مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

تصویر روز ناسا: Arp 142 یا کهکشان مرغ مگس خوار

تصویر روز ناسا: آرپ 142 یا کهکشان مرغ مگس‌خوار

جفت کهکشانی آرپ 142 حدود یک میلیارد سال بعد باهم ادغام می‌شوند.

این تصویر که دوباره پردازش شده است و آرپ 142 را با جزئیات فراوان نشان می‌دهد، اخیراً توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

چرا این کهکشان مارپیچی به این شکل درآمده است؟ فقط چند صد میلیون سال پیش، NGC 2936 (کهکشان بالایی جفت کهکشانی بزرگ در پایین تصویر) احتمالاً یک کهکشان مارپیچی معمولی بوده که به تنهایی درحال چرخش و ستاره‌زایی بود. سپس این کهکشان به کهکشان بیضوی پرجرم NGC 2937 (درست در زیر آن) بسیار نزدیک شد و به‌سرعت تغییر شکل داد.

تصویر روز ناسا: آرپ 142 یا کهکشان مرغ مگس‌خوار

NGC 2936 که گاهی به‌دلیل شکل ظاهری‌اش، کهکشان مرغ مگس‌خوار نامیده می‌شود، در اثر بر‌هم‌کنش گرانشی نزدیک تغییر شکل داده و کج می‌شود. در پشت رشته‌های تاریک غبار میان‌ستاره‌ای، ستاره‌های لاجوردی، بینی مرغ مگس‌خوار را تشکیل می‌دهند و مرکز مارپیچی‌شکل نشان‌دهنده یک چشم است. این جفت کهکشانی که باهم آرپ 142 (Arp 142) نامیده می‌شوند، از نظر برخی شبیه به گرازماهی (Porpoise) یا پنگوئنی که از تخم محافظت می‌کند، هستند.

آرپ 142 تقریباً در فاصله 300 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار آبی (Hydra) قرار دارد. این دو کهکشان احتمالاً حدود یک میلیارد سال بعد ادغام شده و به یک کهکشان بزرگ‌تر تبدیل خواهند شد.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋