مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

تلسکوپ جیمز وب تصویری از 45000 کهکشان را با جزئیات خیره کننده منتشر کرده است

تلسکوپ جیمز وب تصویری از 45 هزار کهکشان با جزئیاتی خیره‌کننده را منتشر کرد

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب 45 هزار کهکشان را با جزئیات پیش‌تر دیده‌نشده، در یک تصویر به نمایش گذاشته است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً تصویری را منتشر کرده است که در آن 45 هزار کهکشان دیده می‌شود. حدود 700 عدد از این کهکشان‌ها به‌تازگی کشف شده‌اند و برخی از آن‌ها قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی هستند که تاکنون رصد شده‌اند. این کهکشان‌های جدید به دانشمندان کمک خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری را درباره اسرار ابتدای جهان به‌دست آورند.

به گزارش بیزنس اینسایدر، اگر زمان آزاد زیادی داشته باشید، می‌توانید 45 هزار کهکشانی را بشمرید که در تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب وجود دارند. این تصویر بخش بسیار مشهوری از آسمان موسوم به GOODS را نشان می‌دهد که اخترشناسان معمولاً برای مطالعه پیرامون اولین مراحل شکل‌گیری جهان به سراغ رصد آن می‌روند.

محققان قبلاً هم رصدهایی را از این ناحیه از آسمان انجام داده بودند، اما تلسکوپ قدرتمند جیمز وب حالا جزئیات پیش‌تر مشاهده‌نشده‌ای را از منطقه GOODS به نمایش گذاشته است. «کوین هین‌لاین»، از دانشگاه آریزونا درباره این تصویر می‌گوید: «پیش‌تر کهکشان‌های اولیه‌ای که می‌توانستیم ببینیم، شبیه لکه‌های کوچک به‌نظر می‌رسیدند. اما حالا می‌توانیم ببینیم که برخی از این کهکشان‌ها درواقع اشیایی بسط‌یافته با ساختارهای قابل مشاهده هستند.»

تلسکوپ جیمز وب تصویری از 45 هزار کهکشان با جزئیاتی خیره‌کننده را منتشر کرد
تلسکوپ جیمز وب به قلب کهکشان‌ها نگاه می‌کند تا اطلاعات بیشتری را درباره آن‌ها به‌دست بیاورد.

رصدهای تلسکوپ جیمز وب پرده از اسرار جهان پرده می‌دارد

تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنین حدود 700 کهکشان جدید را در منطقه GOODS رصد کرده است. برخی از این کهکشان‌ها ازجمله قدیمی‌ترین کهکشان‌های رصدشده هستند که عمرشان به 370 تا 650 میلیون سال پس از مه‌بانگ می‌رسد.

مؤسسه علوم تلسکوپ‌های فضایی در بیانیه‌ای می‌گوید: «تعداد بالای این کهکشان‌ها بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌هایی بود که پیش از پرتاب جیمز وب از روی رصدهای قبلی انجام می‌شد.» پژوهشگران اکنون با مطالعه روی این کهکشان‌های جدید دریافته‌اند که تعداد کهکشان‌ها در ابتدای جهان بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌کردیم، بوده است.

محققان با تحقیق روی امضای نوری این کهکشان‌های قدیمی متوجه خطوط نوری قدرتمندی شده‌اند که احتمالاً نشان‌دهنده شکل‌گیری ستارگان در دوره‌های اخیر است. کهکشان‌های اولیه ظاهراً در به‌وجودآوردن ستارگان داغ و غول‌پیکر بسیار خوب عمل می‌کردند.

نتایج این پژوهش‌ها به محققان کمک خواهند کرد تا قدم‌های بزرگ‌تری برای حل معمای بزرگ «مبدأ بازیونیزه‌شدن» بردارند. دانشمندان می‌گویند پیش از فرارسیدن این مبدأ، گاز میان کهکشان‌ها عمدتاً کدر بود. به همین خاطر، اخترشناسان نمی‌توانند قبل از این نقطه در تاریخ را مشاهده کنند. از طرف دیگر، مشخص نیست که چه چیزی باعث ازبین‌رفتن این گازهای کدر شد، اما حالا محققان باور دارند که شکل‌گیری این ستاره‌های داغ و عظیم می‌تواند عاملی برای این تغییر بزرگ بوده باشد.

مهندسی و فناوری