در اولین گزارش جامع روابط عمومی در ایران به مسائلی چون چالشها، وظایف، نوع ارتباط فعالین روابط عمومی، دستمزدها و... اشاره شده است.
اولین گزارش جامع روابطعمومی در ایران توسط مجموعه تریبون منتشر شد. در این گزارش به جامعه آماری کارشناسان و مدیران روابطعمومی در ایران اشاره شده و مسائلی همچون دستمزد، مشکلات و چالشها، مأموریتها و میل به مهاجرت فعالین این حوزه تشریح شده است. در این گزارش آمده که محدودیتهای بودجه بیشترین چالش فعالین روابط عمومی در ایران است و اگر بودجه بهتری به این بخش تخصیص یابد، مشکلات این حوزه کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد. همچنین در بخش دیگری از گزارش آمده که بیش از دو سوم فعالین این حوزه میل به مهاجرت از ایران پیدا کردند و این موضوع در بین مدیران ارشد روابطعمومی بیشتر دیده میشود.
مجموعه تریبون همزمان با برگزاری رویداد «آوای درنا» در شب گذشته (۱۷ اردیبهشتماه) گزارش جامع روابطعمومی در ایران را نیز منتشر کرد. «آرمان صفایی»، مدیرعامل تریبون، در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که چرا این گزارش را تهیه کردهاند، گفت: «ما در فکر این بودیم که چطور به روابطعمومی در ایران و توسعه و رشد آن کمک کنیم. دوست داشتیم بتوانیم کاری اساسی برای این حوزه انجام دهیم و تصمیم گرفتیم مانند سایر کشورهای دنیا، یک گزارش جامع در این حوزه را تهیه و تدوین کنیم که کاملاً بومی بوده و نگاهی به این حوزه در کشور ما داشته باشد.»
صفایی در ادامه صحبتهای خود مبنی بر چرایی تهیه گزارش جامع روابطعمومی در ایران به دیجیاتو گفت: «فرهنگ روابطعمومی در کشور ما رشد خوبی پیدا کرده است، ولی یک سند کامل و جامع درباره افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، وجود نداشت. ما تصمیم داشتیم نگاهی کلی به روابطعمومی در همه بخشها و ابعاد، چه شرکتهای کوچک، چه بزرگ و چه شرکتهای خصوصی و دولتی داشته باشیم. ما در این گزارش توازن را رعایت کردیم و سعی داشتیم نسبت مساوی بین دولتیها و خصوصیها و زنان و مردان در کسانی که پرسشنامه گزارش را پر میکردند، بهوجود بیاوریم.»
مدیرعامل تریبون در پاسخ به این پرسش که چرا برای انتشار این گزارش دست به برگزاری یک رویداد زدهاند، گفت: «تصمیم داشتیم گزارش را فقط به انتشار درنیاوریم و برای انتشار آن، به اهداف پشت پرده گزارش نیز نگاه داشته باشیم. ما دوست داشتیم جامعه فعالین روابطعمومی در کشور بتوانند با این گزارش یک همدلی و دوستی خاصی برقرار کنند. درنهایت به این فکر افتادیم که رویداد تریبون کامز با شعار آوای درنا را برگزار کنیم تا ضمن انتشار این گزارش، بستری را برای نتورکینگ فعالین روابطعمومی فراهم کنیم.»
به گفته صفایی، آنها در اجرای یک پنل در این رویداد که با حضور فعالین روابطعمومی در کشور برگزار شد، سعی کردند تا هم صدای بخش استارتاپی باشند و هم صدای بخش شرکتهای بزرگتر و سنتی: «در این پنل هم مدیران روابطعمومی دیجیکالا و تپسی را دعوت کردیم و هم مدیران روابطعمومی طبیعت و بانک سینا تا بتوانیم چالش هر دو بخش را واکاوی کنیم.»
بزرگترین مشکلاتی که فعالین روابطعمومی در کشور دارند به محدودیتهای بودجه برمیگردد و پس از آن جذب نیروی متخصص، همکاری با سایر تیمهای سازمان و اندازهگیری فعالیتهای PR از دیگر مشکلات این حوزه به شمار میروند. بهنظر میرسد با تخصیص بودجه مناسب به تیم روابطعمومی بخش قابلتوجهی از چالشهای این حوزه برطرف شود.
گزارش جامع روابطعمومی در ایران با پاسخهای ۳۸۰ نفر به پرسشنامه تیم تهیهکننده این گزارش ایجاد شده است. در این گزارش آمده که ۳۹ درصد از فعالین حوزه روابطعمومی از طریق خبرنگاری و رسانه وارد این حوزه شدهاند. همچنین بیش از نیمی از فعالین این حوزه در جایگاه کارشناسی ارشد و مدیریت قرار گرفتهاند. براساس این گزارش، نسل جدید متخصصین روابطعمومی ترجیح میدهند در شرکتهای خصوصی فعالیت کنند.
براساس گزارش تریبون، بیش از دو سوم فعالان روابطعمومی به فکر مهاجرت از ایران هستند! باید گفت جذب و حفظ نیروی متخصص یکی از چالشهای حوزه روابطعمومی بهحساب میآید که در جدول بالا نیز به آن اشاره شد. در همین راستا باید گفت ۶۸ درصد فعالین این حوزه نیز میل به مهاجرت دارند. مدیران ارشد روابطعمومی ۱۰ درصد بیشتر از میانگین به مهاجرت فکر میکنند. بهنظر میرسد افرادی که در شرکتهای دولتی کار میکنند، ۱۶ درصد کمتر از فعالان شرکتهای خصوصی، به رفتن از ایران فکر میکنند.
کارشناسان روابطعمومی فارغ از جنسیتشان درآمد یکسانی دارند، اما با بالارفتن رتبه سازمانی، تفاوت میان دستمزدها در بین دو جنس مشاهده میشود؛ بهطوری که بانوان در حوزه مدیریت و مدیر ارشد، چند میلیون تومان دستمزد کمتری نسبت به آقایان دریافت میکنند. میانگین حقوق فعالین کارشناس در حوزه روابطعمومی نیز بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است.
نکته قابلتوجه اینجاست که تفاوت خاصی بین حقوق مدیران و کارشناسان ارشد روابطعمومی در یک سازمان نیست و نهایت اختلاف در میانگین حقوق این دو سمت شغلی، چهارصد هزار تومان اعلام شده است. بااینحال نباید فراموش کرد مدیران ارشد حقوقی بهطور میانگین ۲۲.۳ میلیون تومان دریافت میکنند؛ رقمی که البته در بین شرکتهای خصوصی بیشتر رایج است و هیچ فعال روابطعمومی در سازمانهای دولتی درآمدی بالای ۲۵ میلیون تومان ندارد.
براساس گزارش تریبون، تنها ۳۴ درصد از تیمهای روابطعمومی بیشتر از ۴ عضو دارند. ارتباط با رسانهها کلیدیترین فعالیت تیمهای روابطعمومی اعلام شده است که بیش از ۸۵ درصد از وقت کاری آنها را پر میکند. پس از آن مواردی همچون تولید محتوا، رویدادها و مدیریت شبکههای اجتماعی بهعنوان بیشترین کار روابطعمومی معرفی شدند.
روابط حاکمیتی در آخرین اولویت تمرکزی فعالین روابطعمومی قرار دارد و آنها دوست دارند بیشتر روابط رسانهای و ارتباط با ذینفعان داشته باشند. همچنین ارتباط با رسانه و تولید محتوا بیشترین بودجه تیمهای روابطعمومی را به خود اختصاص دادهاند. بهنظر میرسد فعالینی که در زیرمجموعه تیم مارکتینگ هستند، نسبت به زیرمجموعههای مدیرعامل، بودجه بیشتری را برای ارتباط با رسانه و تولید محتوا در نظر گرفتهاند.
مدیران روابطعمومی و کارشناسان این حوزه بیشترین شبکه اجتماعی که برای کار خود استفاده میکنند، اینستاگرام معرفی کردهاند و پس از آن از دو شبکه اجتماعی لینکدین و توییتر استفاده میکنند. این موضوع با توجه به فیلتر بودن دو شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام نکته قابلتوجهی است و باید گفت دو سوم ابزار اصلی جامعه فعالین روابطعمومی در ایران دارای محدودیت است.
برای خواندن گزارش کامل میتوانید آن را در قالب فایل PDF از این لینک دریافت کنید.
پاسخ ها