به گفته او، فقط یک عزم جدی نیاز است تا بحث بارورسازی ابرها در یک برنامه جدی ۵ ساله اجرا شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری از دستیابی شرکتهای دانشبنیان ایرانی به فناوری بومی برای بارورسازی ابرها طی یک برنامه ۵ ساله و با هزینه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد. او اعلام کرد که در ایران شرکتهایی را میشناسد که در بحث بارش اقدامات خوبی انجام دادهاند.
«روحالله دهقانی فیروزآبادی»، معاون رئیسجمهور، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا گفت: «معتقدم طبق محاسباتی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور داشتهایم، با یک برنامه سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی، طی یک برنامهریزی ۵ ساله امکان افزایش بارندگی تا حد بسیار خوب و معقولی با روش بارورسازی ابرها وجود دارد. ما فرصتهای بارشی خوبی داریم که میتوان از آن استفاده کرد.»
دهقانی فیروزآبادی مدعی شد: «خوشبختانه در کشور فلرها و مواد اولیه بارورسازی ابرها با فناوری کاملاً بومی و کیفیت بالا وجود دارند که کیفیت آنها بسیار بالاتر از محصولات خارجی است؛ فلرهای بارشزایی که در آزمایشگاههای کشورهای خارجی آزمون و تست و قابلیت های آنها تأیید شده؛ همچنین امکانات و وسایل پروازی و ژنراتورهای ثابت در کشور را هم داریم.»
به گفته معاون رئیسجمهور، فقط یک عزم جدی نیاز است تا بحث بارورسازی ابرها در یک برنامه جدی ۵ ساله اجرا شود: «من تعهد میدهم که این پروژه طی ۵ سال با کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه اجرایی خواهد شد، ولی آثار و برکات آن بسیار بالاتر از این میزان هزینهکرد خواهد بود.»
معاون علمی فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور عدم امکان مهندسی اقلیم را یک اشتباه راهبردی دانست و افزود: «فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که سالهای سال استفاده میشده و شامل فناوری یونیزاسیون جو (فناوری تبدیل مولکولهای ماده تشکیلدهنده ابر به یونهای مثبت و منفی برای بارورسازی) میشود و اخیراً درحال توسعه است و کشورهای دنیا در بحث مهندسی اقلیم کار میکنند؛ قطعاً چنین فناوری وجود دارد اما اینکه شدت و ضعف اثرگذاری آن چه میزان باشد، یک بحث دیگر است.»
او ادامه داد: «مسئله دیگر، بارش و فناوریهای افزاینده بارندگی است. من قویاً معتقدم که در کشور ما شرکتهایی وجود دارند و من شخصاً تعدادی از آنها را میشناسم که در بحث بارش کارهای خوبی کردهاند.»
فیروزآبادی همچنین درباره ساخت فیلترهای کاهنده آلایندگی خودروها در شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: «آلایندگی هوا مسئلهای است که باید به آن در بلندمدت فکر کرد. اینکه وقتی هوا آلوده شود به آن فکر کنیم و راهکارهای موضعی بگیریم، هیچ اتفاقی نمیافتد. باید برنامهریزیهای بلندمدت داشته باشیم تا این اتفاق (کاهش آلودگی هوا) در سالهای آینده رخ ندهد.»
او افزود: «شرکتهایی هستند که درزمینه کاهش آلایندگی هوا کارهای خوبی کردهاند و میتوان از محصولات آنها استفاده کرد تا در بلندمدت از میزان آلایندگی هوا که ناشی از خودروها یا سایر آلایندههاست، کاسته شود. این محصولات از فیلترهای قابل نصب روی خروجی کارخانهها و نیروگاهها گرفته تا فیلتر کاهنده آلایندگی خودروها را شامل میشود.»
پاسخ ها