مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

نایب رئیس شرکت پردازش پیشگامان آرمان الکترونیک: نقش واحد منابع انسانی در راستای بلوغ سازمان ایفا می شود

قائم‌مقام شرکت پردازش الکترونیک پیشگامان آرمان: نقش واحد منابع انسانی در راستای بلوغ سازمان ایفا می‌شود

قائم‌مقام شرکت پیشگامان از هلدینگ هزاردستان در ارائه خود در رویداد اچ‌آر ویژن به بررسی چالش‌های منابع انسانی و وظایف آن‌ها پرداخت.

قائم‌مقام شرکت پردازش الکترونیک پیشگامان آرمان در ارائه خود در رویداد اچ‌آر ویژن، به بررسی چالش‌های موجود برای واحد منابع انسانی در سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخت، وظایف و ارزیابی شاخص‌های مختلف موجود پرداخت.

«مجتبی سلحشور»، قائم‌مقام شرکت پردازش الکترونیک پیشگامان آرمان از هلدینگ هزاردستان، به ابهام موجود در این موضوع که چقدر از تصمیم‌گیری‌ها به‌واسطه مدیران عامل و‌ چقدر به‌واسطه منابع انسانی گرفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: «با بررسی مقالات متعدد پی بردم که بیش از ۵۰ درصد وظایف و روزمرگی‌ها به عهده مدیران عامل و باقی آن‌ها به عهده مدیریت منابع انسانی است.»

او به رابطه واحد منابع انسانی و سازمان‌ها و همچنین سطح بالای ابهام در آن‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «در راستای بالابودن سطح ابهام در سازمان‌ها، تغییرات مستمری در سازمان‌ها و در مواجهه با جامعه شکل می‌گیرد. در این راستا، افراد باید پذیرش بالایی برای ابهام‌های موجود داشته باشند. زمانی که شخصی با چنین محیطی سروکار دارد، راه‌حل اصلی این است که تصمیم‌ها به‌صورت غیرمتمرکز گرفته شود.»

سلحشور ادامه داد: «تصمیمات متمرکز منجر به کُندی سرعت می‌شود. این موضوع در موقعیت‌های بسیاری قابل تعمیم است، اما در منابع انسانی اهمیت بیشتری دارد.»

او به اهمیت مدیران ارشد و میانی، به‌دلیل نزدیکی آن‌ها به لایه‌های کسب‌وکار و همچنین نیروهای فعال در سازمان تأکید داشت و به نقش آن‌ها در موضوعات مربوط با منابع انسانی اشاره کرد: «مدیران ارشد واسط بین مدیران عامل و نیروها هستند و از این جهت بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند. من به‌شخصه معتقدم که به‌علت اهمیت موقعیتی که مدیران ارشد و میانی دارند، باید بسیاری از مسئولیت‌های نرم منابع انسانی به آن‌ها واگذار شود.»

او به این سؤال که «مدیران چگونه توانایی اخذ تصمیمات مربوط به این حوزه را دارند؟» اشاره کرد و تأکید داشت که مدیران این دسته باید در زمینه تعلق، انگیزه و احساسات آن‌ها تیزبین بوده و به این موارد در بین نیروهای خود واقف باشند.

او درخصوص وظایف منابع انسانی و توجه ویژه داشتن به آمارهای کمی و کیفی اظهار داشت: «ابزارها و شیوه‌نامه‌های یکپارچه نیز اگر به‌صورت منسجم شکل بگیرد، منجر به بهره‌وری می‌شود و بخشی از مسئولیت‌های واحد منابع انسانی نیز در راستای کمک‌کردن به مدیران سازمان است. کنترل و رصد دائمی شاخص‌های کمی و کیفی و گزارش موارد خاص به مدیران ارشد و واحد منابع انسانی نیز منجر به پیشگیری بسیاری از مشکلات و چالش‌ها می‌شود.»

سلحشور درخصوص وظایف منابع انسانی مواردی همچون توسعه زیرساخت‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ‌ سازمانی را جزو مواردی دانست که واحد منابع انسانی باید از آن مراقبت کرده و به‌صورت ویژه به آن بپردازد. او به توسعه مدیران نیز تأکید کرد و توانمندسازی آن‌ها را جزو وظایف اصلی واحد منابع انسانی دانست.

سلحشور عقیده دارد که تمام مدیران یک سازمان باید مسئولیت موضوعاتی همچون جذب و استخدام را به عهده بگیرند و شفاف‌سازی‌ درمورد زیرساخت‌های لازم شفاف شود تا نیروهای موردنظر جذب شوند. مدیران منابع انسانی نباید مدیریت عملکرد برای مدیران عامل طراحی کنند و در این وهله آن‌ها را محدود سازند. به گفته او، در آف‌بوردینگ نیز به همین صورت است و تمام این مراحل به‌پای مدیر ارشد و واسط است و نظر آن‌ها در اولویت قرار دارد؛ مگر در راستای توصیه و عملکرد تخصصی و حرفه‌ای که در این صورت آسیبی به روابط وارد نمی‌شود.

او ضمن تأکید بر اینکه هر سازمان دوران بلوغی دارد و واحد منابع انسانی متأثر از آن، عهده‌دار نقش‌های متفاوت می‌شود، گفت: «واحد منابع انسانی در سال‌های اخیر سطوح متفاوتی را طی کرده و مناسب با بلوغ سازمان‌ها، خود را منطبق می‌کند. هرچه سازمان بلوغ کمتری داشته باشد، واحد منابع انسانی مجری‌تر است.»

او در پایان افزود: «آزادی عمل واحد منابع انسانی از بلوغ سازمان نشأت می‌گیرد و تعیین‌کننده اصلی است. با این رویکرد و این تصویر، واحد منابع انسانی به‌جای نقش تحکمی خود، نقش حامی را ایفا می‌کند و دچار ابهام هویت در سازمان خود می‌شود.»

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋