سهم توجه مردم به اخبار در شبکههای اجتماعی به نسبت سال 1396 رشد قابلتوجهی داشته است.
جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که کمتر از 38 درصد مردم اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند و 31 درصد نیز شبکههای اجتماعی را برای این امر ترجیح میدهند. این آمار در مقایسه با پیمایش سال 1396 دستخوش تغییراتی شده است و بهنظر میرسد که در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیمایشی درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرده است. این نظرسنجی در آبانماه 1402 با اندازه نمونه 5086 نفر در بین شهروندان 18 سال بهبالا ساکن در سراسر کشورمان بهصورت حضوری اجرا شد.
«حسن مسلمی نائینی»، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفتوگو با ایسنا به نتایج موج اول این پیمایش اشاره کرده است که مقایسه آن با دادههای سال 1396، اطلاعات جالبی درباره مرجعیت رسانهای در ایران بهدنبال دارد.
به گفته نائینی، یافتههای اخیر نشان داد که رسانه ملی و شبکههای اجتماعی مجازی بهترتیب بهعنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی 37.9 درصد مردم گفتهاند که اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند. همچنین 31 درصد از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و 8.9 درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری میکنند. البته شایان ذکر است که عمده محتوای خبری و اطلاعرسانی کشور در شبکههای اجتماعی توسط خبرگزاریهای رسمی و پایگاههای خبری تولید میشود.
ایسپا در سال 1396 و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاستجمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه 1000 نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به اعتماد مردم به منابع رسانهای پرداخته شد که در بین رسانهها، صداوسیما با 51.5 درصد در صدر اعتماد مردم تهران قرار گرفت. 13 درصد مردم به شبکههای ماهوارهای و 12 درصد به شبکههای اجتماعی بیشترین اعتماد را داشتهاند.
اینکه درحالحاضر 31 درصد مردم ترجیح میدهند اخبار را از شبکههای اجتماعی دنبال کنند، نشان از این دارد که اعتماد به شبکههای اجتماعی افزایش یافته است و احتمالاً در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد. کاهش سهم شبکههای ماهوارهای از پیگیری اخبار نیز در نوع خود جالبتوجه است.
پاسخ ها