مدتی پیش شهرداری تهران از تصمیم خود برای عرضه موتورسیکلتهای برقی در این شهر خبر داد. اکنون جزئیات شرایط عرضه اعلام شده است.
مدتی پیش شهرداری تهران از تصمیم خود برای عرضه موتورسیکلتهای برقی در این شهر خبر داد. اکنون جزئیات شرایط عرضه این وسایل نقلیه اعلام شده است. پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، جزئیات جدیدی از عرضه موتورسیکلتهای برقی در تهران را اعلام کرده است.
همچنین بخوانید: خودروسازی کرمان وارد عرصه موتورسیکلت برقی شد؛ اولین اطلاعات از کرمان باتری K10
براساس تصمیم شهرداری تهران، موتورسیکلتهای بنزینی فعال در حوزه کاری با موتورهای برقی جایگزین خواهند شد. حدود چهارمیلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد میکنند. این تعداد موتورسیکلت به عنوان مسئول 21 درصد آلایندگی گازی و 10 درصد آلایندگی ذرات معلق شهر شناخته میشود. در واقع هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه یک اتوبوس دیزلی به ازای هر کیلومتر پیمایش گازهای گلخانهای منتشر میکنند. همچنین بخش قابل توجهی از موتورسیکلتهای حاضر در شهر تهران از نوع کاربراتوری و فرسوده هستند.
بزرگترین مانع در راه استفاده گسترده از موتورسیکلتهای برقی، قیمت بالای آنها و همچنین هزینه گزاف تعویض باتری است. به همین دلیل شهرداری تهران تصمیم دارد با ارائه تسهیلات بلندمدت و حذف هزینه باتری، کاربران را به تعویض موتورسیکلتها تشویق کند.
در طرح تعویض موتورسیکلتهای فرسوده با موتورهای برقی، موتورسیکلت فرسوده به عنوان پیش پرداخت از متقاضی دریافت میشود. قیمت موتورسیکلتهای فرسوده از سوی شهرداری تهران معادل 10 میلیون تومان اعلام شده است. همچنین افرادی که فاقد موتورسیکلت هستند، میتوانند با ارائه پیش پرداختی بین 10 الی 20 میلیون تومان در این شرایط شرکت کنند.
قیمت موتورسیکلتهای برقی ارائه شده از سوی شهرداری تهران، 80 الی 150 میلیون تومان اعلام شده است. شهرداری تهران برای خرید این موتورها، 70 الی 100 میلیون تومان وام پرداخت میکند. بازپرداخت این وام 5 ساله با سود چهار الی 10 درصد صورت خواهد گرفت. همچنین این وام نیازی به ضامن ندارد. البته سند موتورسیکلت تا پایان دوره اقساط در رهن بانک قرار خواهد داشت.
برای کاهش هزینه نگهداری موتورسیکلتهای برقی، شهرداری طرح سوآپ یا تعویض باتریها را در نظر گرفته است. بنابراین پس از پایان عمر مفید باتری موتورهای الکتریکی، این باتریها توسط شرکت عرضه کننده تعویض خواهند شد. عمر مفید باتری این موتورها با توجه به نوع استفاده بین 5 الی 10 سال خواهد بود.
موتورسیکلتهای برقی برای فعالیت مداوم، نیاز به جایگاههای شارژ سریع دارند. به گفته پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران، شهرداری به دنبال افزایش تعداد ایستگاههای شارژ در سطح شهر است. ثبت نام موتورهای برقی پیش از نوروز 1403 آغاز خواهد شد که طی آن بیست هزار موتور الکتریکی عرضه خواهند شد. براساس وعده شهرداری، تا پایان سال 1403 حدود 170 هزار دستگاه موتور الکتریکی در اختیار شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت. همچنین شهرداری تهران برنامه دارد تا دو سال آینده، نیمی از موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران را الکتریکی کند.
پاسخ ها