مهندسی و فناوری

مهندسی و فناوری

لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

FDA آمریکا ظاهراً درخواست نورالینک برای شروع آزمایش‌های انسانی تراشه مغزی‌اش را انجام داد

FDA آمریکا ظاهراً درخواست نورالینک برای شروع آزمایش‌های انسانی تراشه مغزی‌اش را رد کرده است

سازمان غذا و داروی آمریکا ظاهراً درباره باتری، سیستم شارژ و همچنین نیاز به برداشتن تراشه مغزی نورالینک نگران است.

نورالینک، یکی از شرکت‌های تحت مدیریت ایلان ماسک تا به امروز چندین‌بار درباره ایمپلنت مغزی یا رابط مغز و رایانه (BCI) خود صحبت و آن را روی حیوانات آزمایش کرده است، اما هنوز روی انسان‌ها آزمایش نشده است. حالا اما گزارشی جدید می‌گوید که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به‌خاطر نگرانی‌ها درباره ایمن‌بودن این تراشه، درخواست نورالینک برای آزمایش آن روی انسان‌ها را رد کرده است.

طبق گزارش رویترز و به نقل از کارمندان کنونی و قبلی نورالینک، سازمان غذا و داروی آمریکا درباره ایمن‌بودن تراشه مغزی این شرکت نگران است:

«نگرانی FDA بیشتر مربوط به باتری لیتیومی این تراشه می‌شود. این سازمان همچنین درباره امکان حرکت سیم‌های کوچک این ایمپلنت به سایر قسمت‌های مغز نگران است. FDA درباره امکان جداکردن این تراشه و انجام این‌کار بدون آسیب‌رساندن به مغز هم سؤالاتی دارد.»

FDA درباره سیستم باتری و شارژ و امکان برداشتن تراشه مغزی نورالینک نگران است

نگرانی FDA درباره سیستم باتری و قابلیت شارژ نوین آن، مربوط به احتمال خرابی دستگاه می‌شود. به گفته رویترز، سازمان غذا و داروی آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که احتمال خرابی باتری بسیار پایین است؛ چرا که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تخلیه جریان الکتریکی یا گرمایی که تولید می‌کند، می‌تواند بافت مغزی اطرافش را بسوزاند.

نورالینک ایلان ماسک FDA

سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین نگران نحوه برداشتن ایمپلنت مغزی نورالینک از مغز کاربران است. این کار می‌تواند برای برداشتن کامل، جایگزینی یا ارتقای این تراشه صورت بگیرد. علت این نگرانی، اندازه کوچک این دستگاه الکتریکی است که درون ماده خاکستری مغز افراد هم گسترش می‌یابد. اندازه کوچک این تراشه باعث می‌شود برداشتن آن دشوار باشد و حتی به مغز آسیب وارد شود. علاوه‌براین، شاید بخش‌هایی از آن به قسمت‌های دیگر مغز برود و برای کاربر دردسرساز شود.

ایلان ماسک، مدیرعامل نورالینک، چند ماه پیش در رویداد «Show and tell» نورالینک اعلام کرد که احتمالاً تا 6 ماه دیگر آزمایش‌های انسانی را شروع می‌کند. ماسک حتی گفت که حاضر است تراشه نورالینک را درون مغز یکی از فرزندانش قرار دهد. بااین‌حال به نظر نمی‌رسد ماسک بتواند به وعده 6 ماهه خود عمل کند و احتمالاً هنوز فاصله زیادی تا شروع آزمایش‌های انسانی داشته باشیم.

یکی از کارمندان نورالینک به رویترز گفته است که ایلان ماسک نمی‌تواند درک کند که با یک ماشین روبه‌رو نیست و با مغز سروکار دارد و نه یک اسباب‌بازی.

در هر صورت، ایلان ماسک تا به امروز درباره پروژه‌های شرکت‌های مختلفش وعده‌های زیادی داده است که عملی نشده‌اند و حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم آزمایش‌های انسانی نورالینک به‌زودی شروع می‌شود تا با یکی دیگر از وعده‌های پوچ ماسک روبه‌رو هستیم.

مهندسی و فناوری
مهندسی و فناوری لذت دنیای فناوی و الکترونیک * هادی محبی زاده - مهندس برق دانشگاه تبریز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋