مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

مدیر عامل: ما به یک پلت فرم خدمات جامع خودرو تبدیل خواهیم شد

مدیرعامل کارنامه: به یک پلتفرم جامع خدمات خودرویی تبدیل خواهیم شد

کارنامه به‌دنبال سهم بازار 30 درصدی است و در این راستا می‌خواهد به سرویس جامع خدمات خودرویی تبدیل شود.

مدیرعامل کارنامه اعلام کرد سهم بازار این پلتفرم از بازار کارشناسی خودرو حدود 12 درصد است. نامداری تأکید دارد که آن‌ها به‌دنبال سهم بازار 30 درصدی هستند و برای تحقق این مهم می‌خواهند به یک سرویس جامع خدمات خودرویی تبدیل شوند.

مراسم رونمایی از گزارش سالانه «کارنامه» ظهر امروز با حضور مدیران این پلتفرم و اهالی رسانه برگزار شد. «نیما نامداری»، مدیرعامل کارنامه، در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر سهم بازار این پلتفرم از سرویس کارشناسی خودرو گفت: «سهم بازار آنلاین از کل بازار سرویس کارشناسی خودرو 15 درصد است و کارنامه سهم 12 درصدی از این بازار را داراست.»

او ابراز امیدواری کرد سهم 12 درصدی کارنامه را به 30 درصد در آینده‌ای نزدیک برسانند؛ یک هدف‌گذاری که برای آن برنامه‌هایی نیز دارند:

«برای تحقق این موضوع کارنامه قصد دارد به یک سرویس جامع خدمات خودرویی تبدیل شود و فقط در‌زمینه کارشناسی و موضوعات مربوط به آن باقی نمی‌مانیم. سرویس خدمات دوره‌ای، اولین سرویس جدیدی است که ارائه کردیم و قصد داریم به حوزه‌های دیگر خدمات خودرویی نیز وارد شویم.»

نامداری با اشاره به راه‌اندازی سرویس خدمات دوره‌ای گفت این خدمت فعلاً در مرحله آزمایشی بوده و برای تعداد محدودی از مشتریان خود کارنامه فعال شده است.

کارنامه خدمات خودرویی

به گفته «هژیر مفاخری» معاون عملیات کارنامه، آن‌ها در سال 1402 تمرکز ویژه‌ای روی گسترش سرویس خدمات دوره‌ای خواهند داشت: «در این سرویس ما تمام چکاپ‌های لازم برای خودرو را در یک بازه زمانی منظم توسط کارشناسان خود خواهیم داشت. هر سرویسی که خودرو نیاز داشته باشد، انجام می‌دهیم؛ از تعویض روغن گرفته تا تنظیمات دیگر و حتی تعویض قطعات. ما همچنین تضمین می‌کنیم که تمام قطعات در این سرویس، اصل بوده و لوازم یدکی اورجینال را تهیه می‌کنیم. صاحب خودرو برای استفاده از این سرویس می‌تواند صفر تا صد را به کارشناس ما بسپارد.»

مدیرعامل کارنامه البته تأکید دارد که آن‌ها در این مسیر جدید قصد اختراع مجدد چرخ را ندارند: «درواقع در سرویس‌هایی که بازیگران خوب و قدرتمندی حضور دارند، مثل حوزه‌های پرداخت، بیمه و… قطعاً کار را با همکاری پیش خواهیم برد و نمی‌خواهیم خودمان چنین سرویس‌هایی را تأسیس کنیم. اما در برخی خدمات که بازیگر شناخته‌شده‌ای وجود ندارد – مثل همین موضوع کارشناسی یا خدمات سرویس تعمیر و… – قصد داریم خودمان با قدرت وارد شویم.»

سهم 20 درصدی کارنامه از کاربران دیوار

یکی از نکات قابل‌توجه در سخنان نامداری، سهم مشتریان کارنامه از پلتفرم دیوار است. به گفته وی، بین 15 تا 20 درصد مشتریان این مجموعه از پلتفرم دیوار هستند. درحقیقت کارنامه شرکتی بیرون‌آمده از دل دیوار است که با تمرکز بر کارشناسی خودرو و همچنین ارائه سرویس‌های خرید سفارشی و فروش سفارشی خودرو، فعالیت خود را از زمستان سال 1398 آغاز کرده است.

رویداد گزارش سال کارنامه

تب بهره‌مندی از هوش مصنوعی یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده از سوی مدیرعامل کارنامه بود. «هژیر مفاخری» معاون عملیات کارنامه درباره نقش فناوری و هوش مصنوعی درزمینه کارشناسی خودرو و چرایی عدم استفاده از این ابزار به دیجیاتو گفت:

«ما حتی ربات‌هایی را وارد کردیم تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، اما واقعیت این است که هنوز تشخیص کارشناس دقیق‌تر است و درنهایت حضور کارشناس هم لازم است. ازهمین‌رو دست‌کم درحال‌حاضر هنوز از فناوری و هوش مصنوعی نمی‌توان به‌درستی درزمینه کارشناسی استفاده کرد.»

نامداری نیز باور دارد که درحال‌حاضر این موضوع توجیه اقتصادی ندارد.‌ او به دیجیاتو گفت : «اما در یک دیدگاه بلندمدت خوش‌بینانه، حتماً در آینده می‌توان از هوش مصنوعی و فناوری نیز در این حوزه استفاده کرد. ما درحال‌حاضر نیز به‌دنبال استفاده از تکنولوژی هستیم، اما برخی مشکلات زیرساختی داریم؛ خودروهای بازار ما یا قدیمی است یا خیلی از خودروسازان قابلیت‌هایی را روی خودرو فعال نمی‌کنند تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. دیتاهای خودروها را نمی‌توان به‌درستی استخراج کرد و ما به‌دنبال این هستیم که بتوانیم این مشکلات زیرساختی را حل کرده و از فناوری استفاده کنیم.»

مفاخری در انتها مدعی شد درحال‌حاضر کارشناسی که توسط کارنامه صورت می‌گیرد، بهترین نوع کارشناسی است: «این کارشناسی در دنیا نظیر ندارد و ما مثل آن را در رقبای جهانی هم ندیده‌ایم.»

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋