مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

امروز در فضا: فضاپیمای چینی توسط سیارک توتاتیس پرواز می کند

امروز در فضا: فضاپیمای چینی در نزدیکی سیارک توتاتیس پرواز می‌کند

چانگ ای 2 در آوریل 2012، مأموریت اولیه خود را به پایان رسانده‌ بود و برای یک مأموریت طولانی به سمت سیارک توتاتیس بلند شد.

13 دسامبر 2012، یک فضاپیمای چینی در کنار سیارک توتاتیس پرواز کرد. چانگ ای 2 در سال 2010 پرتاب شد و در اصل مدارگرد ماه بود که چین به‌عنوان بخشی از برنامه اکتشافی سه فاز ماه به فضا پرتاب کرد.

مأموریت اصلی فضاپیما جست‌وجوی مکان‌های فرود احتمالی برای اولین فرودگر ماه چین، چانگ ای 3 بود. چانگ ای 2 در آوریل 2012، مأموریت اولیه خود را به پایان رسانده‌ بود و برای یک مأموریت طولانی به سمت سیارک بلند شد.

فضاپیما در فاصله 2 مایلی از سطح سیارک توتاتیس پرواز کرد و تصاویر بسیار مفیدی از صخره فضایی با شکل عجیب و غریبش گرفت.

سیارک توتاتیس

این اولین‌باری بود که یک فضاپیمای بدون سرنشین از این سیارک تا این اندازه نزدیک تصویربرداری کرد. البته تنها حدود 45 درصد از سطح آن به‌دلیل سرعت نسبتاً بالای 10.73 کیلومتر بر ثانیه فضاپیما و دوره چرخش آهسته تصویربرداری شده‌ است.

تصاویر نوری به‌دست‌آمده‌ به وضوح ویژگی‌های زمین‌شناختی جالبی مانند دهانه‌ها، تخته سنگ‌ها، خطوط و فرورفتگی 800 متری در انتهای بزرگ و نمایه‌ای کاملاً عمود بر ناحیه گردن را نشان داده‌اند. این تصاویر ما را قادر می‌سازد تا درک عمیقی از مورفولوژی و شکل‌گیری توتاتیس داشته باشیم.

توزیع تخته سنگ و دهانه‌های سطحی، بینشی از تکامل زمین‌شناسی و تاریخچه برخورد سیارک به‌دست می‌دهد. تجزیه‌و‌تحلیل مقایسه‌ای تخته سنگ‌ها در سیارک‌های مختلف می‌تواند فرآیندهای شکل‌گیری و تغییرات تخته سنگ را آشکار کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بسته به اندازه سیارک‌ها، تخته سنگ‌ها روی سطح سیارک‌ها می‌توانند در اثر برخورد دهانه، یا اختلال فاجعه‌بار در بدن مادر سیارک، یا هر دو، تشکیل شوند.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋