مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

سازمان رگولاتوری: صدور مجوز ثبت سفارش واردات آیفون به عهده وزارت حراست است

سازمان رگولاتوری: صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات آیفون برعهده وزارت صمت است

آیا بررسی استاندارد گوشی‌های وارد شده به کشور با سازمان ملی استاندارد است یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات تلفن همراه و مدیریت سامانه همتا بر عهده وزارت صمت است.

اظهارات هفته گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد درباره رجیستری آیفون 14 که فوراً تکذیب شد، این سؤال را به همراه داشت که آیا این سازمان نقشی در رجیستری تلفن‌های همراه دارد؟

بنابراعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پیگیری‌های ایسنا، واردکنندگان تلفن همراه پس از دریافت مجوز واردات کالا از وزارت صمت و ورود کالای گوشی تلفن همراه در گمرک، برای بررسی انطباق با ضوابط و استاندارد این گوشی‌ها به سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هدایت خواهند شد:

«چنانچه وزارت صمت مجوز واردات انواع یک گوشی را صادر کند، پس از آن سازمان تنظیم مقررات نسبت به ارزیابی انطباق با ضوابط و استانداردها اقدام و اگر نتایج آزمونها ذکر شده مطابق با استاندارد باشد، این سازمان نسبت به صدور تاییدیه و اعلام نتیجه به گمرک در پاسخ به استعلام انجام شده از این سازمان اقدام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.»

این سازمان نیز از طریق آزمایشگاه‌های معتمد و با انجام آزمون‌های سازگاری الکترومغناطیس، ایمنی، رادیویی و همچنین آزمون SAR (میزان شدت انرژی ساطع شده از تلفن) را بررسی می‌کند و در آزمونSAR اگر سطح میزان انرژی ساطع شده به میزان استاندارد باشد، سازمان تنظیم نتیجه را به گمرک اعلام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

بر این اساس در واقع نهادها و متولیان این موضوع در کشور طبق قانون وظایفی را برعهده دارند که یک گوشی چه آیفون ۱۴ یا گوشی دیگری بتواند به کشور وارد شود و مجوزها را دریافت کند. پس از آنکه سیر اخذ مجوزهای مختلف از گمرک، وزارت صمت، سامانه همتا و... انجام شود، در پایان کار یک ارجاع به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی انجام می‌شود که در آنجا استانداردهای گفته شده بررسی و در نهایت نظر نهایی به سازمان گمرک اعلام می‌شود. به عبارتی گوشی پس از اینکه مجوزهای لازم را دریافت کند، برای تعیین میزان انطباق با ضوابط و استانداردها به وزارت ارتباطات ارجاع داده می شود.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋