌شان تعبیه شده است. سامسونگ به‌رسم سال‌های گذشته، شارژر را از جعبه محصول حذف کرده و باید چند صد هزار تومان برای خرید این یک مورد نیز هزینه کنید. عجیب این‌که کابل موجود در جعبه دستگاه، تنها از جریان ۳ آمپر پشتیبانی می‌کند که با شارژ سریع ۴۵ واتی سازگار نیست. به‌‌‌‌همین‌ترتیب اگر قصد استفاده از شارژر ۴۵ واتی سامسونگ را داشته باشید، باید کابل مخصوص آن‌را هم تهیه کنید.

جمع‌بندی بررسی گلکسی S24 پلاس

بررسی گلکسی S24 پلاس

گلکسی +S24 پرچمداری جذاب و به‌روز به‌نظر می‌رسد؛ اما به‌وضوح مورد تبعیض واقع شده است. سامسونگ تمام ویژگی‌های شاخص را در گلکسی اس ۲۴ اولترا گذاشته تا این گوشی، از کامل‌ترین پرچمداران سال باشد. باوجوداین، گلکسی اس ۲۴ پلاس از بسیاری از این قابلیت‌ها محروم مانده تا در مقایسه با برادر بزرگ‌‌ترش از ارزش خرید کم‌تری بهره ببرد. این گوشی همچنان یکی از پرچمداران جذاب بازار محسوب می‌شود؛ اما توصیه می‌کنم که اگر ۶۰ میلیون تومان پول دارید، بودجه خود را کمی بیشتر کنید و سراغ گلکسی S24 اولترا بروید. درنهایت، قیمت کم‌تر، خوش‌دستی بیشتر و علاقه شدید به چیپ اگزینوس (!) از تنها دلایل منطقی برای ترجیح این گوشی به گلکسی S24 Ultra خواهد بود.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋